Permalänk

Minnena "klockar ner sig"

Hej!

En liten fundering.

Jag kör med MSI neo 4 socket 939, amd64.

För närvarande har jag 3st minnesstickor, två st 512mb pc3200 cl2.5 twinmos minnen och ett kingston 1gb cl3.

Kör jag med minnena varför sig. dvs en 512a eller endast 1gb minnet så bootar datorn med texten ddr 400 singel chanel.
Kör jag båda twinmosminnen på rätt platser på moderkortet får jag ddr 400 dual chanel.
Kör jag endast 1gb kingstonminnet blir det 1gb singelchanel givetvis.

Änsålänge allt frid och fröjd.

Kör jag däremot twinmosminnen plaserade som dom satt i dualchanel och kingstonminnet så får jag singelchanel(antar detta korrekt då det endast är ett par) och ddr 333???

Om jag förstår det rätt så borde det bli dualchanel på rubbet så fort jag skaffar en till likadan kingstonsticka? Men kommer eländet fortsätta köras i 333mhz?

Är lite grön på det här med att sätta minnen i dualchanel.

Tack på förhand.

Visa signatur

Den må vara liten, men den luktar mycket.

Permalänk
Medlem

Dual channel fungerar enbart om du har två stickor eller fyra.
Men är alla minnen ddr400?
Isåfall kan du ju ställa in det själv i bios. Fick ett snäpp lägre än ddr333
SÅ de va bara att ställa in det i bios. Frid o fröjd för mig.
Men så länge du har en sticka eller 3 så blire singel channel.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk

Tack!

Jo, antog att det var vad som ledde till att det var singelchanel listade jag ut, men det går bra att köra olika minnen, så länge dom är matchade två och två för att uppnå dualchanel?

Mystiken är ju i varför dom lägger sig i 333mhz istället för 400mhz när dom sitter i alla tre. Ska tillbaka och leta i bios igen, tycker bara det är lite knepigt.

Visa signatur

Den må vara liten, men den luktar mycket.

Permalänk
Medlem

Styrs inte den minneshastigheten av cpu:n? Vill minnas att de första A64:orna kör 2 minnen i 400 och 4 minnen 333. Det ändrades fr o m Venice-kärnan som kör även 4 minnen i 400.

Visa signatur

Asus X550J, Core i5-4200H, 8GB ram, GTX 850M 2GB gddr3, Windows 8.1 64-bit
LG Nexus 5 (Android 5 Lollipop)

Permalänk

Oj.. Där ser man, tänkte skaffa ytterligare en sticka då jag ofta sitter med ganska mycket minneskrävande applikationer, kanske löser sig om den är likadan som kingstonstickan?

Funderade ett tag på om det kunde vara twinmos/kingston som inte gillade att spela med varandra?

Visa signatur

Den må vara liten, men den luktar mycket.