Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2006

Ska skaffa nytt moderkort pga:

Så, jag ska köpa nytt moderkort till mitt gammla socket A system pga av att mitt 6600GT krånglar som fan med mitt kassa KM400 chipset....

http://www.webhallen.com/prod.php?id=54785 var det val jag kunnde hitta. Är den fult kompatibel med ATA, inte bara Sata. För jag har inga sata diskar. Och tror ni det är ett bra val för upgradering av ett gammalt system som förutom moderkortet är rätt fräsht?

Så här ser systemet ut i stora drag:

AMD AthlonXP 2400+

1512 Mb Ram

Club 3D 6600GT

Mitt kassa Chaintech moderkort med Via KM400 Chipset -_-

Sen har jag funderat på en sak, när jag startar datorn så står det att grafikkortet inte får tillräckligt med ström och att prestandan blir sänkt pga av det. Men den har molex kontakten i pluggad och jag har 28A på +12V linan på mitt nya nätagg. Är det AGP porten på det kassa moderkortet som ger för lite ström tro?

Tack på förhand för alla kreativa och finurliga svar som kan vara till hjälp på ett eller annat sätt.

/Jack

AMD Athlon XP 2400+, 1024 + 512 mb PC2700, 250 GB Maxtor ATA/133 + 80 Gb HDD, Club 3d 6600 GT 128 Mb, Antec TruBlue Silent 480W, Chaintech 7VIF4 Motherboard, Sound Blaster Live! 24-bit, Vanligt nätverkskort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003

Var i ungefär samma situation som du för ca ett år sen, då mitt moderkort pajade. Jag införskaffade ett asrock k7nf2, den var billigare då än nu faktiskt.

Jag körde den med en xp2500, 512 ramminne, en pata- och en satadisk (så den har fullt stöd för dina diskar) och ett 6600gt och det fungerade utan problem. Så jag tycker att det är ett bra och prisvärt kort, lite budget är den ju men inte dålig för den sakens skull. Den har ju osså ett nf2 ultra400 chip som är det snabbaste för socket A plattformen, det är ett plus tycker jag.
Om jag ska säga något negativt så är det att sydbryggan blev rätt så varm tycker jag, inte så varm dock att datorn skulle ha hängt sig lr nåt sånt men iaf.

Sen vad gäller varningsmeddelandet angående ditt grafikkort så råkade jag ut för samma sak med mitt 6600gt, men i mitt fall berodde det på ett för svagt nätagg, din borde ju klara av ditt system tycker man.

Jag har en dator.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2006

Okej. Tack för ett otroligt utförligt och väl formulerat svar. Är mycket säkrare nu än vad jag var tidigare. Det låter som den mest värda investeringen för ett socket A system. Då får det väl bli en sån då

Tack för hjälpen.

/Jack

AMD Athlon XP 2400+, 1024 + 512 mb PC2700, 250 GB Maxtor ATA/133 + 80 Gb HDD, Club 3d 6600 GT 128 Mb, Antec TruBlue Silent 480W, Chaintech 7VIF4 Motherboard, Sound Blaster Live! 24-bit, Vanligt nätverkskort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003

Sure thing

Jag har en dator.