Enhanced Versatile Disc i Kina

Permalänk
Melding Plague

Enhanced Versatile Disc i Kina

Det senaste året har teknikerna Hd-dvd och Blu-ray kämpat om att bli störst och få mest stöd bland filmstudios och elektroniktillverkare. I Kina har det dock funnits ett format till, kallat Enhanced Versatile Disc (EVD) som nu möjligen kan konkurrera med dem på allvar.

Läs nyheten: Enhanced Versatile Disc i Kina

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Trevligt! Ska bli kul att se hur det här slutar. Swec får gärna följa och kommentera EVD's utbredning.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

"Promoters of EVD say it provides crisper pictures and sound, bigger recording capacity and better anti-piracy features than standard DVD."

"producers plan to start trying to export EVD machines next year."

"EVD players will retail for about 87$".

Permalänk
Medlem

Tackar för den infon... 900kr för en evd-spelare låter in så blodigt när man tänker vad hddvd o blu-ray kostar (6000-13000kr)....

Känns som EVD kan ta över här och nu..

Permalänk
Medlem

Låter väldigt bra, bättre bild till mindre kostnad, kan det bli mer konsumentvänligt?

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Jippie, ett format till!

Men den spontana reakton jag får är ju att nu måste de ändå vara ute i senaste laget? Jag får intrycket att det är ett alternativ till vanliga dvds. Även om det kan användas för hd-material så är storleken på skivan inte helt ovidkommande. Kanske är man alltför inbiten pc-entausiast för att kunna se nyttan med en "dvd" som har bättre filmkompression, men personligen tror jag marknaden för ett sådant format är liten. Kanske för 3 år sedan, men idag? Jag tvivlar.

För mig känns det inte på något vis aktuellt att köpa en ytterligare en spelare innan blu-ray och hd-dvd kommit igång på allvar. Blir det en EVD-spelare, så _måste_ den kunna spela bluray eller hd-dvd dessutom.

Sedan går tankarna till om man verkligen vill stödja "kinas format". Nog borde ens ideologiska åsikter få spela en viss roll ändå, även om hälften av allt jag köper säkert är kinatillverkat ändå...

Permalänk
Medlem

Varför ska det finnas så många olika typer? Personligen tycker jag att det är sjukt.

Visa signatur

D630 laptop med heldött batteri

Permalänk
Medlem

Hur mycket rymmer en EVD då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gekk

Sedan går tankarna till om man verkligen vill stödja "kinas format". Nog borde ens ideologiska åsikter få spela en viss roll ändå, även om hälften av allt jag köper säkert är kinatillverkat ändå...

jag kan garantera dig att filmbolagen ideologi inte gör det iaf, så du kan nog andas ut..

heja Kineserna, men ett format som ger bättre bild än DVD och fortfarande (antar jag)
är DVD och därmed lika lättkopierat kommer ju säkert hit och slår ut allt vad HDDVDBRD heter. eller inte.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
...och därmed lika lättkopierat kommer ju säkert hit och slår ut allt vad HDDVDBRD heter. eller inte.

Eller som källan till nyheten hävdar:
"Promoters of EVD say it provides crisper pictures and sound, bigger recording capacity and better anti-piracy features than standard DVD."
Så man vet ju inte hur det är med den saken heller. ^^

Permalänk

".. better anti-piracy features than standard DVD .."

Och det säger dom som om det vore något bra ... förövrigt, VARFÖR ett till format, räcker med dom 2 som slåss nu ...

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk

Men senariot hade varit roande... om EVD hade kommit och slått ut både blueray och HDDVD...

Permalänk
Medlem

Varför ett till format? Jo för att missnöjet med slaget mellan BR och HDDVD är löjligt vilket bara leder till högre pris för konsumenterna, för att inte glömma de stora begränsningar av konsumenternas frihet att nyttja köpta varor.

EVD är betydligt billigare och kommer med störa sannolikhet inte att vara lika begränsande. Vad som händer sedan får vi se.

Personliga är jag verkligen inte intresserad att uppdatera mitt system innan en tydlig vinnare har krönats och det skadar inte med fler format som slåss, konkurrense är bra.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AdaaM
Varför ska det finnas så många olika typer? Personligen tycker jag att det är sjukt.

Företagens girighet är en av orsakerna. Alla vill ha tjing på licensrättigheterna så de kan mjölka andra företag med tramsigt höga licensavgifter. Sen kan de käbbla i all oändlighet om vilket format som är 'bäst'.

Så applåder till Kina som följer efterfrågan.

Visa signatur

hehu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gekk
Eller som källan till nyheten hävdar:
"Promoters of EVD say it provides crisper pictures and sound, bigger recording capacity and better anti-piracy features than standard DVD."
Så man vet ju inte hur det är med den saken heller. ^^

jo tjena, exakt.. säkert baserat på DIVX eller liknande fö.

men nu spelar det ingen större roll, en ny DVD-film kostar under 10 kr i Kina, förvisso en månadslön för en del.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AntiAnti.V
Men senariot hade varit roande... om EVD hade kommit och slått ut både blueray och HDDVD...

eller så drar man den logiska slutsatsen av ovanstående och konstaterar. A, jag gillar Vin Diesel bättre både dubbad och rubbad. B, inga filmer kommer någonsin släppas till formatet om det letar sig hit officiellt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

En spelare som läser alla 3 formaten skulle sälja som smör (När väl priserna gått ned)

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
jo tjena, exakt.. säkert baserat på DIVX eller liknande fö.

Filmbolagen kommer givetvis släppa filmer på de media som slår igenom, och om du har läst nyheten så kanske du noterade att EVD har rejält lägre licenskostnader än något annat format. Även om EVD inte slår igenom i europa, så är det ju som bäddat för kinesiska marknaden redan. Tror du att filmbolagen struntar helt i den kinesiska marknaden eller? Dessutom är spelarna billiga.

Och vad är det för gliringar du försöker dig med att använda rolleyes gång på gång? Du behöver inte ta åt dig så bara för du tror på någonting annat än mig. Förövrigt så är VP5 and VP6 de codecs som används för EVD. Men som sagt så anser jag att de är för sent ute med försöka föra fram ett format som EVD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gekk
Filmbolagen kommer givetvis släppa filmer på de media som slår igenom, och om du har läst nyheten så kanske du noterade att EVD har rejält lägre licenskostnader än något annat format. Även om EVD inte slår igenom i europa, så är det ju som bäddat för kinesiska marknaden redan. Tror du att filmbolagen struntar helt i den kinesiska marknaden eller? Dessutom är spelarna billiga.

Och vad är det för gliringar du försöker dig med att använda rolleyes gång på gång? Du behöver inte ta åt dig så bara för du tror på någonting annat än mig. Förövrigt så är VP5 and VP6 de codecs som används för EVD. Men som sagt så anser jag att de är för sent ute med försöka föra fram ett format som EVD.

licenskostnad per spelare ja, vilket filmbolagen skiter fullständigt i. liksom de skiter i Kina sålänge de inte kan stoppa piratandet, (eller rätttare sagt, sålänge Kina skiter i hur mycket Hollywood anser sig "förlora" där) en billigare standard lär ju inte heller göra saken bättre givetvis.

gång på gång? tja, den här gången var det mer för att jag höll med om "Så man vet ju inte hur det är med den saken heller. ^^" faktiskt. men visst, känns ofta som behovet av den där smilarn är befogad här annars i rent oironiskt syfte.. (säkert därför den införts)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
licenskostnad per spelare ja, vilket filmbolagen skiter fullständigt i. liksom de skiter i Kina sålänge de inte kan stoppa piratandet, (eller rätttare sagt, sålänge Kina skiter i hur mycket Hollywood anser sig "förlora" där) en billigare standard lär ju inte heller göra saken bättre givetvis.

gång på gång? tja, den här gången var det mer för att jag höll med om "Så man vet ju inte hur det är med den saken heller. ^^" faktiskt. men visst, känns ofta som behovet av den där smilarn är befogad här annars i rent oironiskt syfte.. (säkert därför den införts)

Då ber jag om ursäkt för att jag mistolkade din smiley. Men "att himla med ögonen" har jag aldrig förr sett användas när man håller med någon.

Om många människor skaffar en spelare, så kommer filmbolagen vara snabba på att byta till det formatet, det är jag helt övertygad om.

Permalänk
Medlem

Som vanligt så har HD-DVD och Blueray grabbarna flummat o lekt byråkrater i så många år så man blir inte förvånad över detta, känns som när kineserna säger att dom ska göra nånting så förverkligar dom det utan för mycket flamsande.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

Haha har för mig att hela EVDformatet har gått åt skogen, pga av lite strul med företaget som levererade codecs.. Och vad är det för sketcodecs som användes? VP5 / VP6? Knappt hört talas om..
Nää detta är ingen direkt konkurrent alls,
http://en.wikipedia.org/wiki/EVD

Permalänk
Medlem

Det här är ganska ointressant sett som DVD ersättare. En hel gigabyte extra räcker inte långt.

http://www.eetimes.com/story/OEG20020524S0091

"The Taiwan standard is being called Enhanced Versatile Disc (EVD) and is basically compatible with China's AVD. The capacity potential is about 1 Gbyte higher than that of today's single-sided, one- and two-layer DVDs. Current red-laser technology will be implemented. "

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
".. better anti-piracy features than standard DVD .."

Och det säger dom som om det vore något bra ... förövrigt, VARFÖR ett till format, räcker med dom 2 som slåss nu ...

När det kommer från Kinesiska tillverkare blir man ju lite misstänksam, vill de göra sin piratkopior kopieringssäkra eller?

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

Vänta

Som vanligt har ni inte nämnt den maknad som styr det är bara att vänta å se vilken typ som porrfilmsindustrin väljer . Väljer dom Evd eller något annat blir det så .Det har ju hänt för dom tex valde vhs så blev de standard på film.

Permalänk
Medlem
Citat:

http://en.wikipedia.org/wiki/VP6
In November of 2003, On2 announced that VP6 had been chosen as a codec for China's Enhanced Versatile Disc (EVD), a competitor format to DVD. Beijing-based company E-World was to be the exclusive reseller of the EVD VP6 technology in China, with On2 Technologies earning royalty payments of about $2 USD per player. Then in April of 2004 On2 announced that negotiations with E-World had broken down and that On2 would file multiple breach of contract claims against E-World in arbitration proceedings. In March of 2005, On2 announced that the arbitrator had dismissed all of On2's claims and had decided that E-World owed nothing to On2. Although E-World included VP6 to its EVD standardization proposal to the Chinese government, it is not clear what, if any, action was then taken by the government. The EVD format initiative appears to be indefinitely stalled.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Är det inte lite som med SVCD, som väl också kom från Kina? Gammal skiva, nyare komprimering. Och SVCD slog väl främst igenom här inom området piratkopiering.

Visa signatur

flaah!

Permalänk

Ja, detta kommer inte bli en större succe direkt utanför asien. Jag har kollat EVD på mässa och bilden imponerar icke på undertecknad. Det gjorde iofs inte MPEG2 baserade Bluray i 20Mbit/sek bitstream heller då det tillochmed är lägre än vad min DVHS petar ur sig.

Idag är det content som är kungen och med asiatiskt material kan EVD bli något just i asien. Själv går jag enbart på bildkvalitet, vilket gör att även en "sharper image than DVD" går bort. 1080-upplösning är det som gäller

Nej bort med mpeg på bluray så kanske de har en vettig chans mot marknadsledande HDDVD idag. Förövrigt är det lustigt att både Bluray och HDDVD redan har dragit till sig så mycket fanboys som har full koll på båda formaten men aldrig sett eller ägt några av dem.

Visa signatur

Eating fords and shitting chevys since 1914

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreadlock
Ja, detta kommer inte bli en större succe direkt utanför asien. Jag har kollat EVD på mässa och bilden imponerar icke på undertecknad. Det gjorde iofs inte MPEG2 baserade Bluray i 20Mbit/sek bitstream heller då det tillochmed är lägre än vad min DVHS petar ur sig.

Idag är det content som är kungen och med asiatiskt material kan EVD bli något just i asien. Själv går jag enbart på bildkvalitet, vilket gör att även en "sharper image than DVD" går bort. 1080-upplösning är det som gäller

Nej bort med mpeg på bluray så kanske de har en vettig chans mot marknadsledande HDDVD idag. Förövrigt är det lustigt att både Bluray och HDDVD redan har dragit till sig så mycket fanboys som har full koll på båda formaten men aldrig sett eller ägt några av dem.

Vadå bort med mpeg på blueray? Kör inte HDDVD också med mpeg?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreadlock
Ja, detta kommer inte bli en större succe direkt utanför asien. Jag har kollat EVD på mässa och bilden imponerar icke på undertecknad. Det gjorde iofs inte MPEG2 baserade Bluray i 20Mbit/sek bitstream heller då det tillochmed är lägre än vad min DVHS petar ur sig.

Idag är det content som är kungen och med asiatiskt material kan EVD bli något just i asien. Själv går jag enbart på bildkvalitet, vilket gör att även en "sharper image than DVD" går bort. 1080-upplösning är det som gäller

Nej bort med mpeg på bluray så kanske de har en vettig chans mot marknadsledande HDDVD idag. Förövrigt är det lustigt att både Bluray och HDDVD redan har dragit till sig så mycket fanboys som har full koll på båda formaten men aldrig sett eller ägt några av dem.

men berodde det på standarden eller materialet?

jag skulle var rätt nöjd om DVD ens levde upp till sin standard. (vilket inte alltid ens händer med påkostade storfilmer, det mesta annat gör det nästan aldrig..)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av peter_lovgren
Vadå bort med mpeg på blueray? Kör inte HDDVD också med mpeg?

nej, de kör mer eller mindre med samma standard. (2 snarlika MPEG4-varianter) tidiga Bluerayskivor använde dock MPEG2 för att enkoderprogram inte fanns tillgängliga då.

http://en.wikipedia.org/wiki/Blu-ray_Disc#Codecs

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exhale
Hur mycket rymmer en EVD då?

Om jag förstår det rätt är EVD rent fysiskt en DVD-skiva med UDF-filsystem som också används på DVD-skivor idag. Men istället för att lagra filmerna som MPEG2 så använder man en annat format vilket tar mycket mindre plats vilket möjligör filmer i HD-upplösningar.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC