AMD introducerar 65 nm processorer 5 december

Permalänk
Avstängd

En Fanboy är någon som tycker att det är kul att ett företag ligger efter och njuter av det. Personligen tycker jag att det ska vara jämt mellan företagen.
Men fram tills dom är lika stora så hejar jag på AMD så att man är säker på att dom överlever. Sen när (om) dom blir lika stora kommer det bli intressant på riktigt.

Undrar vad det är för klockningsmöjligheter på dom där.

Och angående TDP.
65W är max för hela serien. Alltså har alla processorer i serien mindre än 65W i Max utveckling. Så en 4400+ kanske ligger på 45W Max. Med ett motsvarande Intel-TDP på kanske 30.

Och sen till sweclockers redaktion. Hur menar ni att dom återlanserar 65nm modellerna? Har dom lanserats förut menar ni?

Permalänk
Medlem

Som ägare av ett AM2-system blir man ju lite sugen på en förhoppningsvis sval och billig 65nm X2:a...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klargplutte
men hur klockar man en prolle 100mhz på ett stock system? nån skumm ojämn multipel eller höjjer dom bara fsb?

De använder halv-multiplikatorer, precis som på gamla AthlonXP.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MoNsT€R
Och det grundar du på...? AMD tillverkade ju processorer åt Intel för längesen men de har även pysslat med andra saker tex flashminne.

AMD är en avknoppning från Intel om jag inte misstar mig... Samt att det var åt IBM dom licenstillverade Intel processorer.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
AMD är en avknoppning från Intel om jag inte misstar mig... Samt att det var åt IBM dom licenstillverade Intel processorer.

AMD grundades bara några månader efter intel om jag inte misstar mig. Knappast att intel hunnit knoppa av sig på så kort tid. Båda är så kallade fairchildren. Grundat av avhoppare från fairchild. Och utan Intels lobbyverksamhet så kanske det varit AMDs lösning som IBM satt som standard för sina PCs. Då hade andra tillverkare fått tillverka AMDs arkitektur på licens.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
AMD är en avknoppning från Intel om jag inte misstar mig... Samt att det var åt IBM dom licenstillverade Intel processorer.

Både Gordon Moore och Robert Noyce (Intels grundare) och Jerry Sanders (AMDs grundare) jobbade för Fairchild Semiconductors ett tag. Så de avknoppade där ifrån snarare, Robert Noyce (som var en av de åtta, vilket även Moore var som startade Fairchild Semicondutors) har krediteras som uppfinnaren av Integrerade kretsar, men Jack Kilby uppfann det 6 månader före hos Texas Instruments, Noyce gjorde det samma 6 mån senare hos Fairchild. Kilby gjorde sin integrerade krets i Germanium dock, Noyce i Kisel. Moore och Noyce var verkligen pionjärerna och de som gjorde det verkligt, särskilt viktiga är de då de släppte produkterna kommersiellt.

Intel uppfann också bland de första microprocessorerna, Intel 4004. Det var att flytta allt till ett chip det handlade om, dessutom var Intels produkt programmerbar. Intel påverkade stort med sin 4004, samt sin 8080 som AMD kopierade 75, genom reverse engineering. Först 82 tillverkade AMD 8088:or på licens.

Så visst var det Intel som planade vägen här för hela microprocessor (och persondator) revolutionen. Så nog är AMD beroende av dem, microprocessorer hade vi väl dock fått utan Intel utifrån TIs kalkylatorchip eller liknande, men världen skulle sett väldigt annorlunda ut. AMD hade nog inte varit de som kom med microprocessorer dock, det fanns starkare aktörer t ex TI, det skulle väl förmodligen vara TIs arbete alla kopierade istället för Intel.

På wikimedia kan du hitta information om du vill ha.
T ex http://en.wikipedia.org/wiki/Microprocessor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
AMD grundades bara några månader efter intel om jag inte misstar mig. Knappast att intel hunnit knoppa av sig på så kort tid. Båda är så kallade fairchildren. Grundat av avhoppare från fairchild. Och utan Intels lobbyverksamhet så kanske det varit AMDs lösning som IBM satt som standard för sina PCs. Då hade andra tillverkare fått tillverka AMDs arkitektur på licens.

Hmm var det inte avhoppare från Intel som gick över till AMD .. ja jag vet att AMD grundades året efter att Intel grundades.. men från början så tillverkade AMD inte processorer samt att det först med K5 som AMD kom med en egendisignad? processor.. om jag inte misstar mig nu igen förstås..

Citat:

The company started as a producer of logic chips in 1969, then entered the RAM chip business in 1975. That same year, it introduced a reverse-engineered clone of the Intel 8080 microprocessor. During this period, AMD also designed and produced a series of bit-slice processor elements (Am2900, Am29116, Am293xx) which were used in various minicomputer designs.

During this time, AMD attempted to embrace the perceived shift towards RISC with their own AMD 29K processor, and they attempted to diversify into graphics and audio devices as well as flash memory. It had some success in the mid-80s with the AMD7910 and AMD7911 "World Chip" FSK modem, one of the first multistandard devices that covered both Bell and CCITT tones at up to 1200 baud half duplex or 300/300 full duplex. While the AMD 29K survived as an embedded processor and AMD spinoff Spansion continues to make industry leading flash memory, AMD was not as successful with its other endeavors. AMD decided to switch gears and concentrate solely on Intel-compatible microprocessors and flash memory. This put them in direct competition with Intel for x86 compatible processors and their flash memory secondary markets.

Citat:

K5

AMD's first completely in-house x86 processor was the K5, launched belatedly in 1995. The "K" was a reference to "Kryptonite" which from comic book lore was the only substance that could harm Superman (a clear reference to Intel which was dominant in the market).

http://en.wikipedia.org/wiki/AMD#Production_History

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd

Klart att deras egna försa X86 processorer var K5orna. Men det beyder ju inte att dom inte hade egna processorer innan. Vill minnas att dom deltog bland de som hade en egen processordesign att erbjuda IBM. Då IBM valde intel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Klart att deras egna försa X86 processorer var K5orna. Men det beyder ju inte att dom inte hade egna processorer innan. Vill minnas att dom deltog bland de som hade en egen processordesign att erbjuda IBM. Då IBM valde intel.

mm .. Ja så var det.. Då kommer den eviga frågan - gjorde IBM rätt val? , men det kommer vi aldrig att få svaret på..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Ni glömmer ju att AMD hade antagligen inte haft någon processortillverkning idag om inte de hade fått Alpha-killarna från digital som låg bakom K7:an (använde tom evo-bussen från alphan). K5 och K6:orna var ju rätt långt efter Intel (K6:3an var väl hyfsad jämfört med PII:an men då var PIII:an redan ute)

Visa signatur

[AMD X2 5600+ @ 3GHz][8800 GTS 640MB @640/900][Creative X-FI Xtreme Music][1.5 TB Storage][24" LCD]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zoolook
Ni glömmer ju att AMD hade antagligen inte haft någon processortillverkning idag om inte de hade fått Alpha-killarna från digital som låg bakom K7:an (använde tom evo-bussen från alphan). K5 och K6:orna var ju rätt långt efter Intel (K6:3an var väl hyfsad jämfört med PII:an men då var PIII:an redan ute)

japp det är bara att kola i tex everest och kola in moderkorts info fliken
där står det iaf på mitt nf 7s v2.0
att den använder alpha evo 6 buss nått komemr inte riktigt ihåg exakt vad det stog

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk

Athlon's EV6 Bus

http://www.tomshardware.com/1999/08/09/the_new_athlon_process...

Läser ni vidare så ser ni att de första Athlon processorerna ägde ganska hårt. Från att ha legat långt efter Intel i prestanda med sin K6 serie så låg AMD helt plötsigt långt före.

Rätt hyfsad FPU prestanda

http://www.tomshardware.com/1999/08/09/the_new_athlon_process...

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zoolook
K6:orna var ju rätt långt efter Intel (K6:3an var väl hyfsad jämfört med PII:an men då var PIII:an redan ute)

Nja, år 2000 tror jag det var så tävlade jag & vad jag kommer ihåg så slog jag alla P2:or i 64-bits prestandarace med min K6-2 500@560MHz... kommentaren från 64-bits var - inte illa pinkat av en sådan processor...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Klart att deras egna försa X86 processorer var K5orna. Men det beyder ju inte att dom inte hade egna processorer innan. Vill minnas att dom deltog bland de som hade en egen processordesign att erbjuda IBM. Då IBM valde intel.

Jag minns att min andra PC hade en 486 DX2 50 som var tillverkad av AMD. Jag har för mig att AMD hade några unika 486 modeller som skiljde sig lite från Intel. När det gällde multiplar och busshastighet. T.ex var DX4 100 också populär...

IOFS hade min första PC en 386 cpu från Intel. På den tiden hade alla mina bekanta amiga datorer och jag var ensam om att köra med PC. Naturligtvis var man ganska tuff och tyckte man var en cool typ och försökte förklara för alla hur mycket smartare det var att välja en PC.

Det var väl ungefär som nät AMD och Intel fanboys bråkar nuförtiden. Fast förhoppningsvis har man växt ifrån sådana fasoner vid det här laget.

Visa signatur

Mvh!

Permalänk
Medlem

Motorola FTW :>

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redzo
Håller med Denstore, dock är det mycket bra ur konsument perspektiv att även Amd ger sig in i leken igten med uppdaterade cpu-er. Jag vill påstå att vi aldrig skulle ha så pass låga priser som vi har idag om inte Amd fanns. Tyvärr verkar vissa inte fatta det (pytonOrm) tex. Hade inte Amd funnits hade han betalat lätt det dubbla för hans nuvarande cpu.

Helt rätt.Därför jag kallat mej AMD sedan 2000.Billigare för oss alla tack vare AMD.Eller om dom inte fanns AMD skulle vi sitta Intel P4 med värsta värme utveckling och AC på i rummet året om fan.

Jag har pengar uppgradera min gamla AMDXP men fan denna finns tyvärr ingen AMD med sse4 tex.Kommer andra kvartalalet och får vänta tills dess.Duo 2 är bättre i spel tack vare SSE4 antar jag tex,.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem

ehrmm...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Enligt http://www23.tomshardware.com/cpu.html är det inte så storskillnad nu så det kommer bli tävling men inte prisvärt

65nm är samma som c2d

Det beror ju på...
http://www.tomshardware.se/processorer/interaktiv_jamforelse/...
Vill du ha en E6400 som ger bättre prestanda än AMD FX 62 i t.e.x. Cod 2 FÖR EN FJÄRDEDEL AV PRISET? eller tvärtom.....

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk
Medlem

Re: ehrmm...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kriahg90
Det beror ju på...
http://www.tomshardware.se/processorer/interaktiv_jamforelse/...
Vill du ha en E6400 som ger bättre prestanda än AMD FX 62 i t.e.x. Cod 2 FÖR EN FJÄRDEDEL AV PRISET? eller tvärtom.....

" bli tävling men inte prisvärt " som sagt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD73
Duo 2 är bättre i spel tack vare SSE4 antar jag tex,.

Nej, det beror inte på det. Det är tack vare arkitekturmässiga förbättringar och inte på nya instruktioner.

Permalänk
Medlem

Sluta gnäll... just nu Intel > AMD

Att konkurrens är nyttigt vet vi redan...

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD73

Jag har pengar uppgradera min gamla AMDXP men fan denna finns tyvärr ingen AMD med sse4 tex.Kommer andra kvartalalet och får vänta tills dess.Duo 2 är bättre i spel tack vare SSE4 antar jag tex,.

Nuvarande core µ-archprocessorer har inte SSE4-instruktioner.

De kanske kommer inkluderas i Penryn.

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem