BIOS begär password efter Clear CMOS

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ronneby
Registrerad
Maj 2006

BIOS begär password efter Clear CMOS

Under natten startades datorn om av någon anledning. Skärmen som mötte mig sa att en fil fattades eller var skadad under system32/config och att det skulle kunna gå att reparera med en installationsskiva och göra en s.k Reparation. Jag körde in min fullmatade winXP-dvd men datorn vägrade att acceptera detta. Jag kommer inte fram till dialogen där det står nåt i stil med att ett os redan är installerat och vad jag vill göra. Har för mig att det står så iaf. Istället har jag fått blåskärmar om hårdvarufel mm.

Efter mycket mekande och testande av diverse hårddiskar utan resultat så gjorde jag en Clear CMOS för att återställa allt i BIOS. Smart! Nu vill den j****n ha lösenord för att komma in i BIOS! Jag har aldrig använt mig av lösenord där så hur i hela friden gick det där till?? Jag har testat med 1111, 1234, 0000, 9999, 123456, 000000, password, Password, default och gud vet allt. Kunde burken skratta åt mig skulle den säkert göra det..
Datorn vill inte starta med OS överhuvudtaget och inte heller med cd/dvd som boot.

Någon som har råkat ut för detta?

Maskinspec.

Moderkort: MSI Neo2 FX
Processor: AMD 3000+ 64 Socket939
Grafik: Nvidia 6600 GT
OS (när det fungerar): Windows XP SP2

SamOne

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004

Det verkar som du har råkat ut för ett riktigt besvärligt virus, det finns virus som kan skada bios.

Prova att ta ur batteriet bredvid clear-cmos på moderkortet samt dra ur nätsladden på datorn. Se till att du har clear-cmos bygeln på _länge_, 10 minuter kan räcka men det finns de som måste ha den över natten för att bios ska bli helt återställt. Glöm inte heller att trycka på power-knappen på datorn flera gånger efter att du dragit ur nätsladden, för att se till att absolut inget skräp finns resident i datorn.

MSI-moderkort har dessutom säkert, precis som många andra, en automatisk recoveryfunktion av bios dvs om du laddar ner ett nytt bios på en annan dator och lägger på diskett så kan du hålla ner en tangentkombination samtidigt som du bootar datorn med disketten i för första gången efter din clear-session. Du laddas automatiskt det fräscha bioset från disketten direkt in i bios innan själva datorn bootar. Sen får du boota om, gå in i bioas och sätta allt på default och boota om en gång till(detaljer om vilken tangent-kombination och exakt hur du ska göra recovery bör stå i din moderkorts-manual).

Efter detta borde det fungera, i annat falla finns möjligheten att fysiskt byta ut rom-chippet som bios ligger i. Har du en kompis med ett likadant moderkort kan du hot-flasha din ROM i hans dator genom att byta ut chippen medan daorn är igång och flasha från Windows. Sen sätter du tillbaka chippet i din dator.

En sista utväg är att skaffa ett helt nytt ROM-chipp.

edit. när du sen kommit in i bios osv så ska du INTE boota din hårddisk, troligen kryllar den av elaka virus eller åtminstone ett. Du bör formatera den fullständigt innan du gör något annat. Vill du komma åt filerna kan du sätta hårddisken i en annan dator och bara plocka över de filer du vill ha genom den..

edit2. det finns en mycket enklare förklaring: en av dina "vänner" har behagat spela dig ett "spratto" och har lagt in lösenord i bios när du tittade bort. Förösk lista ut vilka "vänner" som skulle kunna göra något sådant och fråga dem. Fast det stämmer inte in med dina inledande blåskärmar, virus verkar faktiskt mycket mer troligt.

Notebook Envy 15" 4K IPS 7500U 16GB DDR4@2133MHz 256GB NVMe USB-C
2018Ed. Prime X470-Pro 2700X@PBO<4.35GHz(DRP4) 32GB@3000MHz(LPX) 1080Ti@H2O NZXT H700
2014Ed. Z87-A 4790K@4900MHz NH-D14 16GB@2133MHz/cl11 1070FE 8GB
Portabelt BT ljud: LG G7 ThinQ / Sony WH-H900N h.ear on 2(LDAC)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ronneby
Registrerad
Maj 2006

Innan jag gjorde Clear CMOS kom jag in i BIOS utan password. Att bygla om för Clear CMOS var liksom sista utvägen som jag kom på. Nu har jag tagit bort batteri samt byglat för Clear CMOS, dragit ur nätsladden och tryckt på startknappen ett antal ggr.
Någon "kompis" har definitivt inte spelat något spratt och knappast mor & far heller. Nåt hände under natten, misstänker att en strömtopp fick datorn att starta om men vet ej säkert. Varför denna fil är skadad eller borta vet jag inte heller vad det beror på... Mystiskt för att citera min dotter när nåt är konstigt.

//Magnus

SamOne