ASUS A8N32-SLI Deluxe, problem med HDD

Permalänk

ASUS A8N32-SLI Deluxe, problem med HDD

Varje gång jag startar upp min dator får jag ett pip och en varning från mitt ASUS A8N32-SLI Deluxe moderkort angående min enda IDE-HDD. Felmeddelandet lyder ungefär "S.M.A.R.T-Warning your harddisk is in bad shape. Replace it. Press F1 to continue". Att starta datorn efter felmeddelandet är inga problem.

Saken är den att hårddisken fungerar finfint. Jag har scannat av den med alla tillgängliga verktyg, och kablarna sitter där de ska. Att läsa och skriva från disken är inte heller några problem.

Manualen till moderkortet ger mig ingen fingervisning om vad problemet är.

Frågor: Vad är problemet, och hur kan jag åtgärda det? I värsta fall, hur får jag tyst på "S.M.A.R.T"?

Permalänk
Medlem

Stäng av SMART i bios. Men det kan ju också vara ett fel på disken så ta och kolla den med tillverkarens diskverktyg.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Stäng av SMART i bios. Men det kan ju också vara ett fel på disken så ta och kolla den med tillverkarens diskverktyg.

Har kollat disken med Maxtors diskverktyg utan att lyckas hitta några fel. Får försöka hitta SMART i biosen.

Permalänk
Medlem

Gjorde såhär för att lösa mitt liknande problem, bytt IDE porten.

Permalänk
Avstängd

Det är rätt, bota symtomen och inte själva källan....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Det är rätt, bota symtomen och inte själva källan....

Eftersom "doktorn" i det här fallet uppenbarligen är ute och cyklar så föredrar jag att ignorera honom.

Permalänk
Medlem

Antagligen så är det vällan något SMART-värde i hårddisken som börjar närma sig gränsvärdet. Det kan t.ex vara antalet skriv-/läsfel eller t.ex SMART-temperaturgivaren som varnar för hög temperatur. Har hårddisken god ventilation så den inte går varm?
Observera att hårddiskar kan gå bra enligt diagnostikprogram trots att SMART-värdena är lite taskiga. Hela idén med SMART är ju att förvarna i god tid innan hårddisken rasar så man ska ha god tid på sig att ta backup på datan.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se