Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2005

Skillnaden på AMD och Pentium?

Jag har aldrig riktigt fattat skillnaden och mellan de båda tillverkarna. en athlon processor på t ex 4400+ motsvarar väl inte en pentium på 4.4?

P4 3.6 Ghz l Geforce 7800 GTX 256MB l 0.9 TB HD l 2048 DDR l Samsung M87 37" l Logitech Z-5500 l Logitech G15 l Apple iPod 1st gen Nano 2GB l Canon EOS Digital 400D l Sigma 70-300mm Telezoom l Sony Ericsson M600i l Windows XP Pro SP3 32 Bit l Adobe PS CS 3 Extended l Adobe InDesign CS 3 l Autodesk Maya 8.5 l

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
V frölunda
Registrerad
Aug 2006

Amd's processor jobbar snabbare internt ( flyttar större delar data) en vad intels gör och utnytjar delarna mer efektivt. Intels arkitektur är lite väl föråldrad i grunden.

Jag skulle vilja se en AMD processor idag som skulle vara på samma Ghz som en intels AMD's skulle vinna överlägset.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av novatron
Amd's processor jobbar snabbare internt ( flyttar större delar data) en vad intels gör och utnytjar delarna mer efektivt. Intels arkitektur är lite väl föråldrad i grunden.

Jag skulle vilja se en AMD processor idag som skulle vara på samma Ghz som en intels AMD's skulle vinna överlägset.

Nu pratar du om Netburst och Pentium 4/D. Intels Core 2 Duo är långt mer effektiv per MHz jämfört med AMD. En E6600 (2,4GHz) slår en AMD Fx-62 (2,8GHz) i samtliga tester.

http://www.gamepc.com/labs/view_content.asp?id=e6600&page=1

Asus P9X79 | Xeon 2680v2@3.5Ghz | X61 Kraken | 16gb Corsair Dominator | 2x Intel 520 240gb RAID0 | ASUS Xonar Essence STX | R9 Nano

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
LUND
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av novatron

& en C2D behöver inte ens nå upptill AMD´s klockfrekvens för att slå den överlägset.

När ni pratar Pentium så glöm inte Pentium M..

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur?
PC
HTPC

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2005

tack. men finns det någon mer konkret skillnad mellan dem? alltså, min pentium 4 på 3.6 ghz vad motsvarar den i AMD-mått ca?

P4 3.6 Ghz l Geforce 7800 GTX 256MB l 0.9 TB HD l 2048 DDR l Samsung M87 37" l Logitech Z-5500 l Logitech G15 l Apple iPod 1st gen Nano 2GB l Canon EOS Digital 400D l Sigma 70-300mm Telezoom l Sony Ericsson M600i l Windows XP Pro SP3 32 Bit l Adobe PS CS 3 Extended l Adobe InDesign CS 3 l Autodesk Maya 8.5 l

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SWE
Registrerad
Aug 2004

Det är väl bara till att göra en grov jämförelse själv...
http://www.tomshardware.se/processorer/interaktiv_jamforelse/