X-Fi XtremeAudio, XtremeMusic eller XtremeGamer?

Permalänk
Medlem

Console Launcher & mode switcher finns under vanliga download sektionen för mig.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2000+
Köper man bulk så följer det inte med några drivrutiner, men det finns att tanka på creatives hemsida. Dock får man inte med den essentiella mjukvaran, men det finns en tråd på creatives forum som länkar till alla creatives installations skivor.

Aj då, det är Bulk jag har beställt och tänkte hämta upp idag. Har du nån aning vart jag kan få tag på dessa mjukvaror?

@ S_Z: Tack! Har nu laddat ned drivrutinen så jag har den redo.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden och tänkte höra hur pass mycket bättre i musikkvalitet ett XtremeMusic är jämfört med Soundblaster Live 5.1?

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem

Ville bara berätta att jag köpte XtremeMusic i torsdags, och den är helt underbar! Förresten följde CD skiva med i Bulk versionen.

Permalänk
Medlem

Hmm är det samma extreme music nu som för ett år sen när jag köpte mitt?

och så vad jag vet finns inte mjukvaran på creatives hemsida, bara drivrutiner och en UPPgradering till mjukvaran, egentligen ganska lögligt med tanke på att vadfan ska man med mjukvaran om man inte har köpt kortet till?

Men vad som är intressant är om X-fi är dem bästa ljudkorten, eller är dem helt enkelt bara smidigast och bäst i särdrag men inte bästa ljudet?

finns så satans mkt tillbehör, sinnes

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ampariii
Console Launcher & mode switcher finns under vanliga download sektionen för mig.

Har du lust att direktlänka om det går? Jag hittar verkligen inte programmen. :/

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | 9060 XT | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

En länk till all Creatives mjukvara som normalt följer med cd-skivor vore väldigt tacksamt.
En sådan skulle ju nästan klistras här i forumet.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Samsung Odyssey Neo G8 4K 240Hz. MONITOR:2 Xiaomi Mi 34" 3440x1440 144Hz. Tv:3 Samsung 48" 3D. Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lossah
Har du lust att direktlänka om det går? Jag hittar verkligen inte programmen. :/

Vilket av ljudkorten har du?

Här är till Xtreme Audio:
http://se.europe.creative.com/support/downloads/download.asp?...

Här är till XtremeMusic, XtremeGamer, Platinum, Fatal1ty och Elite Pro:

Det är inte alla program, men är alla drivrutiner för inställningar av ljud osv. Sedan de extra program ni söker kan ni finna här http://se.europe.creative.com/support/downloads/ genom att trycka [Sound Blaster[/b] och sedan X-Fi följt av den produkt som du vill ha programvara till.

Visa signatur

PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Var på väg och köpa XtremeAudio idag men Clas Ohlson som reade ut dem hade inte kvar utan hade Gamer istället som var högre pris än i andra butiker. Så inget nytt ljudkort.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Webhallen kör kampanj på Creative-korten. Jag köpte ett XtremeGamer för 699:-.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moonroy
Webhallen kör kampanj på Creative-korten. Jag köpte ett XtremeGamer för 699:-.

Det var där jag köpte mitt Xtreme Gamer Fatal1ty Professional också 1099kr

Visa signatur

Foto:

Permalänk
Medlem

Killen på Webhallen som jag snackade med hade ingen aning om vad som skiljde XtremeGamer mot Fatal1ty PE, och jag orkade inte läsa på i detalj själv. Sitter mest med lurar och spelar CS:source och tyckte att det räckte med 699:-.

Bytte mitt struliga Live 5.1 Platinum och är nöjd så här långt iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moonroy
Killen på Webhallen som jag snackade med hade ingen aning om vad som skiljde XtremeGamer mot Fatal1ty PE, och jag orkade inte läsa på i detalj själv. Sitter mest med lurar och spelar CS:source och tyckte att det räckte med 699:-.

Bytte mitt struliga Live 5.1 Platinum och är nöjd så här långt iaf.

så moonroy känner du skillnad i ljudet från ditt förra ljudkort och Gamer kortet? jag sitter själv och funderar på om man ska handla ett XtremeGamer eller inte för man vet ju inte hur stor skillnaden blir innan man har testat det och då går det ju inte att lämna tillbaka

Visa signatur

Asus P5B DLX - E6400@3.6Ghz - Noctua NH-U12F - Dominator pc6400 - Albatron 8800gt(@720/1782/1065)13408p 3Dmark06|| H/K 3480 - Dali Concept 8 - Dali Concept 12

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lofen66
så moonroy känner du skillnad i ljudet från ditt förra ljudkort och Gamer kortet? jag sitter själv och funderar på om man ska handla ett XtremeGamer eller inte för man vet ju inte hur stor skillnaden blir innan man har testat det och då går det ju inte att lämna tillbaka

Visst är det en skillnad, det är ett annorlunda ljud. Om det är bättre eller inte är svårt att säga, jag har bara headset och inte så avancerad utrustning inkopplad. Det var rätt bra ljud i Live-kortet tyckte jag. Det inbyggda ljudkortet är sunkdåligt iaf.

Problemet med live-kortet är att det inte finns bra drivrutiner till Vista. Just mitt kort har dessutom gått sönder, dels är frontpanelen paj och sen så har det börjat surra från det, nåt jordbrum som ligger på. Är mycket nöjd med det nya kortet, det var schysst surround-funktion i lurarna när jag spelade, och ljudet från micken blev bra också.

Permalänk
Medlem

Alltså jag är lite irriterad på Xtreme Gamer. Dom har ju gjort en ganska stor miss med att kortet inte riktigt passar i ett vanligt chassi. Den här metalplattan som man ska skruva fast i bakplåten på chassit är alldelles för hög, så jag kunde inte skruva fast mitt kort utan fick använda tejp istället...

Sen är ju 3.5mm optisk kontakt så långt ifrån standard man kan komma. Går ju knappt att hitta en 3.5mm->optisk adapter. Jag hade en 3.5mm->coax på mitt gamla audigy2 det funkade ju fint. Nu får jag använda det inbyggda ljudkortets coax utgång istället.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Köpte ett XtremeGamer idag, bytte från integrerat och visst är det skillnad kan inte säga hur mycket för jag har vant mig redan. Sitter med Z-5500 har inte testat med hörlurar än..

EDIT: Passade perfekt åt mig, inget tejp här inte..

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulayo
Alltså jag är lite irriterad på Xtreme Gamer. Dom har ju gjort en ganska stor miss med att kortet inte riktigt passar i ett vanligt chassi. Den här metalplattan som man ska skruva fast i bakplåten på chassit är alldelles för hög, så jag kunde inte skruva fast mitt kort utan fick använda tejp istället...

Sen är ju 3.5mm optisk kontakt så långt ifrån standard man kan komma. Går ju knappt att hitta en 3.5mm->optisk adapter. Jag hade en 3.5mm->coax på mitt gamla audigy2 det funkade ju fint. Nu får jag använda det inbyggda ljudkortets coax utgång istället.

Du måste ha ett ganska konstigt chassi, eller ett feltillverkat exemplar av ljudkortet

Visa signatur

Foto:

Permalänk
Medlem

Inga problem för mig heller, ut med Live-kortet, in med Gamer-kortet och så var det klart. Har ett Antec-Sonata-chassi.

Att de snålar med in/ut-gångar är ju iofs kasst. Med Live Platinum med frontpanelen kunde man koppla in det mesta utan problem.

Permalänk
Medlem

beställde kortet idag från dustinhome så hoppas att jag blir lika nöjd som alla andra

Visa signatur

Asus P5B DLX - E6400@3.6Ghz - Noctua NH-U12F - Dominator pc6400 - Albatron 8800gt(@720/1782/1065)13408p 3Dmark06|| H/K 3480 - Dali Concept 8 - Dali Concept 12

Permalänk
Medlem

Bumpa eller inte bumpa...

Creative verkar ha släppt ett nytt kort i X-Fi-serien: Xtreme Gamer Fatal1ty Professional Champion Edition:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=334774

Google ger inget om det här kortet, endast Komplett och några andra försäljare som har kortet. Någon som vet vad som skiljer detta från de andra Fatal1ty-korten?

Namnsättningen av korten är en soppa, nu har de 4 X-Fi kort med Fatal1ty i namnet: X-Fi Fatal1ity, X-Fi XtremeGamer Fatal1ity Professional, X-Fi Platinum Fatal1ty FPS och det nya Champion Edition. Creatives egna sida nämner bara 2 av (Fatal1ty) korten och bara 1 går att jämföra med de andra i deras tabell över funktionalitet. Bu!

Visa signatur

Nexus NX-4090 | Abit A8N Ultra | AMD 64 3500+ Venice | 512 Mb Kingston PC2700,
| Sapphire X800 XL Ultimate | Seagate Barracuda 120 Gb ATA | Lian Li PC60

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakim

Creative verkar ha släppt ett nytt kort i X-Fi-serien: Xtreme Gamer Fatal1ty Professional Champion Edition:

Google ger inget om det här kortet, endast Komplett och några andra försäljare som har kortet. Någon som vet vad som skiljer detta från de andra Fatal1ty-korten?

Namnsättningen av korten är en soppa, nu har de 4 X-Fi kort med Fatal1ty i namnet: X-Fi Fatal1ity, X-Fi XtremeGamer Fatal1ity Professional, X-Fi Platinum Fatal1ty FPS och det nya Champion Edition. Creatives egna sida nämner bara 2 av (Fatal1ty) korten och bara 1 går att jämföra med de andra i deras tabell över funktionalitet. Bu!

50+ på lager står det men inte ett skit om vad det är för kort

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
för music är skit, det är inte gjort om du t ex vill köra BF2 på ultra high quality det kan du glömma.

Äru du störd elr =P?

Kör bf2142 på Ultra high elr vad fan det är.. Högsta på allt det låter underbart..

Du kanske inte fattar att man måste sätta kortet i Gaming mode när man ska spela?

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag kör nu med mitt integrerade ljudkort på mitt Intel D865PERL moderkort, men får inte ljudet och funka så bra med Windows Vista. Just nu kör jag mitt headset i fronten av datorn, eftersom micen funkar endast där.

Nu till min fråga: Om jag köper mig ett XtremeMusic och sätter in det i min datorn. Kommer jag då kunna köra högtalare bak på datorn och mitt headset fram i fronten? Eller kopplas front bort helt när man stänger av det integrerade?

Hur kör ni som både har högtalare och headset?

/Axan

Permalänk
Medlem

Man kopplar i front sladden i ljudkortet, funkar perfekt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack så mycket

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ampariii
Vilket av ljudkorten har du?

Här är till Xtreme Audio:

Här är till XtremeMusic, XtremeGamer, Platinum, Fatal1ty och Elite Pro:

Det är inte alla program, men är alla drivrutiner för inställningar av ljud osv. Sedan de extra program ni söker kan ni finna här http://se.europe.creative.com/support/downloads/ genom att trycka [Sound Blaster

och sedan X-Fi följt av den produkt som du vill ha programvara till. [/B]

Där hittar man inte alla program man behöver nej. Mode switcher och volume panel finns inte med.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk

Om du behöver dom så finns dom här:

http://www.freewebs.com/spectra9/xfmc.html

volume panel hittade jag inte.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakim

Jag ställde mig samma fråga. Gjorde som du och googlade frenetiskt. Finns ingen vettig info om dom.

Det gick så långt att jag skrev till Komplett och frågade vad skillnaden var mellan "vanliga" xtreme gamer fatality pro och den här versionen. Fick det här svaret:

"Hej!

Jag vet faktiskt inte, det är en ny modell som Creative har lanserat. Du kan läsa mer om den här: http://www.creative.com/products/product.asp?category=209&sub...

Jag skulle gissa på att ev. skillnader är minimala."

Jaha, now what? typ...

Visa signatur

MBD: Asrock Fatal1ty Z270 Gaming-ITX/ac CPU: Intel Core i5-7600K RAM: Corsair CMK32GX4M2B3000C15 GFX: ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING SSD: Samsung 970 EVO MZ-V7E1T0BW PSU: SilverStone SX800-LTI w/ Noctua NF-A12x15 PWM Case: Louqe Ghost S1 Cooler: Noctua NH-L12 Fans: 2 x Noctua NF-A12x15 PWM Screen: Dell UltraSharp U3011 Keyb: Filco Ninja Majestouch-2 TKL Mouse: Razer Mamba TE

Permalänk
Medlem

Jag förstår egentligen inte varför folk skriver om andra kort än de som nämns i trådens titel, och varför jag kan läsa inlägg om folk som har köpt XtremeGamer eller XtremeAudio när XtremeMusic är bättre.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2000+
Jag förstår egentligen inte varför folk skriver om andra kort än de som nämns i trådens titel, och varför jag kan läsa inlägg om folk som har köpt XtremeGamer eller XtremeAudio när XtremeMusic är bättre.

Så enligt dig får man inte köpa ett xtremegamer? Tror inte man märker skillnad på xtremegamer och xtrememusic

Visa signatur