Permalänk
Medlem

Debian eller Gentoo som server om du vill köra Linux då. Annars kan du kolla på BSD.

Permalänk
Medlem

Jag har kört hlds och ventrilo i slackware, så nu vet du att det fungerar. Enkelt och snabbt att installera, enda som skiljer sig från exempelvis från dom marknadsfört sett "userfriendly" distarna Ubuntu/Fedora/SuSe och kanske nån till är att du inte har någon automatisk partitionerings mall. Dvs att som i Ubuntu kan du välja en default partitionering för / /usr /home /temp (iaf var det så på whatever version som jag installerade en gång). Det är visserligen kanske en ovesäntlig sak, du behöver ju inte dela upp disken i en massa partitioner för att det ska funka. En swap och / partition är allt som behövs, sedan att det kan vara bättre att partitionera för diverse dirs är en annan femma. Och du har ingen häftigt packethantering som kollar online efter allt som du vill ha, eller ok det finns men det inte officielt av Pat vad jag vet rätta mig om jag har fel. Smaksak det med, jag tycker det är hemskt att installera via sånt, man vet aldrig om något packet har en dependency i exempelvis PAM och då kan det bli roligt vid nästa reboot.

Men allt det här kan du förmodligen leva med. Jag tycker du kan ta slackware för att det är en bra dist helt enkelt. Alla som har använt något annat kommer nog säga något liknande om den också.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk

Tack för alla tips! Jag kommer försöka med Slackware först och om det är helt hopplöst kommer det bli ubuntu-server! Återkommer med resultaten!

tack, och god jul.:):P

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twan
Och enligt vad jag hört, inget att köra mysql på heller.

http://wiki.freebsd.org/MySQL

Man brukar säga att libthr (1:1) (istället för libpthread (M:N) som är standard) bör användas om man är bekymrad över prestanda i MySQL tillsammans med FreeBSD.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FjäskarN
Tack för alla tips! Jag kommer försöka med Slackware först och om det är helt hopplöst kommer det bli ubuntu-server! Återkommer med resultaten!

tack, och god jul.:):P

det gör du rätt i
men ge inte upp direkt om du inte får igång servern, slackware kräver lite energi innan man får allt som man vill, men det tycker jag själv är en stor fördel.

Permalänk
Medlem

har testat att köra hlds över ubuntuserver och det funkar finfint, men prestandan är kanske inte den bästa jämfört med deb,slack eller freeBSD.
Debian är ett bättre val i så fall, skillnaden är dock inte sådär väldigt stor. Absolut bäst vettefan, men enkelt och trevligt.
Slack är nog inte den bästa disten att börja med... men å andra sidan så är det en allsidig dist att hålla på med.

Att ubuntu server konstrar sig lär endast bero på LAMP och såna saker, mycket som startas såvida man inte gör en individuell installation kanske?

Permalänk

Mjo, jag har alldeles för mkt tid över så slackware får det bli.

ha d grabbs..

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk
Medlem

Ett hett tips när du kör spelserver är att lägga in en kärna med 1000 Hz tickrate. De flesta distar kör med 250 Hz och det är inte riktigt nog för en spelserver som kräver realtidsprestanda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Racy
Ett hett tips när du kör spelserver är att lägga in en kärna med 1000 Hz tickrate. De flesta distar kör med 250 Hz och det är inte riktigt nog för en spelserver som kräver realtidsprestanda.

Var får man tag på sådana då?

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk

vad ÄR det för något?

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gräs-Mannen
Var får man tag på sådana då?

om du bygger en egen kärna så kan du ställa in det under "Processor type and features" sedan Timer frequency. det finns tre val där 100hz, 250hz och 1000hz. så är det 2.6 kärnan iaf.. har inte kollat om det finns i 2.4

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tror jag kan gissa mig till vad tick-rate betyder, men vad är nackdelen med att ställa in 1000hz?

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

Jag kör ubuntu på både mina cs servar och ventrilo servar. det funkar skitbra och jag är inte direkt bra på linux men det var lätt att fixa. har även folk som hjälper mig mycket då jag alltid lyckas strula till något för jag tycker det är kul att pilla. så Ja vent och hlds funkar skitbra på ubuntu..

Permalänk

okej är det ubuntu server du kör eller?

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gräs-Mannen
Tror jag kan gissa mig till vad tick-rate betyder, men vad är nackdelen med att ställa in 1000hz?

Mer tid spenderas i schedulern (och eventuell context-switch-kod) som måste köras varje tick då det skall bestämmas om en växling av process skall ske eller ej.

Det är på inget vis självklart att högre Hz ger bättre prestanda, snarare tvärtom (mer tid ägnas åt annat än serverprocessen) men det är en fråga om avvägning och hur många processer du har igång på din server. Dock är högre Hz mest att betrakta som negativt för en server och positivt för en desktopmaskin.

Permalänk
Medlem

Jag har kört CS-Server på en Redhat-Maskin... inte bästa prestanda, men det funkade utmärkt som WS. sen orkade jag inte fixxa så mkt med den, för vi hade strömavbrott 1 gång i timmen i 3 veckor då :/

Visa signatur

Aspire X-Qpack | Asus EN7600GT | Pentium D 3,0 Ghz | Seagate Barracuda 7200Rpm 250Gig SATA | 2 x 512mb 533mhz Kingmax | Asus P5LD2-VM m-ATX | NEC +/- DVD-RW

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NakedApe

Det är på inget vis självklart att högre Hz ger bättre prestanda, snarare tvärtom (mer tid ägnas åt annat än serverprocessen) men det är en fråga om avvägning och hur många processer du har igång på din server. Dock är högre Hz mest att betrakta som negativt för en server och positivt för en desktopmaskin.

Inte om du kör en "realtidsserver" som en spelserver är, då är högre tickrate att föredra. För webservrar och annat joks så är det bättre med låg tickrate. Det är skillnad på server och server

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Tycker SuSe är tungt och bloatat, debian är för segt. Slackware för "ofärdigt", men annars bra. Ubuntu får fler o fler användare hela tiden.

Vad är det för ofärdigt med slackware?!

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem

För att återkomma. Vilken distro som helst går att att använda som server och det spelar ingen större roll prestandamässigt vilket man kör så länge det är för småskaligt hemmabruk.
Ska du hålla på att optimera så rekommenderas gentoo då du har du ett lättare sätt att ändra optimeringar i allmänhet. Det tar dock lite tid att sätta sig in i. Slackware är i princip samma sak, fast utan något enkelt sätt att ändra på.

I Slackware, Gentoo, [insert noname Linuxdistro här] kompilerar du i regel nya program från source.

I Debian, ubuntu, fedora etc använder man ett packet system med färdigkompilerade paket. (läs snabbare och mer oopimterade installationer)

Visa signatur

| Gentoo & Win XP | AMD Athlon xp 2,5k+ | 2x 256 ddr sdram, 333 mhz Twinmos standard | epox 8rda+ | club 3d 9600pro | 80 maxtor + 2*250GB samsung | Antec Sonata | Macbook alu