Problem med resolv.conf. (gentoo)

Permalänk
Medlem

Problem med resolv.conf. (gentoo)

Vid varje reboot av min server som kör gentoo så måste jag ssh:a till den för att fixa min resolv.conf så det går att surfa. Problemet är att den gör två resolv.conf.

Ena heter resolv.conf och i den står det bara "Domain kila.net" sen skapar den en till resolv.conf-eth0.sv med nameserverrarna som jag egentligen vill ha i resolv.conf. Så jag måste alltså flytta över detta manuellt innan jag kan börja surfa efter en reboot. Har provat att göra en symlink ifrån resolv.conf-eth0.sv -> resolv.conf men det hjälper inte heller. Eller det funkar ju tills man rebootar. Men jag vill ju helst kunna boota upp servern utan att behöva göra nånting.

Hur löser man detta?

Permalänk
Medlem

Kör du dhcp? Lägg till "nodns" i din /etc/conf.d/net i sådana fall (på dhcp raden)

Permalänk
Medlem

Det hjälpte inte. Nu fixar den inte nån resolv.conf nu skriver den domain kila.net i båda. Jag måste få den att lägga till telia dns:erna i resolv.conf automatiskt vilket den inte gör. Den lägger telia dns:erna i resolv.conf-eth0.sv

Permalänk
Medlem

Kunde du svarat på min fråga?? Kör du med dhcp??
För det verkar som om din dhcp-server har felaktiga värden eftersom när dhcpcd (eller vilken client du nu kör) hämtar information från dhcp-servern och har har man ställt in att den skall att den skall uppdatera resolve (vilket är defualt) så uppdaterar den reslove.conf med det som dhcp-servern säger och då säkerhetskopierar den resolv.conf till resolv.conf-eth0.sv. För att bli av med problemet stäng av att den skall uppdatera din resolv (som man gör med nodns i /etc/conf.d/net eller genom att köra dhcpcd med -R flaggan (-R och nodns är samma sak)) och sedan configar du din resolv.conf , alternativt kan du configa ding dhcp-server.

Permalänk
Medlem

Hm skumt får prova igen. Jag tar imot ip nummer ifrån telia med dhcp och jag har även en egen dhcp server som delar ut ip nummer till nätverket.