Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2005

Kan minnen skada hela datorn?

Hejsan. Tänkte bara höra med er om ett minne kan förstöra en hel dator?. Det är så att jag har ett twinmos pc3200 Minne och min bror har ett precis likadant.
Efter att han satte i det minnet i en annan dator så fick den typ fullt med röda streck över hela skärmen. Sen tog han ur minnet och alla streck kvarstod. Så jag vet inte om jag vågar köra i det minnet i min burk utan att nått skadas.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2003

Låter mer som statisk elektricitet har skadat mans moderkort eller så har han kommit åt någon annan komponent.

Ett trasigt minne skall inte skada någon annan komponent i datorn.

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scania-Earth-Milky way
Registrerad
Nov 2001

Urladdning skadade grafikkortet i samband med byte, eller kanske ett grafikkort som sitter nära minnesslotarna, och om grafikkortet plockades ut för att minnet skulle kunna sättas på plats kan en utfälld hake på en minnesslot rivit av komponenter från grafikkortet när det återmonterades.

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2005

Ok. så om jag skulle sätta i minnet och burken inte starta så betyder det att det är bara fel på minnet så det är bara att plocka ur det så ska de funka igen?. Om nu minnet är skadat.

Glömde tillägga att vi provat minnet med 2 olika moderkort och grafikkort. Och båda fick såna där röda streck över hela skärmen. Men vi var ju inte så xtremt noga.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige, Norrköping
Registrerad
Aug 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nille522

Glömde tillägga att vi provat minnet med 2 olika moderkort och grafikkort. Och båda fick såna där röda streck över hela skärmen. Men vi var ju inte så xtremt noga.

Om det hänt två gånger på raken och på olika datorer så skulle iaf jag inte våga riskera en tredje gång.

CPU ∙ i5 6600K @3600MHz •
RAM ∙ 8GB DDR4 •
GPU ∙ GTX 1080 ti 11GB •
HDD ∙ 250GB SSD system / 5TB storage •
PSU ∙ Corsair 500W •