Dualboot WinXP/Ubuntu med två diskar

Permalänk
Medlem

Dualboot WinXP/Ubuntu med två diskar

Jag vill ha två helt skilda system så att man kan ta ur vilken som helst av hårddiskarna utan att ta med sig bootloadern Dvs två separata diskar - två bootloaders! Tänkte låta bios styra vilken hårddisk som laddas .

Provade med att installera Ubuntu på IDE disken och lät då SATA disken vara strömlös. So far so good... Nu borde jag ha två HELT skilda installationer, och därmed kunna välja vilken disk som det ska bootas från i bios inställningarna.

Men... Bios vägrar se min IDE hårddisk och startar Windows. Då satt IDE hårddisken som slave tillsammans med en DVD (master) på IDE kabeln. Provade att bygla om så att IDE hårddisken blev master och DVDn slave. Då kunde man boota på från IDE disken. GRUB kördes igång och Ubuntu började laddas men hänger sig efter tre sek...

Ett annat problem som visade sig var att när man kör XP så finns DVDn som sitter på IDE kabeln ej i utforskaren...

Tyvärr har denna maskin endast en IDE kanal. Måste man skaffa sig en SATA disk till Ubuntu?

Hur ska man göra för att få det att fungera? Vill ju att DVDn ska vara tillgänglig från både Ubuntu och XP. Sedan vill jag givetvis att Ubuntu ska startas och inte hänga sig efter tre sek...

Några ideer?

Permalänk
Medlem

Sist jag kollade var det iaf ingen höjdare att ha både hårddisk och CD/DVD på samma IDE kabel. Det ska sega ner hårddisken rätt duktigt. Ha hårddiskar som master slave på en sladd och CD/DVD som master å slave på en annan sladd.

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk
Medlem

Sorry, det finns tyvärr bara en IDE kabel... *ändrar*

Permalänk
Medlem

Emm... förstår inte riktigt. Har du 2 hårddiskar och en DVD på samma kabel?

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk
Medlem

Nej, En IDE kabel på vilken DVDn och Ubuntu disken sitter. Win XP är på en SATA disk och således på en helt annan kabel.

Permalänk
Medlem

Ahh... sata ja. Missade det.
Ubuntu funkar speländid på IDE sladd. Jag kör med det just nu.
Det booorde funka som det ska.

Visa signatur

Dur ru - dum.