Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sölvesborg
Registrerad
Apr 2003

Uppgradera eller vänta?

Jag sitter med ett 939mobo, 2GBDDR, PCI-E GPU.

Jag börjar bli lite småsugen på en ny X2prolle. Men det finns ju knappt några sådana till 939 längre... 3-4 stycken olika modeller eller så? I alla fall när jag tittar på komplett/datorbutiken osv.

Mina frågor: (Uppdaterad efter lite seminarier/tester)
Nu när 939 är påväg ut kanske man borde vänta på prissänkningar istället? Kommer priserna kanske rentav höjas när cpu'erna försvinner från marknaden?

Kommer det släppas några nyare versioner av X2 till 939 tror ni?

Kommer DDR att klara av Vista bra i förhållande till DDR2?? Likaså, kommer 939's X2prollar klara av Vista lika bra som prollarna till AM2 kommer göra? (SVAR: DDR går utomordentligt bra! (2GB smider som järnet!))

Vad jag vet så är det exakt samma cpuer bara att dem används i system med DDR/DDR2. Rätt?

Vad tror ni om mitt nuvarande system, skulle det klara Vista bra? (jag gissar på att hdd, eventuellt spu är flaskhalsen där. Grafikkort?) (SVAR: Fungerar utan problem, inga väntetider alls! 3.6p i Vistas bench där GPU är flaskhalsen)

Vad hade ni gjort? (med tanke på att Vista är påväg) Köpt/väntat? (Svar: Har ni system liknande mitt? Vänta utan tvekan.)

Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
uppsala
Registrerad
Apr 2006

ja den här tråden ska jag holla ögonen på är i samma tankar o har samma frågor

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
:s
Registrerad
Jun 2005

kör intel om du ska ha vista för amd är slöa

ddr2 är det man ska köra när man köper nytt system vilker man gör till vista.

RYSSLAND VLADIMIR PUTIN

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sölvesborg
Registrerad
Apr 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
kör intel om du ska ha vista för amd är slöa

ddr2 är det man ska köra när man köper nytt system vilker man gör till vista.

Ehm, nej....

Jag har varit på ett Vista-seminaruim med jobbet idag och jag kan säga dig att man kommer kunna köra vissa versioner av vista på en 800mhz med 512mb ddr om man så vill. Ja det kommer finnas en version av vista om MS nog helst vill dölja i mullet som kommer kunna köras på ännu sämre datorer men det enbart för att dem senare skall uppgraderas (givetvis vill dem sälja sina tyngre versioner).

Däremot har jag ingen lust att köra på dem versionerna som saknar Aero/Glass osv. Men min dator borde helt klart duga. Minimumkravet är ju 800mhz och 512, mycket hänger på graffekortet men det vet ni ju redan.

Med andra ord: bygger du ihop en monsterdator nu och får "superduper 5.2 poäng" i vistas benchmark.. so what? Om ett år kommer datorer kunna få 10.3 poäng och köra vista mycket bättre än den värstingdator du bygger ihop nu. Har man ett nogerlunda bra system idag kan man gott fortsätta köra på det efter det jag hört. Presentatören visade vista på sin laptop. 2ghz 2gb ram. Graffekortet lär inte varit ngn höjdare då det var en hpdator.

Intressanta funktioner som jag fastnade för var, sökmenyn i starten där man söker allt från filer till program, till nätsidor. Alla program startar jag på sekunden genom att skriva in dem i sökpromten, riktigt nice! Dvs inga fler genvägar mer, ska du in i ljudinställningarna i kontrollpanelen skriver du "sound", ska du starta spelet Quake3 skriver du... ja juste det "Quake 3" Jag såg den som någon sorts commandpromt fast alla ord man skrev fungerade. Alla menyer blir i princip onödiga, startmenyn kan man slänga kändes det som. Mkt bra! Det blir helt enkelt ett cleant tomt skrivbord med eventuell sidebar. Mycket bra när man skall ge någon support via telefon. Istället för att först behöva förklara tre gånger vart startknappen ligger och gå vidare till ljudinställningarna i kontrollpanelen för att stänga av onödiga ljud i windows räcker det att dem skriver "ljud" i sökningen. Hur lång tid tog det? 30 sek?

Parental Control var också riktigt bra. Icke administratörer får möjligheten att "fråga admin" om man får köra vissa program. Man kan ställa in att vissa användare får möjligheten att logga in endast mellan 18.00 - 20.00 mån - fre exempelvis.

Växling mellan olika program, grafiskt tilltalande och bra (även om det givetvis funnits liknande i linux tidigare)

Användning för smartcards blir enklare. Folk kan låsa datorn genom att ta sitt card och nästa behöver inte vänta tills datorn är uplåst av förra användaren. Flera sessioner kan användas på varandra mm mm. Orkar inte dra allt nu..

USB sticka som extra cache snabbar upp Vista avsevärt och det blir en tydlig förändring vad det gäller känsla. Datorn går egentligen inte snabbare men utökningenav cacheminne gör att det verkligen känns så. Allt blir snabbare reaktionsmässigt. Så småningom kommer säkerligen hårddiskar göras med det extraminnet inbyggt så man slipper ha en usbsticka sittandes i datorn hela tiden.

Filkopieringen gillar jag mer nu då dem i kopieringsrutan har lagt till hur mycket MB som återstår att kopiera samt hastighet för kopieringen. Me like!

That's all for now!