Piratkopierad Vista inte så användbart säger Microsoft

Permalänk
Melding Plague

Piratkopierad Vista inte så användbart säger Microsoft

Microsoft säger att de piratkopior på företagets rykande färska operativsystem Windows Vista som just nu sprids på fildelningsnätverken endast kommer att vara till begränsad nytta för användare som använder dem.

Läs nyheten: Piratkopierad Vista inte så användbart säger Microsoft

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Tidigare har Microsoft gjort samma sak med Windows XP, det vill säga att användare som saknar en korrekt licensnyckel inte får tillgång till vissa uppgraderingar som Internet Explorer 7.

Vilket iofs. inte är helt sant.. Har sett med egna ögon hur man hämtade hem & installerade IE7 på en dator med en "pirat" version av XP..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

jag tror inte det kommer att gå att stoppa piratkopiering av vista
det är ju tex inga problem att slippa runt "vality check" i XP...

Permalänk
Medlem

Det är ju bara att byta nyckel...

(visst jag förstår MS och deras åsikt i det hela är ju självklar redan innan de uttalar den)

Om någon vet något mer om när Vista (ev.) kommer till oss studenter vore jag intresserad.

Permalänk
Medlem

tackar för tipstet microsoft. nu väntar jag tills ni kommer med final version

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Det är ju bara att byta nyckel...

(visst jag förstår MS och deras åsikt i det hela är ju självklar redan innan de uttalar den)

Om någon vet något mer om när Vista (ev.) kommer till oss studenter vore jag intresserad.

studentversionen är den bästa

Permalänk
Avstängd

ja skulle gärna kunna betala för vista om ja va stenrik men jag är student

måste ha ny dator först innan man kan börja köra vista.

Permalänk
Medlem

lol

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Avstängd

Jag skulle inte ens betala för vista om jag var miljonär

Permalänk
Medlem

Vista blir nog det sista OS från MS som kommer gå att piratkopiera. När nästa OS kommer lär våra datorer vara så fulla av DRM etc att vi inte ens lär kunna få bild på skärmen om vi försöker installera något piratkopierat material.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

En möjlighet för Linux med andra ord...att skapa nåt lättdrivet och stabilt i paritet med MS Vista:-)

Visa signatur

Kimzan

Permalänk
Medlem

jag närmar mig mer och mer linux och om dom fixar in en massa drm skit så kommer jag inte tveka... (lite synd på spelen bara... Americas army kan bli lite långtråkigt )

Permalänk
Medlem

Lätt för MS att säga att det inte funkar. Men det finns juh folk som har bevisat att det funkar. Och när perioden för cd nyckeln tar slut(vilket borde vara i februari) så kan man antingen skaffa en giltig nyckel lr så lär vell någon nisse ha kommit på ett bättre crack.

Visa signatur

Gigabyte P43-ES3G|E6700 2.67GHz 4MB Cache|XFX Radeon HD 5870|2*2048 XMS2-8500

Permalänk
Medlem

Hahaha, den var nästan bra...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orion^
Lätt för MS att säga att det inte funkar. Men det finns juh folk som har bevisat att det funkar. Och när perioden för cd nyckeln tar slut(vilket borde vara i februari) så kan man antingen skaffa en giltig nyckel lr så lär vell någon nisse ha kommit på ett bättre crack.

precis, det är nu MS borde inse att dom har grävt sin egen grav i och med Vista, den ända fördelen är väll dx10, men det kommer väll snart till linux. Jag kommer då inte instalera Vista i det närmaste taget då jag måste ha en ny dator och sen så suger det!

Visa signatur

Amd Athlon64 3200+ Socket 939 | Asus A8N Nforce4 deluxe SLI | Geforce 6800TDH | 1024 Twinmos | Hitachi Deskstar 160gb | Creative SB Audigy SE

Permalänk
Medlem

Å Hitler var Indier.

Permalänk
Medlem

Sitter och små ler, vet inte varför *smile*

Visa signatur

[Q6600@3.3][MSI P35 Diamond][6GB CorsairDominator@1100][260GTX OC 896MB][0.120+0.320+0.500+2x0.640+2x1+1x2 Nas TB][Corsair HX 750W][P182B][Dell 2209WA]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kryll2
Å Hitler var Indier.

Han trodde det iaf.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

jaja, hackers kan göra så man får tillgång till allt ändå

Visa signatur

SPHX1900XT256mb|250GB@233GBsata2|C2D 1.86@2.1 ghz E6300| MSI Neo-F|DDR2 2x512|Hiper530W|SennhieserPC-150|Creative 7500 mus|Chassie APLUS CaseQubic svart :D
Windows XP + SP2 :D

Permalänk

finns det nåt meningslösare än kopierigsskydd eller! skippa typ 75% på priset så tror jag att många skulle köpa orginal i stället men ja menar om XP kostar ca 3500:- (professional)nu när det är en utgånende modell...va kommer dom inte ta för Vista då 6000-7000:- /dator... med andar ord det är inte gjort for en vanlig Svensson för vem vill lägga en hel månadslön på ett operativsystem...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Man kan köpa en OEM version av Vista från ca 950 kr så det är inte dyrt och man behöver ju inte införskaffa just en dyr Retail version.

Jag förstår fortfarande inte varför dessa filer som har med aktiveringen och annat skydd mot priatkopiering ligger så öppet och inte är skrivskyddat eller krypterat, Vore det så skulle det bli väldigt jobbigt att fixa en fungerande Crack.

Visa signatur

MacBook Pro 13,3 M1 - 2020
iMac 21,5 4K - 2017
iPad Pro 10,5 Wi-Fi 32 GB - 2017
iPhone 13 128 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darknes
finns det nåt meningslösare än kopierigsskydd eller! skippa typ 75% på priset så tror jag att många skulle köpa orginal i stället men ja menar om XP kostar ca 3500:- (professional)nu när det är en utgånende modell...va kommer dom inte ta för Vista då 6000-7000:- /dator... med andar ord det är inte gjort for en vanlig Svensson för vem vill lägga en hel månadslön på ett operativsystem...

Nu är det så att ~80% (kanske mer till och med?) av alla datoranvänder köper vista/XP och vet knappt om att det går att ladda ner. Varför skulle microsoft sänka priset rejält för att några enstaka procent till ska köpa?

Jag sitter förövrigt med 4 oem licenser av xp. Och vista skare bli, fast blir nog xp på en partion.

Permalänk
Medlem

"Devils own" fungerade ju tills sp1 av XP kom.

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos
Vista blir nog det sista OS från MS som kommer gå att piratkopiera. När nästa OS kommer lär våra datorer vara så fulla av DRM etc att vi inte ens lär kunna få bild på skärmen om vi försöker installera något piratkopierat material.

knappast, MS vill ha en viss grad av piratande..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

skulle inte röra vid Vista en med tång. har redan installerat Linux och håller på att pilla med Cedega så jag kan spela på maskinen

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem

hmm, känner folk som installerade en SP2 version Corporate version, som de kört hela tiden, och även uppdaterat med ALLT.

Så nog finns det några BRA kopior allt, plus att de inte behöver ett litet helvete när han installerar nya grejor och byter diskar.

Sedan är det ju snällt av Billie att man endast råkar ut för små saker som att INTE kunna använda allt lull lull som Aero och senaste explorer..
det är skulle vara mycket mer avskräckande ifall DATORN INTE ens gick in i Windows för att man körde illegal version.. då skulle man alltså förlora vissa dokument etc.. eller ja.. jobbigt skulle det bli i alla fall..

Jag tror i alla fall at det var det de sa..

Permalänk
Avstängd

funderar på att allra första gången i mitt liv gå och köpa en riktig windows. Men kommer troligen kolla efter alternativ först, hehe

Permalänk
Medlem

Jag har fler windowslicenser än installationer för jag får ju alltid med en licens när jag köper en dator och sen blir den outtnyttjad när jag installerar linux på den och använder som server. Men om jag måste installera om en windowsinstallation så är jag tvungen att ta en piratad version eftersom jag inte alltid får med installationsmedia till licensen.
*suckar*

Permalänk
Medlem

yep så verkar det..
köper man en DELL då är det endast DEN modellen och installation genom DELLs skiva som gäller..
Det verkar som man inte kan få en vetting XP version som man kan använda på andra ställen, för den är liksom "inställd" på att kopiera drivrutiner och annat skräp. Med då är det OEM vi pratar om..

om man köper en dator från komplett etc, får man inte en Riktig XP då?

Permalänk
Medlem

Vet inte något om vistas säkerhets system. Men det kommer ju bli lite av en tävling mellan skickliga hackers om vem som crackar vista retail först ;). Tur för oss i guess!

Visa signatur

EOS 1000D