Jävl* amd [Äldre spel får varierad hastighet med X2-CPU]

Permalänk
Inaktiv

Jävl* amd [Äldre spel får varierad hastighet med X2-CPU]

Har datorn som står i spec.

När jag ska spela lite äldre spel så som, need for speed mos wanted, XIII, gunz, och nya nfs. SÅ får jag massvis em grafikroblem, spelet först hackar lite, sen så ser det ut som om allt går superfort, sen ahckar de, sen superfort.

I nyare spel så som, gtr2, newer winter nights 2, cod 2, warhammer datrk crusade, condemned med flera, får aj inte dessa rpoblem.

Testade med amd dualcore optimzern, men de hjälpte inte ett dugg, testa även me microsofts hotfix, samma skit där.

Hjälp mig!

Ämnesraden redigerad av Kanel.
§ 3.1 Välj ett ämne som tydligt visar vad tråden du skapar handlar om. Till reglerna >>

Permalänk

finns dualcore fixar och massa gött där ute

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk
Inaktiv

Men optimsern är väll en sådan fix?

Du får gärna länka också.

Permalänk
Medlem

För det första bör du ha ms hotfix, ingen länk (googla)
För det andra amd dc drivers och optimizer från www.amd.com
För det tredje om inte det hjälper så stäng av ena kärnan när du spelar.

Permalänk
Inaktiv

Har due ns läst mitt inlägg:

Testade med amd dualcore optimzern, men de hjälpte inte ett dugg, testa även me microsofts hotfix, samma skit där.

Har redan hoptfixen för ms, och optimizern för amd.

Testa ävena tt sänga ac cpu1, hjälpte inget.

Ska testa me dc drivers.

Permalänk

Om du har grafikproblem så är det nog grafikkortet ditt som orsaka problemen och inte processern, har du testat andra drivrutiner till grafikkortet? Funkar nätagget som det ska så grafikkortet får tillräckligt med ström?

Permalänk
Medlem

Har samma problem som dig, med dual core och jag har ännu inte hittat en lösning. Någon sa att det hjälpte honom när han installerade 'SpeedFan', du kan ju alltid testa men hjälpte inte mig.

Visa signatur

hej

Permalänk
Medlem

Re: Jävl* amd

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tlx06
Har datorn som står i spec.

När jag ska spela lite äldre spel så som, need for speed mos wanted, XIII, gunz, och nya nfs. SÅ får jag massvis em grafikroblem, spelet först hackar lite, sen så ser det ut som om allt går superfort, sen ahckar de, sen superfort.

I nyare spel så som, gtr2, newer winter nights 2, cod 2, warhammer datrk crusade, condemned med flera, får aj inte dessa rpoblem.

Testade med amd dualcore optimzern, men de hjälpte inte ett dugg, testa även me microsofts hotfix, samma skit där.

Hjälp mig!

Stäng av Cool'n'Quiet samt ha dual-core optimizern installerad.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Inaktiv

Cool'n'quiet är avstängt. Och dual core optimizer är instalerat.

Tomtenizze-n00b hmm har testat deme 3dmark ett par 9 g¨nger nu, visar itne artefetker eller liknande., är nästan säker på att de e processorn.

Får kolla me speedfan då, även fast de låter skumt :S

Permalänk
Medlem

jag hade samma problem som deeej men löste det nu faktiskt=)

tryck ctr alt delete så får du upp aktivitetshanteraren sen högerklickar du på explorer sen kommer det upp en liteen ruta sen trycker du på ange proessor tilldelning sen avmarkerar du cpu1 sen är det klart

M.V.H Lazzve

Permalänk
Inaktiv

Noops hjälpte inte, får fortfarande samma konstiga rgafikfel i XIII =(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tlx06
Har due ns läst mitt inlägg:

Testade med amd dualcore optimzern, men de hjälpte inte ett dugg, testa även me microsofts hotfix, samma skit där.

Har redan hoptfixen för ms, och optimizern för amd.

Testa ävena tt sänga ac cpu1, hjälpte inget.

Ska testa me dc drivers.

Du behöver inte bli tjurig bara för att jag skrev vad jag har installerat och i vilken ordning, och det funkar dessutom för mig.

Dessutom gick det inte att installera optimizern utan Amd DC drivers för mig så jag antog att man behövde installera dessa först för att få det an fungera korrekt.

Permalänk
Medlem

Testa att köra spelen i kompatibilitetsläge för Windows 98. Eller sänk hårdvaruaccelerationen.

Visa signatur

|Athlon 64 3000+ @ 2520mhz, Thermaltake Big Typhoon| |Gainward 6600GT 256mb, Zalman VF900-cu| |A8N-SLI Deluxe| |2 x 1024mb Corsair CMX1024-3200C2 @ 230mhz 3-3-3-8 1T| |Chieftec Dragon Midi| |Tagan Easycon 430W|

Permalänk
Inaktiv

Dalton Sleeper blev inte tjurig

aprat hmm, jag har lirat XIII tidigare när ja haft xp på den andra datorn :S

Permalänk
Medlem

Grafikfelen är säkert drivrutins relaterat & beror inte på processorn.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

MIn kopmis hade precis samma problem som du hade med nya NFS. Han stängde av ena kärnan och sedan fungerade allt prima.

Visa signatur

Asus M2N-E | Corsair 512x2 dual mode 800mhz CL5 | amd 4600+ | xfx 7900gtx | WD Raptor 74 |

Permalänk
Medlem

Detta kan kanske hjälpa er som undrar om hotfix och amd cpu drivers....

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=81429

Permalänk
Medlem

Knappast AMD:s fel att spel och program inte fugnerar som dom ska. Felet heter windows och slappa programerare. SMP system har funits i evigheter (lågt före windows) och att windows har sina problems med SMP är ju som sagt windows. Har alldrig haft problem med 2 eller 4 provcessorer som jag har nu i linux varken med spel så som ut2003, ut2004, quake 3, doom3, quake4 (q4 gå redigt snabbt med flera propar)
Är ett OS vettigt skrevet ska det itne bheövas massa patchar å skit för att programen ska fgnera ricktigt oavset antalet processorer.

Jag skulle i alla fall kolla upp om grafikkoret värkligen är friskt och kolla över alla drivers psecielt för grafikkortet. Bara för ett eller ett par spel och vissa test program inte vissarproblem med grafikkortet så fins det spel mm som nytjar kortet på andra vis så det märks. Fins spel som är betydlgit mer toleranta för överclockade grafikkort medans andra hatar det.

Dom flesat aspel för mig tex fugnerar felfrit i max 450/1200 på mitt 6800U men som exempel Far Cray har jag kört en stund i 470/1400 utan ett enda grafikkfel å inte lyckats med det i nåt annat spel.

Personligen kan jag inte förstå hur det kan vara så mycket problem med SMP, men väerkar ju vara en windows relaterad fråga som sagt. Rent tekniskt fins det inga problem så.

Permalänk

Jag har faktiskt fått samma problem när jag bytte från 3200+ till x2 4600+. Har kört samma fixar men får det inte att funka. Däremot så försvinner grafikfelen när jag går in på spelet och ändrar en grafikinställning. Mycket underligt.

Permalänk

har ni testat att avaktivera kärnan för just den processen som buggar ur?

sen för fan, lägg ner dig lite när du skriver en tråd. Tydligt att du skriver snabbare än du kan skriva vilket resulterar i skit.

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [KIL]FarmoR
har ni testat att avaktivera kärnan för just den processen som buggar ur?

sen för fan, lägg ner dig lite när du skriver en tråd. Tydligt att du skriver snabbare än du kan skriva vilket resulterar i skit.

Visst är det schysst att hjälpa, men du vet inte hur det känns att ha det här problemet, och få samma svar om och om igen

Visa signatur

hej

Permalänk

stäng av en av kärnorna. så ordnar man i alla fall problemet med till exempel CS 1.6.

Visa signatur

ASUS P5B . Intel Celeron 3.33GHz @ 4.33GHz . A-DATA 2048MB PC2-6400 . XFX GeForce 6600GT 128MB . Samsung 200GB IDE

Permalänk
Medlem

Kolla om det finns patchar till spelen som krånglar. Kan ju mycket väl bara spel som fortfarande var i betastadie när de släpptes, och det första som behövs efter en installation är en uppdatering.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara