Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Aug 2005

Ny Dator Krånglar

Hej
jag har nydligen köpt ett nytt moder kort :
ECS NFORCE4-A939, nForce4, Socket-939, GbLAN, ATX, SATA, Ljud, Raid, PCI-Ex16

Och en cpu : amd 64 athlon 3500+
Och ett grafikort : Geforce 6600GT 256mb ddr3 (pci express)

på mitt moderkort satt det bara en 24pin slot, men det nättagget jag hade då hade bara 20pin.. och det var lite problem med att få igång den, men när vi väll fick igång den så flöt den på perfekt.. kunde lira alla spel m.m Men eftersom jag skulle på LAN så han jag inte skaffa en 24pin nättagg så jag körde på mitt 20pin istället, men jag stängde alldrig av datorn.. men när jag kom tillbaka dagen efter så var datorn av.. och när jag startade den så var det gröna sträck och väldigt konstiga färger.. och det försvann alldrig heller.. så nu sitter jag här med ett 24pin nättagg, men det vägrar starta.. vi har tesat det på en annan dator och den funkar som den ska :S
Och det är defenetivt inte skärmens fel...

Så vart kan felet ligga...
Moderkortet - Alldeles nytt tvivlar på att det är det men...
Nättagget - för lite ström?
Grafikortet - kanske gick sönder för att det fick för lite ström?

mvh Simon

In the absence of light, Darkness prevails

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006

Är inte den smartaste inom nätagg och sånt fast biosen kanske har fått sig en stöt eller nåt testa reseta den. Bör stå i moderkorts manualen hur man gör kolla också om du har en skärm med vga anslutning som kräver en adapter till Dvi dom brukar vara glappa

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Aug 2005

ska kolla in det.. men att få igång datorn utan att 24pin nättagget funkar är som ingen ide :/ eftersom med 20pin får den ba för lite ström igen..

In the absence of light, Darkness prevails

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Robertsfors
Registrerad
Aug 2004

Nu vet jag och slachboy att det är grafikkortet har testat det på min dator också. Är det helt 100 att det är grafikkortet som är sönder nu?, eller kan det vara fel drivare vi kör NVIDIAs nyaste.