Permalänk
Medlem

Samma problem med min 7300 i min f8sa. 0.937 är minsta man kan sätta

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Ingen som har testat detta med en AMD-processor? Blev lite sugen på det här, men är så okunnig om allt vad överklockning och undervoltning innebär och med tanke på att det för flera uppstått problem så blir jag lite nojig för det här.

Har dotorn enligt specen nedan. Hur är det med garanti på datorn när det kommer till den här fronten? Den har jag gärna kvar!!

//R

Permalänk
Medlem

Vad säger er rmclock om cpuload? Är det som för mig att den inte stämmer med aktivitetshanterarens?

Rmclocks visar typ 40-50% när jag slösurfar medan ah visar 5-11%.

Stort tack till trådskaparen för denna guide. Mycket användbar!!

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk

sitter med en c2d 1,66ghz zepto 3215.

började med multipel 10 och fick där ner den till lägsta som var 0.950v som jag då kan köra på alla multiplar. som sakt synd att man inte kunde gå lägre.

Men fick ner min load från 69-70 till 52-53. är nöjd samtidigt som fläkten aldrig går över lägsta hastighet.

Synd bara att min fläkt aldrig stannar även fast jag går ut och får en cpu som går 18c.

troligtvis nått med bios.

Visa signatur

Mobo: Asus Rampage 2 extreme Cpu: i7 970@4.3ghz Phanteks pe14 kylning 16gb dominator@1625mhz 9-9-9-24@1.65v 2x1Tb Raid 0 samsung spinpoint f3 Psu: Corsair vx550 GPU: Asus Gtx 670 4gb DirectCu2 @ 1175Core Mem:6550 Chassi. Fractal Design F4

Permalänk
Medlem

Det finns en beta 2 som sänker ytterligare till 0.850. (RMClock 2.35 beta2)

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av holmberg
Det finns en beta 2 som sänker ytterligare till 0.850. (RMClock 2.35 beta2)

Jag fick inte beta versionen attsänka till 0,850. du kanske inte syftade till mig när du skrev men.

Är det någon med en zepto 3215 som lyckats komma lägre änn till 0,950?

Visa signatur

Mobo: Asus Rampage 2 extreme Cpu: i7 970@4.3ghz Phanteks pe14 kylning 16gb dominator@1625mhz 9-9-9-24@1.65v 2x1Tb Raid 0 samsung spinpoint f3 Psu: Corsair vx550 GPU: Asus Gtx 670 4gb DirectCu2 @ 1175Core Mem:6550 Chassi. Fractal Design F4

Permalänk
Medlem

Hejsan, har försökt mig på lite undervoltning och blev förvånad då min temp sjönk från 64 till runt 45/50 grader!

Hursomhelst är jag jävligt nervös över att jag inte gjort rätt, filade tills jag fick någorluna stabila värden, ligger inte på gränsen till döden vad jag vet men när det i guiden står att programet själv ska ställa in värdena mellan 0 och 6 så gjorde den inte det, jag blev lite fundersam men ställde in dom lite på en höft själv. Har kört datorn i några timmar nu och märker inte några fel direkt.

Jag undrar om ikonen nere i högra hörnet ska blinka rött nu och då?
Här är två skärmdumpar jag tog.

Den här är från igår då jag tabbade ut och in i World Of Warcraft, när jag tabbade in fick jag lite konstiga sträck över skärmen som såg ut som blixtar men försvann lika fort som dom kom.

Den här är från idag när jag kopierade filer hit och dit på hårddisken

Ska det se ut såhär?
Kan jag på något vis kontrollera om jag gjort rätt och datorn mår bra? ;D

Permalänk

det som händer är ju att den blir instabil eller beter sig konstigt, det är ju bara att köra orthos och se om den startar om sig eller så.

Någon som fått en zepto 3215 under 0,950 v?

Går en amd sempron att undervolta?

Visa signatur

Mobo: Asus Rampage 2 extreme Cpu: i7 970@4.3ghz Phanteks pe14 kylning 16gb dominator@1625mhz 9-9-9-24@1.65v 2x1Tb Raid 0 samsung spinpoint f3 Psu: Corsair vx550 GPU: Asus Gtx 670 4gb DirectCu2 @ 1175Core Mem:6550 Chassi. Fractal Design F4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Röd Tjur
det som händer är ju att den blir instabil eller beter sig konstigt, det är ju bara att köra orthos och se om den startar om sig eller så.

Jag förstår inte vad du menar, är min dator ostabil enligt de där bilderna eller säger du bara åt mig att köra hårt tills den rasar?

Jag är fortfarande tveksam mot det att programmet inte automatiskt räknar ut volttalen, något måste jag ju ha gjort fel.

Permalänk

Din dator kommer inte att rasa.

Och, nej jag kan inte se genom det där programmet om din cpu räknar rätt eller fel.

Det står klart och tydligt i guiden hur man gör, står också att man får testa sig fram.

Du skall klicka i något som heter auto vid. då sätter rm clock värden mellan lägsta och högsta multipel.

Det du gör är ju att du kur t.ex orthos samtidigt som du sänker volten... väntar sänker lite till... väntar tills du märker att t.ex datorn startar om ja då vet du att den volten du satte senaste var för lite.

Du går då in i rm clock och börjar om igen (eftersom dina värden inte har sparats så får du komma ihåg den senaste volten du var på).

Du sätter t.ex 1-2 snäpp högre änn du var och kör t.ex. orthos i t.ex 6 timmar om du märker att det funkar felfritt ingen omstart eller liknande så vet du att du har en stabil cpu.

Visa signatur

Mobo: Asus Rampage 2 extreme Cpu: i7 970@4.3ghz Phanteks pe14 kylning 16gb dominator@1625mhz 9-9-9-24@1.65v 2x1Tb Raid 0 samsung spinpoint f3 Psu: Corsair vx550 GPU: Asus Gtx 670 4gb DirectCu2 @ 1175Core Mem:6550 Chassi. Fractal Design F4

Permalänk
Medlem

Någon som provat göra denna undervoltning med en:
AMD Turion 64 X2 Mobile Technology TL-60 2.00 GHz, eller liknande?
Är fortfarande sugen på att testa det här eftersom min dator konstant är ganska varm = fläkten rusar upp då och då för att avhälpa. Garantier ryker väl om man gör detta förstår jag. Hur är det om jag återställer datorn till som vid inköpstillfället. Blir även detta återställt då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DJHogi
Någon som provat göra denna undervoltning med en:
AMD Turion 64 X2 Mobile Technology TL-60 2.00 GHz, eller liknande?
Är fortfarande sugen på att testa det här eftersom min dator konstant är ganska varm = fläkten rusar upp då och då för att avhälpa. Garantier ryker väl om man gör detta förstår jag. Hur är det om jag återställer datorn till som vid inköpstillfället. Blir även detta återställt då?

Ja, blir svaret på båda dina frågor. Och svaret på ditt påstående om garanti, blir nej.

Visa signatur

When in panic, when in doubt, run in circles, scream and shout.
*HP nx9420*C905*Div. Sunkdatorer*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pera
Ja, blir svaret på båda dina frågor. Och svaret på ditt påstående om garanti, blir nej.

Okej. Är det nåt ytterligare att tänka på då om jag skulle göra det min med Amd-processor eller är det bara att köra på? Alla som gjort detta verkar ju ha en Intel-processor menar jag. Skulle vara kul att höra hur det gått för någon med liknande spec. som jag har innan jag ger mig på det här, ganska osäker som jag är. Skönt att det inte rör garantin då iaf!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DJHogi
Okej. Är det nåt ytterligare att tänka på då om jag skulle göra det min med Amd-processor eller är det bara att köra på? Alla som gjort detta verkar ju ha en Intel-processor menar jag. Skulle vara kul att höra hur det gått för någon med liknande spec. som jag har innan jag ger mig på det här, ganska osäker som jag är. Skönt att det inte rör garantin då iaf!

Samma för AMD, Min förra laptop hade dubbelkärnig amdprocessor, funkade likadant.

Visa signatur

When in panic, when in doubt, run in circles, scream and shout.
*HP nx9420*C905*Div. Sunkdatorer*

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DJHogi
Någon som provat göra denna undervoltning med en:
AMD Turion 64 X2 Mobile Technology TL-60 2.00 GHz, eller liknande?
Är fortfarande sugen på att testa det här eftersom min dator konstant är ganska varm = fläkten rusar upp då och då för att avhälpa. Garantier ryker väl om man gör detta förstår jag. Hur är det om jag återställer datorn till som vid inköpstillfället. Blir även detta återställt då?

Jag skall göra det på min brors amd turion 1,9ghz, har bara inte haft tid.

Så du får gärna återkomma med resultat.

Visa signatur

Mobo: Asus Rampage 2 extreme Cpu: i7 970@4.3ghz Phanteks pe14 kylning 16gb dominator@1625mhz 9-9-9-24@1.65v 2x1Tb Raid 0 samsung spinpoint f3 Psu: Corsair vx550 GPU: Asus Gtx 670 4gb DirectCu2 @ 1175Core Mem:6550 Chassi. Fractal Design F4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Röd Tjur
Jag skall göra det på min brors amd turion 1,9ghz, har bara inte haft tid.

Så du får gärna återkomma med resultat.

Jag vet inte om jag vågar göra det faktiskt. Vet inte om så mkt kan gå fel men blir jämt så nervös när jag ska ge mig på något över min kompetens på nya datorer! Helst skulle någon få gör det åt mig som gjort det förut, men det är mest önsketänkande. Jag ser hellre att du återkommer med hur det gick om jag ska vara ärlig

//R

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Röd Tjur

Någon som fått en zepto 3215 under 0,950 v?

Jag har bara provat vanliga (icke-beta) versionen, och jag lyckades bara med 0.950 =/. Går det att köra den i 0.850 med betaversionen?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teposen
Jag har bara provat vanliga (icke-beta) versionen, och jag lyckades bara med 0.950 =/. Går det att köra den i 0.850 med betaversionen?

Jo jag har testat den beta versionen som en kille sa men kom fortfarande inte under 0,950 som jag då kan köra i även högsta. det skulle vara nice att få ner den ytterligare lite till men det verkar ju som vara låst.
Tror dock att denna cpu klarar säkert 0,9 eller mindre.

du kan ju testa med det senaste rm clock om du får ner din, min är på reparation.

Går din fläkt också konstant?
Jag gick ut där det är minusgrader så cpu blev 18c men ändå var fläkten igång.

Men genom att gå i vänteläga för att direkt efter gå in i windows igen så stängs den av för att sedan gå igång igen vid ca 49c. så att när den väl är igång så kan den aldrig stängas av.

Visa signatur

Mobo: Asus Rampage 2 extreme Cpu: i7 970@4.3ghz Phanteks pe14 kylning 16gb dominator@1625mhz 9-9-9-24@1.65v 2x1Tb Raid 0 samsung spinpoint f3 Psu: Corsair vx550 GPU: Asus Gtx 670 4gb DirectCu2 @ 1175Core Mem:6550 Chassi. Fractal Design F4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Röd Tjur
Jo jag har testat den beta versionen som en kille sa men kom fortfarande inte under 0,950 som jag då kan köra i även högsta. det skulle vara nice att få ner den ytterligare lite till men det verkar ju som vara låst.
Tror dock att denna cpu klarar säkert 0,9 eller mindre.

du kan ju testa med det senaste rm clock om du får ner din, min är på reparation.

Går din fläkt också konstant?
Jag gick ut där det är minusgrader så cpu blev 18c men ändå var fläkten igång.

Men genom att gå i vänteläga för att direkt efter gå in i windows igen så stängs den av för att sedan gå igång igen vid ca 49c. så att när den väl är igång så kan den aldrig stängas av.

Okej.. Nope, sry min är också på Rep. :P. Död pixel för andra gången.
Skall testa när jag får tillbaka den om några dagar.

Fläkten i min går nästan alltid, men ibland så är den avstängd. Kommer dock inte ihåg när den varit det.

Permalänk

Röd Tjur: Jag har samma dator m samma processor och är lite sugen att testa undervoltning. Märker du någon skillnad efter den?

Permalänk

Testade rmclock på min nc6400 och kan köra 1.0V (enl CPU-Z) i 1,67GHz. Med multipel 6 kan jag köra 0.937V (enl CPU-Z). Det verkar som att programmets volt-siffror inte stämmer med verkligheten då jag får 0,937V när jag har ställt in 0.850 i programmet. Om jag ökar till t.ex. 0.875 så får jag ca 0.950V i verkligheten, under 0.850 blir det ingen skillnad enl cpu-z.

Anledningen till varför man inte kan gå lägre än 0.950 är för att de flesta processorerna har en minsta-vcore hårdkodad i sig. Jag sänkte iaf min temperatur med lite över 10*C och fläkten hörs knappt även när man kör Orthos.

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gocharlie
Röd Tjur: Jag har samma dator m samma processor och är lite sugen att testa undervoltning. Märker du någon skillnad efter den?

Ja - 16c ungefär i load samt att fläkten aldrig går över lägsta hastighet. samt mer batteritid, kan dock inte säga hur mkt längre batteritid då det bara står procent.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SubMarine
Testade rmclock på min nc6400 och kan köra 1.0V (enl CPU-Z) i 1,67GHz. Med multipel 6 kan jag köra 0.937V (enl CPU-Z). Det verkar som att programmets volt-siffror inte stämmer med verkligheten då jag får 0,937V när jag har ställt in 0.850 i programmet. Om jag ökar till t.ex. 0.875 så får jag ca 0.950V i verkligheten, under 0.850 blir det ingen skillnad enl cpu-z.

Anledningen till varför man inte kan gå lägre än 0.950 är för att de flesta processorerna har en minsta-vcore hårdkodad i sig. Jag sänkte iaf min temperatur med lite över 10*C och fläkten hörs knappt även när man kör Orthos.

JAg har också lite problem med det där om hur cpu-z visar volt, men ajg tycker det inte riktigt stämmer med cpu-z då den visar konstiga siffror och mkt mkt mer osm jag har strört mig på så jag kör genom rm clock.
sen angående cpu så vet ajg att den är låst men hoppades bara att rm clock kanske hade lyckats klura på nånting så att det gick lite lägre.

Visa signatur

Mobo: Asus Rampage 2 extreme Cpu: i7 970@4.3ghz Phanteks pe14 kylning 16gb dominator@1625mhz 9-9-9-24@1.65v 2x1Tb Raid 0 samsung spinpoint f3 Psu: Corsair vx550 GPU: Asus Gtx 670 4gb DirectCu2 @ 1175Core Mem:6550 Chassi. Fractal Design F4

Permalänk
Medlem

den hjärtliga människa som vill hjälpa mig med detta.
adda mig på msn: p toivanen [a] hotmail com

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk

Jag har ett konstigt fel, när jag ska ska belasta mina två kärnor vill det sig inte har gjort en kopia av prime95 och satt den ena till att jobba på kärna 1 och den andra kärna 0. Detta fungerar om man belastar dem en för sig, sätter jag på belastning på kärna 0 och sedan belastning på kärna 1 så kommer kärna 1 rusa upp i max någon sekund och sedan lägger den sig igen... det värkar som att den första kärnan jag belastar, den belsatas för full och korrekt. Men när jag sätter på belastning på den andra (medans belasning på den dörsta är på) vill det inte. Gör jag tvärt om (kärna 1 först) blir det också tvärt om, det är bara kärn 1 som belstas och kärna 0 bara rusar upp i max i någon sekund och sedan lägger dig.

Vad gör jag fel?? //Tobias

Permalänk
Medlem

Grym tråd

Grym guide

Har en liten fråga bara, om jag gör denna guide och hittar ett stabilt
volt antal till min dator. Kan jag då köra så att datorn aldrig throttlar utan går på full prestanda hela tiden uatn att den ska ta skada?

Visa signatur

HP 6730b | C2D 2,4GHZ | 4GB DDR2 | Intel-Tattgrafik | 160GB 5400RPM | Windows 7 Ultimate x86

Permalänk
Medlem

Har nu kört ett exakt likadant förfarande på min nya laptop, en LG E200 och fick ner volt till lägsta 0.950 på alla klockhastigheter, det sänkte både temp och fläkt(o)ljud ordentligt.

Sättet att undervolta skiljer inte mycket från snart två år sedan, det skulle dock vara trevligt med en version av RMclock som stödjer lägre klockhastigheter, jag vet att det är en beta ute men vill ha skarp version!

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Medlem

Tycker det är helt värdelöst att köra med Performance on demand, typ när man ska extrakta en film eller liknande så verkar det som cpun pendlar mellan halv snabb o snabb.

Visa signatur

HP 6730b | C2D 2,4GHZ | 4GB DDR2 | Intel-Tattgrafik | 160GB 5400RPM | Windows 7 Ultimate x86

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swaywill
Tycker det är helt värdelöst att köra med Performance on demand, typ när man ska extrakta en film eller liknande så verkar det som cpun pendlar mellan halv snabb o snabb.

Om den pendlar mellan halvsnabb och snabb så är det för att det jobbet som datorn utför inte kräver mera kraft. troligtvis så är det din hårddisk som är farthindret när du packar upp.

Permalänk
Medlem

Har nu kört hela guiden och undervoltat cpun, verkar funka finfint. Tills jag såg att VID kunde ligga på typ 1.1000v på 6x multipeln, fast den är inställd på 0.9500v. Hur kommer det sig? Kanske någon fel inställning, eller rm clock som spökar lite bara! Finns det ngt annat vid kontroll program som man använda sig för att kolla så att rm clock är helt 100%.

Tack för en bra och utförlig guide till en nibblet som mig.

Visa signatur

HP 6730b | C2D 2,4GHZ | 4GB DDR2 | Intel-Tattgrafik | 160GB 5400RPM | Windows 7 Ultimate x86

Permalänk
Medlem

Har försökt mig på detta men får det inte att funka.
På profile har jag två andra typer också. SuperLFM och IDA. De är på Index 0 resp. 5 med FID 8.0 resp. 10.0, först och sist i listan.
Ändrar jag VID för SuperLFM ändras det i Monitern när datorn är i idle.
När jag kör något stresstest och har ändrat de andra VID till något annat. Då står den gamla VID i Monitern inte den nya jag satte.
Jag sätter t.ex 1.000 för FID 9.0 men i Monitern står det 1.1750 som det är som default.

Jag har ändrat å de ställena man skulle tycker jag. Behöver man starta om datorn, programmet eller liknande ?

Jag kör med en zepto 6224w på windows xp.

Visa signatur

"Go mad, möed mad, mad i rättan ti osse madaro"
flickr