Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2006

två nätverks ingångar?

Hej, på mitt nya moderkort finns det två närverksingångar.. men varför.. e det inte lite onödigt.. jamenar det räcker med att ja har nätverksladden i en utav dem.. :S

fattar inte ;S

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jan 2006

Re: två nätverks ingångar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nabil_akhlaque
Hej, på mitt nya moderkort finns det två närverksingångar.. men varför.. e det inte lite onödigt.. jamenar det räcker med att ja har nätverksladden i en utav dem.. :S

fattar inte ;S

Tex.

Jag har 2st nätverks kort i min burk en för modemet och en till min tjejs dator, hon får uppkoppling genom min dator som jag delat ut.

|i5 2500k@4ghz |Gigabyte z68X-ud3h-b3|
Gigabyte HD7970 |16GB corsair xms3 1600 mhz|HDD 2 Tb|

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Märsta
Registrerad
Jan 2002

Moderkorten stödjer väl inte port trunking så lite onödigt är det men man kan vilja vara ansluten till flera nätverk samtidigt, t.ex. som slappyjoe har.
Man kan även om programvaran stödjer det få vissa tjänster att köra på ena nätverkskortet och andra tjänster på det andra nätverkskortet så man kan uppnå 2x 100mbit. Observera att utan port trunking (sådant man ofta har mellan lite dyrare switchar) så får du aldrig 1x 200 mbit
(om det är 2st 100 mbit portar)

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG