Permalänk

Startup-fel i SUSE Linux 10.1

Jag har precis börjat köra Novells SUSE Linux 10.1 på datorn, tillsammans med Windows XP. Operativsystemen ligger på två fysiskt och logiskt olika diskar, och detta i sig är inget problem.

Problemet uppkommer dock när jag skall starta datorn, då SUSE Linuxs startup-manager startas. Där finns följande tre alternativ att välja:

* SUSE Linux 10.1
* Windows
* (Felsäker)

Under dessa finns det en rad där man kan skriva in "startalternativ".

Som default står denna på SUSE Linux 10.1. Problemet kommer när jag skall välja Windows. Trycker jag på pil ner så känns det som att datorn segar någon sekund, varefter den hoppar till det sista alternativet. Den hoppar alltså bara över Windows.

När jag trycker på en annan tangent (ex. siffra), så matar den in tecknet vid raden "startalternativ", men trycker jag på en tangent en gång, så tar den emot 17 tangenttryckningar. Varför vet jag inte.

Jag har lyckats starta Windows några enstaka gånger, då jag har lyckats runtkomma denna "buggen" genom att trycka på NumLock och/eller Escape. Den har då blivit "normal", dvs registrerar en tryckning per tangent.

Någon som har något förslag på vad man kan göra? Ex. lösa felet, flytta om ordningen så att det står Linux, (felsäker), Windows?

Tack!
/Christoffer

Visa signatur

Moderkort: Asus Z97-PRO CPU: Intel Core i7 4790K GPU: MSI GTX 980 Gaming
RAM: A-Data 2x8GB DDR3 Chassi: NZXT H400W

Permalänk

Linux SUSE 10.1

Hej!

Jag har också installerat Linux SUSE 10.1 och Windows XP.

Om du har problem att boota ska kan man ladda om MBR för windows med windows XP:s reparationsverktyg.

I Linux kan du gå in och kolla i menu.lst som ligger under /boot/grub
Där kan man ändra vilket operativsystem som datorn ska boota på som standard.
Du kan även kolla hur det ser ut med booten för XP.

# Modified by YaST2. Last modification on lör dec 2 14:39:03 UTC 2006
color white/blue black/light-gray
default 1
timeout 8
gfxmenu (hd0,6)/boot/message

###Don't change this comment - YaST2 identifier: Original name: linux###
title SUSE Linux 10.1
root (hd0,6)
kernel /boot/vmlinuz root=/dev/sda7 vga=0x317 resume=/dev/sda6 splash=silent showopts
initrd /boot/initrd

###Don't change this comment - YaST2 identifier: Original name: windows###
title Windows XP
chainloader (hd0,0)+1

###Don't change this comment - YaST2 identifier: Original name: failsafe###
title Failsafe
root (hd0,6)
kernel /boot/vmlinuz root=/dev/sda7 vga=normal showopts ide=nodma apm=off acpi=off noresume nosmp noapic maxcpus=0 edd=off 3
initrd /boot/initrd
~

Så här ser min menu.lst ut.

Permalänk
Medlem

Låter ju som att problemet är att tangentbordet inte fungerar som det det ska i det där skedet...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Varför skulle det då fungera korrekt i övrigt, samt i vissa fall även under start?

Visa signatur

Moderkort: Asus Z97-PRO CPU: Intel Core i7 4790K GPU: MSI GTX 980 Gaming
RAM: A-Data 2x8GB DDR3 Chassi: NZXT H400W