Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anton720
Har gjort om allting och börjat om men det händer samma sak processor går ner i fart:(. Men upptäcke dock en grej : när jag kör prime95 turture på så ökar genast processor till 1.83 ghz och går stabilt. kan det vara så att processor bara jobbar max när den behöver det ?????

( har kollat i performance on demand med)

Ja...

Visa signatur

When in panic, when in doubt, run in circles, scream and shout.
*HP nx9420*C905*Div. Sunkdatorer*

Permalänk

Har en Hp nx9420 med en core duo på 1.83Ghz.
Kan tyvärr inte sänka volten till mindre än 0.95v, det klarar den att köra både 6, 7, 8 och 9ans multipel på. För 10ans multipel behövs 0.975v och för 12 multipel 1.050v. Men tempen har i alla fall droppat från runt 78 grader med fläkten på högvarv till 65 grader med den på normalvarv när dubbla instanser prime95 kördes
Orginal volt på alla multiplar var 1.262v.
EDIT: Förtydligade lite.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

jepp.. det är så.. det är ju ingen mening för CPU att tuta och köra i fullt gas när du t.ex bara sitter och surfar eller ordbehandlar..

det är ju det "performance on demand" handlar om.. den växlar upp en växel och får ut mer kräm när du behöver det..

Visa signatur

d3d3LmRpY29ycC5zZQ==

Permalänk

Är det nån som vet nåt bra program som kan sänka volten till lägre än 0.95v, eller kan det vara så att även rightmark klarar det, men att mitt moderkort/prolle sätter stopp?

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

jag tror nog det inte är programmet som sätter stopp utan det är CPU som skriker efter hjälp när du går under 0.95V..

Visa signatur

d3d3LmRpY29ycC5zZQ==

Permalänk
Medlem

Efter att jag gjort detta så har det blivit så att när jag ska starta datorn så ser jag bara ASUS loggan, sen startar den om igen och samma sak... igen och igen och igen.. någon som vet hur jag ska ta mej in i windows? :S *testat stoppa in windowsskivan för att formatera, men inte ens de funkar*

Edit: Kopplade ur allt(extern hårddisk, iPod Nano, mus samt internetsladd) o då funkade den fint, så kom fram till att det helt enkelt inte fanns tillräckligt med volt för dom grejerna, så höjde 2 snäpp sen har det funkat fint.
Har nu en aningen tystare och kallare dator med bättre batteritid(ökade typ 15min).

Tack för guiden!

Permalänk
Medlem

Hmm, rightmark vill inte spara inställningarna när jag fyller i "Use P-state transitions (PST)". Dom är inte ibockade om jag klickar på någon annan flik och sen tillbaka, ska det vara så? Samt, ska processorn jobba i full speed även när jag testar volten på lägsta multipliern? För det gör min. Verkar som att den inte riktigt tar inställningarna.

Edit: Hade glömt bocka i.

Verkar som att det är fler som har att man inte kan gå under 0,95v, vilket är lite synd.

Har nu kört igenom och jag kör lägsta, 0,95v på alla multipliers och än så länge fungerar det riktigt bra. Ska köra ett torture test inatt på högsta och se om det fortfarande håller.

Tack för en bra guide!

Permalänk
Medlem

Har jag förståt det rätt om att undervoltning gör datorn mindre stabil?

Permalänk
Medlem

det blir ju mindre stabilt om du voltar lägre än vad cpu klara ja.. men om du hittar den rätta balansen så ska det inte vara några instabilitet.. =P det är därför man ska köra datorn i hårdbelastning för att se om den klara sig en längre tid med just den volten..

Visa signatur

d3d3LmRpY29ycC5zZQ==

Permalänk

Måste tacka för en utmärkt guide! Nu körs fläkten/arna på lägsta hastighet när man surfar och lyssnar på musik, innan låg den/dom nästan alltid ett snäpp högre och det var störande.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av e2zippo
Hmm, rightmark vill inte spara inställningarna när jag fyller i "Use P-state transitions (PST)". Dom är inte ibockade om jag klickar på någon annan flik och sen tillbaka, ska det vara så? Samt, ska processorn jobba i full speed även när jag testar volten på lägsta multipliern? För det gör min. Verkar som att den inte riktigt tar inställningarna.

Edit: Hade glömt bocka i.

Verkar som att det är fler som har att man inte kan gå under 0,95v, vilket är lite synd.

Har nu kört igenom och jag kör lägsta, 0,95v på alla multipliers och än så länge fungerar det riktigt bra. Ska köra ett torture test inatt på högsta och se om det fortfarande håller.

Tack för en bra guide!

Det beror nog som nån annan sa på moderkort och processor. Jag kunde sänka till 0.7V på min dator, måste dock ha 1.148V på max-multippeln för att datorn ska vara stabil. På lägsta multippeln kunde jag ha 0.7V. Processorn är en Pentium M 2.0GHz.

Man skulle egentligen mäta skillnaden i batteritid också, men det orkar jag nog inte

Visa signatur

*** Signaturen raderad på grund av för många rader. Läs forumreglerna. /xphaze

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte_amal
Måste tacka för en utmärkt guide! Nu körs fläkten/arna på lägsta hastighet när man surfar och lyssnar på musik, innan låg den/dom nästan alltid ett snäpp högre och det var störande.

Det beror nog som nån annan sa på moderkort och processor. Jag kunde sänka till 0.7V på min dator, måste dock ha 1.148V på max-multippeln för att datorn ska vara stabil. På lägsta multippeln kunde jag ha 0.7V. Processorn är en Pentium M 2.0GHz.

Man skulle egentligen mäta skillnaden i batteritid också, men det orkar jag nog inte

Har testat undervolta en Acer 5684 och programmet funkade fint men lägsta volten var 1,062! Lite högt, hade varit kul att prova 0,95V.

Någon med en Acer som upplevt samma sak eller någon som har en ide´ om hur man skulle kunna göra för att kunna komma lägre i spänning?

Eller är det helt enkelt så att moderkortet inte stöder lägre spänning?

/Mats

Visa signatur

Asus F3Jp, Core2Duo 1,83, 2Gb RAM, 160Gb HD, X1700 256Mb

Permalänk
Medlem

Hej hopp!
Dags att be om lite hjälp... jag har precis köpt en LG LW25-ANHV (Intel Celeron M430, 1.73Ghz processor), som jag hade tänkt undervolta med hjälp av RM CPU Clock Utility. Har dock stött på ett litet problem...

Jag följer guiden så långt som att jag har valt "Performance on Demand" för både AC & Batteri under steg 2. Problemet kommer därefter, när jag ska börja göra faktiska inställningar. Alla valmöjligheter är nämligen "gråa", inte valbara... Så vitt jag vet är alla inställningar gjorda precis som i guiden.

Är det något som har med processorn att göra, att det är en Celeron-processor, eller är det jag som har missat något? Hoppas att jag inte har varit alltför luddig i min beskrivning. Tacksam för alla svar!
//Milan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av knasen78
Hej hopp!
Dags att be om lite hjälp... jag har precis köpt en LG LW25-ANHV (Intel Celeron M430, 1.73Ghz processor), som jag hade tänkt undervolta med hjälp av RM CPU Clock Utility. Har dock stött på ett litet problem...

Jag följer guiden så långt som att jag har valt "Performance on Demand" för både AC & Batteri under steg 2. Problemet kommer därefter, när jag ska börja göra faktiska inställningar. Alla valmöjligheter är nämligen "gråa", inte valbara... Så vitt jag vet är alla inställningar gjorda precis som i guiden.

Är det något som har med processorn att göra, att det är en Celeron-processor, eller är det jag som har missat något? Hoppas att jag inte har varit alltför luddig i min beskrivning. Tacksam för alla svar!
//Milan

Det är inte så enkelt att du bara missat att bocka i rutan till vänster om "Use P-State Transitions (PST)"? När man bockar i den tänds alla valen upp.

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av doolar
Det är inte så enkelt att du bara missat att bocka i rutan till vänster om "Use P-State Transitions (PST)"? När man bockar i den tänds alla valen upp.

Tyvärr inte, det är ett av alternativen som är "gråa", som jag inte får välja. Jag antar att du menar under fliken Profiles-Performance on demand? Det är det enda stället som jag hittar det valalternativet. Jag använder version 2.15.

Det enda jag får välja är "Use Throttling (ODCM)" och "Performance/Power saving preference" i rutan CPU Performance/Power states. Och om jag använder någon av dem kan jag fortfarande inte välja "Use P-state..."

Permalänk

Kan behöva lite hjälp här, min batterieladdare blir VÄLDIGT varm (blev lite orolig så jag drog ur den). Elkunning som jag INTE är så undrar jag om detta är möjligt att det har ett samband, och vad jag ska kunna göra för att förhindra det.
Alltså om det finns något inställning så man bara använder undervoltningen sålänge strömkabeln inte är isatt och normalt strömläge när den är isatt.

Helst automatiskt efter varje boot =/
Tacksam för hjälp. (har en nX6110, 1,7 centrino)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Highlaj
Kan behöva lite hjälp här, min batterieladdare blir VÄLDIGT varm (blev lite orolig så jag drog ur den). Elkunning som jag INTE är så undrar jag om detta är möjligt att det har ett samband, och vad jag ska kunna göra för att förhindra det.
Alltså om det finns något inställning så man bara använder undervoltningen sålänge strömkabeln inte är isatt och normalt strömläge när den är isatt.

Helst automatiskt efter varje boot =/
Tacksam för hjälp. (har en nX6110, 1,7 centrino)

Mig veterligen finns inget samband över huvud taget. Ser inte varför en undervoltning av processorn skulle kunna göra batteriladdaren varmare än utan undervoltning. Antingen är din laddare varm (vilket många är, inklusive min) eller så har du något annat fel.

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av doolar
Mig veterligen finns inget samband över huvud taget. Ser inte varför en undervoltning av processorn skulle kunna göra batteriladdaren varmare än utan undervoltning. Antingen är din laddare varm (vilket många är, inklusive min) eller så har du något annat fel.

Var nog bara tillfällighet trots allt, satte in kabeln igen och vips normalt.
Ngn annan faktor, bra guide btw.

En liten fråga: Jag ställde först in 1x och sen 6x och lät 2x-5x ställas in automatiskt, dock så är 3x och 4x högre V än 5x (te x 4x: 1.013 V // 5x 0.0984)

Spelar det någon roll? Eller måste jag konfa om?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av knasen78
Tyvärr inte, det är ett av alternativen som är "gråa", som jag inte får välja. Jag antar att du menar under fliken Profiles-Performance on demand? Det är det enda stället som jag hittar det valalternativet. Jag använder version 2.15.

Det enda jag får välja är "Use Throttling (ODCM)" och "Performance/Power saving preference" i rutan CPU Performance/Power states. Och om jag använder någon av dem kan jag fortfarande inte välja "Use P-state..."

Jag har samma problem som dej och samma sorts processor också (Celeron) har du kommit på någon lösning eller kanske hittat något annat program som funkar?

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Jag undervoltade min HP nc6220 med Pentium Mobile 1.73GHz förra veckan, den gick att dra ned ganska rejält!

Vid full belastning går den att köra på ganska precis 1.00V! Vid lägsta belastning går den på 0.70V som är lägsta jag kan ställa in.

Använde programmet NHC istället. Det var mycket enkelt att använda!

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

måste man köra igång prorammet sen varje gång man startat datorn?
typ om man ställt om in NHC att den använda specifika värden så måete programmet vara igång för att det värderna ska gälla?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kreator
måste man köra igång prorammet sen varje gång man startat datorn?
typ om man ställt om in NHC att den använda specifika värden så måete programmet vara igång för att det värderna ska gälla?

Jag tror det. Det autostartas i alla fall på min dator och jag tycker det fungerar bra. Det där med att det drar systemresurser tycker jag inte stämmer. Jag har inte sett någon ökad minnesanvändning eller ökad processoranvändning sen jag installerade det. Man kan stänga av rätt många funktioner i det för att hålla det minimalistiskt.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

ok
hur gjorde du in NHC ?
gick du igenom alla multiplier (6->15)?

Permalänk
Medlem

Underbar guide!
Min batteritid ökade med 30 minuter från 3.50 till 4.20. Har inte mätt upp temperaturändringarna än, men ska göra det senare.

Sänkte volten från 1.2 till 0.8 på lägsta och 1.050 på högsta

Permalänk
Medlem

Eftersom jag är lat drar jag ur det jag skrev från irc

<rezuth> Kan någon hjälpa mig med rmclock? enligt den ska min Turion TL-52 just nu köras stabilt i 0.725V
<rezuth> kan detta verkligen stämma?
<rezuth> FID är 4.0x förstås

Någon som vet? Verkar osannolikt enligt mig. Kör torturetest samt två flashrullar på en annan skärm, msn, irc, ie7, googletalk så den ligger på drygt 100% hela tiden i load men det är sjukt stabilt kan detta stämma eller är det kanske något som blockerar det jag försöker ställa in?

Power4gear är igång och rmclock säger att req.voltage är 1.125V samt att den kör FID 8.0x va fan är detta varför vägrar den ska stänga av power4gear nu

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk

Tjena grabbar!
Tackar allra ödmjukast för en trevlig guide
Sänkte min max load temp från 75 grader till 61 grader, från 1.250v till 1.012 volt
Har gått stabilt i 15 minuter nu vid full load
Men nu är det så att, som många andra här tydligen har upplevt, att jag inte kan få ner volten under 0.950. Har det med att jag kör core2duo att göra eller? du har ju tydligen fått ner volten lägre i alla fall.

Tack igen!

Visa signatur

Cooler Master HAF 832 | Corsair 650HX | ASUS P7P55D-E PRO | Intel core i5 750@3.71 | Noctua NH-D14 | Corsair XMS3 DDR3 4x2GB | Sapphire hd5870 Vapor-X | Intel X25-M G2 80GB | Nuforce µDAC

Permalänk
Medlem

Var glada ni! Jag sitter med c2d (HP nx9420) och får inte ner skiten mindre än 1.063v, vilket jag således kör på alla multiplar utan problem. Det är ju en vinst i alla fall, men hade man 10% mer att ta (vilket de flesta tycks ha) så skulle det såklart inte skada.

Jag ligger oftast på 40-45 grader vid vanligt skrivbords-användande/surfning och fläkten drar igång lite ibland.

Permalänk
Medlem

Nu har jag sökt på google och läst på flera forum och kommit fram till att det inte är möjligt att undervolta en celeron pga att den inte har någon speedstep (exakt vad som stoppar är dock oklart för mej).

Med lite tur kanske något program kan funka i framtiden...

Inte för jag har speciellt höga tempraturer men det hade ju varit trevlig att få lite extra batteritid...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Jag har fått ner volten på 600MHz till 0.7 och till 1.132 på 1.7MHz då sitter jag på en Dothan m735. Vilket jag finner oerhört bra. Fläkten går aldrig i fullhastighet då jag kör primetest på max numer.

Men varför anger inte rmclock någon cpu-temp? Jag har sökt men inget hittat. Alltså jag antar att det har med min dator att göra (duh!) men vad?

Permalänk
Medlem

Jag experimenterade lite med min x60s nu. Det känns inte så himla värt att lägga ner energi på då den är av "low voltage"-typ redan från början.
Kan bara justera volten inom spannet 0.950-1.137. Maximalt skulle jag då kunna sänka spänningen till processorn med 16.5 %. Den maximala stabila sänkningen var dock 10 %, och då känns det inte så viktigt att sitta och optimera alla frekvenser i rightmark längre..

Alltså: har du en low voltage cpu, eller kanske t om ultra low, så är det inte värt att lägga ner energi på att undervolta.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4bstract
Jag experimenterade lite med min x60s nu. Det känns inte så himla värt att lägga ner energi på då den är av "low voltage"-typ redan från början.
Kan bara justera volten inom spannet 0.950-1.137. Maximalt skulle jag då kunna sänka spänningen till processorn med 16.5 %. Den maximala stabila sänkningen var dock 10 %, och då känns det inte så viktigt att sitta och optimera alla frekvenser i rightmark längre..

Alltså: har du en low voltage cpu, eller kanske t om ultra low, så är det inte värt att lägga ner energi på att undervolta.

En sådan processor är ju undervoltad från fabrik, så det finns nog ingen större vinst att göra där.

Kul att så många fortfarande har nytta av guiden! RMclock går fint under Vista också för den som undrar.

Visa signatur

Stulen slö sked