Flertalet optiska serialata-enheter på gång

Permalänk
Melding Plague

Flertalet optiska serialata-enheter på gång

Många blev förvånade när Intel valde att utelämna en parallell-ata-port på sydbryggan ICH8 som lanserades med nordbryggan P965 tidigare i år. En mycket stor del av de optiska läsarna på marknaden idag har nämligen i parallell-ata-gränssnitt. Men det kanske ändras snabbare än många tror.

Läs nyheten: Flertalet optiska serialata-enheter på gång

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Relik 📜

Hm, har en SATA-DVD-Brännare från Samsung, den är nog något år vid det här laget. Kostade ungefär som PATA och har funkar problemfritt.
Rekommenderas om man vill slippa IDE-kablar..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Håller med ovanstående,

har själv en Msi kombinerad spelare cd-brännare/dvd som använder Sata. O den är något år gammal nu och kostade likvärdig som dom andra.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem

Tänk vad skönt sen när alla IDE-kablar är borta och man har typ 4-5 slimmade sata-kablar i burken. Kommer att både bli enklare att meka och se bättre ut. Give me..

Visa signatur

DN1D

Permalänk

Frågan är väll egentligen varför man inte gjort det här för länge sen?
Kan väll inte skilja många kronor i tillverkningskostnad?

Permalänk
Medlem

Känns ändå onödigt att ta bort alla PATA kontakter. Nog kan det vara bra att ha till sitt förfogande. Sen tycker jag inte SATA-kablar är speciellt smidiga, dom är alldeles för långa och inte så formbara, iofs funkar det rätt bra att forma dom med en tändare tex. Men PATA kablar går att ha minst lika smidiga eftersom det går att knyckla ihop dom hur man vill.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nigle
Tänk vad skönt sen när alla IDE-kablar är borta och man har typ 4-5 slimmade sata-kablar i burken. Kommer att både bli enklare att meka och se bättre ut. Give me..

Trust me, it is. Har bara SATA i datorn, och det känns genast som om man har otroligt mycket utrymme.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Detta är något som theinquierer har reflekterat över för länge sedan och det är verkligen på tiden att man slipper de sabla pata-kablarna...

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

jovisst, ta bort PATA kontakterna, men får man en EXTRA SATA som tack???

Eller kommer det fortfarande vara 4-6 sata kontakter??

borde ju öka om man tar bort något.

Permalänk
Medlem

Nu fattas bara korta SATA-kablar. Den vanliga halvmetern är 40cm för långt för mig i de flesta fall.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aake
Nu fattas bara korta SATA-kablar. Den vanliga halvmetern är 40cm för långt för mig i de flesta fall.

Kostar typ 45kr/st för 90cm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Kostar typ 45kr/st för 90cm

Så problemet med att 40cm långa kablar är FÖR långa löser man genom att köpa 90cm långa? Då blir det ju bara värre.

Problemet är snarare att det inte säljs 10-20cm långa kablar. Jag fick med två stycken med en barebone tidigare, det var helt underbart. Synd bara att de åkte med barebonen när jag sålde den.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Discokungen

Heh, köpte en NEC-brännare för tre veckor sen med PATA. Jag orkar faktiskt inte köpa en SATA-brännare då jag har tre PATA-diskar också.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld