Via tillbaka i matchen?

Permalänk
Melding Plague

Via tillbaka i matchen?

Det senaste året har tillverkaren VIA försvunnit allt mer från recensioner och datorbyggen. De har dock fortsatt producerat styrkretsar till AMD-plattformen som ett budgetalternativ. I dagarna har det publicerats en recension på ett VIA K8T890-baserat moderkort från tillverkaren Foxconn.

Läs nyheten: Via tillbaka i matchen?

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

detta känns klart mer som ett påskkort än julkort.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

2st sata känns snålt.

Permalänk
Medlem

Likaså två minnesplatser nu när allt går mot vista. 4 är väll att betrakta som standard.

Permalänk
Medlem

Hm... VIA förvånar mig. har ett gammalt msi board med via chipset liggandes hemma till 939 socket den var bättre utrustat med 6 stycken usb fyra s-ata och två ethernet nätverkskort fyra minnesplatser i dualchannel men nu :-/
jag var tyvär tvungen och byta för att jag uppdaterade mig till ett nvidia kort med pci express.
tycker mit msi board med via chipset var bättre än mit asus som jag har nu.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

mitt master2-far presterar rätt bra med K8T800 chipsetet. Via känns faktiskt som ett alternativ nu till skillnad från förr.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Avstängd

Har haft ett VIA moderkort från ASUS (Socket A), det var det mest ostabila jag köpt. Det kunde hända att allt låste sig när jag skrev eller bytte namn, men man ska nog inte skylla på VIA för det, det kan ju lika gärna vara ASUS orsak

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Mitt Soltek-SL-K8T800Pro var bergstabilt, bytte som flera andra för att kunna använda pcie. Dessutom var det väldigt snabbt klock-för-klock även om det inte överklockade så högt.

Det hade 4-minnesplatser som fungerade utmärkt med 4-minnen i dual-channel, fungerade bra med X2, hade 10! USB, 5 PATA och 6 SATA(extra Promise-krets förutom Southbridge) samt Gigabit och det fungerade utmärkt med passiv kylning. Det var också väldigt bra för musikprogram som Cubase och Sonar, inga som helst störningar eller glitchar. Det fungerade perfekt med Vista och 100% stabilt med 64-bitars Linux. Alla drivrutiner fanns i Linux från början.

Det enda dåliga var faktiskt överklockningen, så man måste köpa en processor med högre multiplier och som sagt bristen på pcie.

Får se om jag har tid kanske jag bygger en fil/webbserver av kortet, har en 3500+ liggande som jag kan klocka ner för svalhet och minnen/diskar har jag behöver bara en diskret låda med ett agg i

Synd att VIA blivit extrem budget nu

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Saknar uppgifter om hastighet ochy timings på minnena.

Några av diagrammen är underliga. Farcry 1600x1200, nforce ökade med 9 fps vi överklockning, men bara 3 fps i 1024x768. VIA 3 resp 2 fps.

I den högre upplösningen bör grafikkortet varit begränsande och överklockningen inte gjort så stor skillnad som i lägre upplösning, då ofta processorn är flaskhalsen.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara