Compaq Presario 5138ea: Vad ska jag jaga för minnen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2004

Compaq Presario 5138ea: Vad ska jag jaga för minnen?

Jag har en Compaq Presario 5138ea, med en processor på runt 1.2 GHz.

Som jag förstått på folk på IRC, så har Compaq tagit nån befintlig moderkortsstandard här och kn__lat upp den rejält för att passa dem själva.
T.ex kan jag inte komma in i något bios.

Problemet jag har är att jag har bara 128 meg minne, och XP går på knäna. Jag har tagit en annan 128megs-sticka som ser likadan ut, och försökt sätta i. Den hittas av ett PC-diagnostikprogram som minnessticka så att säga, men Windows ser fortf bara 128 meg minne. Misstänker att jag har ett 133 MHz minne i dag, och det nya jag testade med är 100 MHz.

Är det någon som vet exakt vad ett 128 meg minne skall heta, på begagnatmarknaden, för att passa till en Presario 5138ea?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Boliden
Registrerad
Jun 2004

Du ska ha ett sånt här http://www.fmcc.se/fm.fcgi$rep?n=COQ-815-128S&
Men det är ett PC100 du ska ha. Tyvärr har du bara plats för 3x128MB på ditt moderkort och XP kommer att gå på knäna även då.

Asus X550J, Core i5-4200H, 8GB ram, GTX 850M 2GB gddr3, Windows 8.1 64-bit
LG Nexus 5 (Android 5 Lollipop)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2004

lösning

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lungre
Du ska ha ett sånt här http://www.fmcc.se/fm.fcgi$rep?n=COQ-815-128S&

Tack så mycket! Låt mig gissa att jag inte kommer att lyckas att hitta ett kompatibelt minne på begagnatmarknaden....
(men det kanske itne är så dyrt. siten kunde inte lämna nån prisuppgift)

Citat:

Men det är ett PC100 du ska ha.

Är du säker?
Har ett svagt minne av att jag läste 133 nånstans på den befintliga stickan som sitter i.
Kan man kolla med ex.vis everest eller nån annan mjukvara, exakt vad man har för minneskretsar?

Citat:

Tyvärr har du bara plats för 3x128MB på ditt moderkort och XP kommer att gå på knäna även då.

Äsch det är ingen fara, tror den kommer att få vingar redan vid 2 x 128....

peace

-------------------------

edit: okej, det löste sig .... hittade en annan burk som hade 3 x 128 meg, de minnena verkade gå fint att använda. tror de var 100 MHz.