Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2006

Asus A8V-X (som i X-file?)

Har just införskaffat nya grejor och försöker klocka lite. Som rubriken anger så är Prime95 stabilt men spel krashar, Opteron 146@235 FSB. Misstänker att moderkortet jag fått tag på inte håller måttet och eventuellt saknar PCI/AGP lås men undrar om det kan vara andra orsaker. Tycker att det är konstigt att Prime95 är stabilt ifall det skulle vara det...

Kör på 480 W Hiper och det har inte vart några problem innan. Inte heller mitt 7800gs har visat några konstigheter innan, provade tom att klocka ner efter det här och det hjälpte inte alls.
Moderkortet är ett Asus A8V-X (undrar ibland om X är för X-file eftersom det knappt verkar finnas någon info på webben om det). Sanningen är att jag missade X:et från början i tron att jag beställde ett standard A8V. A8V-X använder K8T800 pro chipsetet precis som de andra i serien (A8V och A8V Deluxe) och de nyare revisionerna skall inefatta AGP o PCI lås men min BIOS visar ingenting om det överhuvudtaget.

Skulle vilja ha ett utlåtande från nån med erfarenhet, låter detta som ett AGP-problem eller ngt annat?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nynäshamn
Registrerad
Nov 2006

har själv ett likadant moderkort med en opteron 146 ej överklockad
enligt via ska chipset på modekortet stöda AGP/PCI lås men det
verkar som att asus ej inkluderat detta alternativ i biosen
samt att detta kort använder 8251 sydbryggan inte riktigt samma som på dom äldre A8V korten

moderkortet kan räknas in i budgetsegmentet
då det bara kostar runt 500:- och kommer med få tillbehör

http://se.asus.com/products4.aspx?l1=3&l2=15&l3=68&model=1119...

I don't trust anything that bleeds for seven days and doesn't die.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2006

Köpte det i panik efter att mitt beställda Asrock 939dual-vsta blev avbeställt efter en felräkning i lagersaldo så jag är måttligt nöjd, körde ju på den här uppgraderingen för att kunna klocka!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nynäshamn
Registrerad
Nov 2006

kan tro det, då socket 939 moderkort med agp är svåra att få tag i nu.
köpte det själv för att ha till en tyst surf/videoburk
men tyvärr funkade det inte med min antec truepower 2 550w nätdel
fick köpa ett billigt fotron source nätagg för att kunna använda det
så jag blev själv en aning besviken på det.
i övrigt kanske du skulle kolla efter ett Msi k8n neo2-F eller FX
kort med nforce3, om dom nu finns att köpa längre.

kanske det är dags att uppgradera till pci-express?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2006

Sitter på ett 7800GS grafikkort (agp), det är det som är hela tricket. Hursomhelst verkar jag fått tag på ett Sata2 nu iallafall, verkar som alla telefontimmar lönade sig. Hoppas bara jag kan få pengarna tillbaks för mitt Asuskort, beställde det över telefon efter att föregående order blivit fel från återförsäljarens sida - men jag skall väl forftarande ha bytesrätt upp till två veckor?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nynäshamn
Registrerad
Nov 2006

bara att läsa dig till

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/forstasida_lista2.asp...

har för mig att det gäller vid oanvänd/obruten förpackning
om man ska retunera och sakerna inte är trasiga.
men jag har inte orkat läsa igenomdet speciellt mycket.