Permalänk
Medlem

Disk vägrar partitioneras

Min 200GB-disk fick ett märkligt ryck idag.
Först klagar maskinen vid boot på att superblocker är skadat/finns inte

Couldn't find ext2 superblock, trying backup blocks... e2fsck: Bad magic number in super-block while trying to open /dev/hdg

prövar med vad e2fsck rekomenderar

e2fsck -b 8193 /dev/hdg

funkar såklart inte.
prövar ett annat knep jag använt när liknande saker hänt, skapa partitonen igen, är ju lungt då den täcker hela disken.
Problemet är: när fdisk avslutas och skriver partionen kommer det inga felmedelanden men ingen partition skrivs, finns fortfarande ingen hdg1, går jag in i fdisk igen är det tomt i partitionstabellen.
Har även prövat med cfdisk och sfdisk, men samma sak där, cfdisk klagar säger följande varje gång:

No partition table or unknown signature on partition table Do you wish to start with a zero table [y/N] ?

och sfdisk säger följande:

sfdisk: ERROR: sector 0 does not have an msdos signature /dev/hdg: unrecognized partition

har även prövat att skriva nya DOS-partitionstabell i fdisk, fortfarande samma problem uppstår.

Någon som har ytterligare någon idé om vad jag kan göra för att återställa partitionen, eller skapa en ny, tom.

Uppdatering:
bytte kanal för disken, nu funkar allt som det ska.
Tydligen hatar mitt kontrollerkort min 200GB disk
ingen har hänt alls med partitionstabellen osv överhuvudtaget efter kanalomplacering