Blue-ray eller HD-DVD?

Permalänk
Inaktiv

Jag hoppas verkligen inte att HD-DVD vinner, det är helt enkelt en alldeles för dålig teknik för att utgöra nästa generation. Jag vill inte byta ut filmsamlingen vart 3e år. Nä så stora hopp som möjligt, det är ju det absolut bästa för oss konsumenter!

Permalänk
Medlem

Tycker från 9GB till 15GB är lite klen ökning faktiskt, på gränsen det känns lönt liksom. 25GB är såklart mycke bättre, men man vill inte riskera att skivorna går sönder lite spontant.

Idag har vi så effektiva MPEG4 och H.264 codecs som tilllåter nästan 1080p på vanliga DVD9-bitrates (7-9Mbps), det hade vi inte 1995-96 när DVD uppfanns. Men man ska somsagt ändå inte snåla på kvaliten.

Jag skulle vilja se ett format med 1080p upplösning och PCM-multichannel, hade varit rikigt mysigt. Jag är ingen sourround-bög, jag har hellre bättre ljud och bild kvalite.

Permalänk
Medlem

Priset spelar en stor roll. Att satsa på alltför avancerad teknik behöver inte nödvändigtvis vara bättre. Båda formaten har tillräcklig lagringskapacitet för att ge hög ljud- och bildkvalitet.

HD-filmer tänker jag vänta med tills det går att hyra dem.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att priserna på dvd filmer fortfarande är för dyra? En blue-ray film går fan på 300 spänn..

Visa signatur

Q6600 @ 2,8Ghz | 8800GT 512MB | 8gb A-data pc-6400 | GA-P35-DS4 |Antec sonata 3 | HP W2207

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av data xp
Är det bara jag som tycker att priserna på dvd filmer fortfarande är för dyra? En blue-ray film går fan på 300 spänn..

jo, en del: http://www.play.com/DVD/Blu-ray/NAVNR/5-/NewReleases.html

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
"Artikeln" ovan är en krönika, och de ska vara lite tillspetsade

En annan möjlighet är ju att BD blir ett proffsformat och HD-DVD blir konsumentformat. Sonys Betamax utvecklades ju till Digibeta som används i stor utsträckning vid inspelning av olika saker.

Tids nog får vi se. Jag tror absolut att det enda som kommer fälla avgörandet imellan formaten är priset. Lagringskapaciteten är egentligen ointressant när effektiva kodningsalgoritmer suddat ut synbara skillnader.

Inte konstigt att jag blev så arg, jag hatar nästa alla krönikor

Här är däremot någon som har en bättre åsikt (;)) Charlie Demerjian på The INQ tycker att det sjävklara valet är...

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk

Men helvete då, Blu-ray!
Du har nu skrivit fel på det ett ANTAL gånger, tom på wikipedia-länken, trots att den automatiskt ändrar om sig till det rätta Blu-ray!

Vill du diskutera eller vill du bara uppröra folk?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Det är ju blue-ray på ps3 och det är väll billigare att köpa ps3 än att köpa en vanlig blue-ray spelare eller va det heter

Permalänk

En blue-ray standalone-spelare för 5731kr.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=129431

Billigaste ps3 för 5778kr Inkl frakt.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=169409

Visa signatur

Q9450|Asus Rampage Formula X48|CM Stacker|Monitor:24" Samsung|2x2GB OCZ Reaper PC8500|Sapphire 4870X2|CORSAIR HX1000W|NEC ND-3500AG|MaxtorAtlas15K.II 73GB|10,348 TB
Seagate,Hitachi,Maxtor,Samsung

Permalänk
Medlem

haha okej

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clintan_ttt
En blue-ray standalone-spelare för 3442kr.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=606&o=produkt_pris_inkm...

Blu-ray? Den där spelaren är ju för HD-DVD.

Permalänk

Hur många av er som röstat har ens testat båda formaten? Skulle tro att ni består av 1-2% kanske.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razorhasyou
Hur många av er som röstat har ens testat båda formaten? Skulle tro att ni består av 1-2% kanske.

Nepp, visst, ligger en del i det du säger men samtidigt behöver inte en person som testat båda formaten vara så mycket mer insatt eller hur?

Till de som fått för sig att HD-DVD skulle vara billigare så visst, om man kollar på Prisjakt så är filmerna till HD-DVD i snitt 15-20kr billigare. Känns inte som en skillnad värd att tala om egentligen.
Sen spelarna, det finns två billiga Toshiba-spelare för HD, men de stödjer inte 1080p.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Blu-ray så klart, skillnaden i lagringskapacitet (25GB per lager gämfört med 15 hos HDDVD) är för stort för att bortse ifrån. Att microsoft sedan stöder HDDVD ger ju bara BD en extra kick frammåt

Hunter(Swe): inte särskillt många just nu men det lär bli billigare i framtiden.

är det inte 54GB på en Blu-Ray och 108GBpå en Dualleyer?
ah skit samma jag kom ihåg när jag hade en demoskiva som var en DVD som var fylld med 9GB patchar och demo-spel som jag hade för en sex år sedan, men den lånade jag ut till en kompis, sedan såg jag den inte mer.... XE, vilken skit han va...

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Tycker från 9GB till 15GB är lite klen ökning faktiskt, på gränsen det känns lönt liksom. 25GB är såklart mycke bättre, men man vill inte riskera att skivorna går sönder lite spontant.

Tycker inte det är riktigt jämförbart på det sättet, för det första var kommer de 9GB ifrån?

En "vanlig" DVD som heter DVD9 är ju duallayer och rymmer lite mindre är 8GB (7.92 har jag för mig...), eller 8.5GB om man inte räknar på GiB-sättet.

En singellayer HDDVD rymmer 15GGB medans då en duallayer HDDVD rymmer 30GB.

Jag tycker nog att steget mellan 8.5 och 30 är ganska stort.

Det är dock ännu större mellan 8.5 och 50 (duallayer BD)

Om jag inte är helt ute och cyklar så stödjer HDDVD betydligt fler "finesser" än vad BD gör, t.ex dualscan osv.

Permalänk

den var fylld med 9GB idet var nte en 9GBDVD ... jag hade inte en DVD på den tiden så en som precis hade skaffat sig en lånade den..., det kan ha varit som med Windows Vista, den är på 4.33GB men om man öppnar skivan finns det 8.60GB med filer...

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Blu-Ray verkar leda försäljningsmässigt. Undrar bara hur länge kampen kommer att hålla, stör mig att de inte enades på endast ett format för nu kommer olika filmer till båda formaten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razorhasyou
Hur många av er som röstat har ens testat båda formaten? Skulle tro att ni består av 1-2% kanske.

Den här tråden skapades innan något av formaten hade kommit till Sverige.

Nu har det ju gått en liten tid med våra nya fina HD-format. Överlag tycker jag man ser fler BD-filmer än HD-DVD-filmer. Och de kostar nästan alltid lika mycket. Så, nu när det tekniskt sämre HD-DVD-formatets största argument priset i stort sett inte existerar ser jag absolut ingen anledning till att satsa på det.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Endast detta är enligt mig en orsak till att inte välja Blu-ray, starkare drm känns inte som en lockande framtid.
Men givetvis är det säkerligen populärt hos mediebolagen.

With a minimum of fanfare, the licensing body for the developers of a supplemental copy protection technology exclusively for Blu-ray Disc announced its initial specification for BD+ - which supporters had hoped would be available early last year - is finally ready for licensing to developers. 20th Century-Fox appears to be the first to board the bandwagon, having obtained a license for its developers to write for a virtual machine that will be embedded in future BD-ROM player devices.

http://www.betanews.com/article/New_Bluray_Discs_to_Expand_Co...

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Röstade HD-DVD p.g.a billigare filmer och spelare. MEN, det känns som detta är för tidigt, framstressat. + att folk inte ser skillnad på 1080p och 720p.

Med rätt hårdvara räcker vanliga DVD-filmer länge till! http://www.tomshardware.se/diverse/20070611/computex2007_dag4...

Förra kampen vann ju VHS, som har sämre kvalité än Betamax! MEn det var väl pris m.m som spelade roll. Den kampen pågick i c.a 5 år.

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Medlem

Personligen bryr jag mej inte speciellt mycket om filmerna på dom nya formaten utan mest som lagringsmedia och då tycker jag att blu-ray är en självklar vinnare, så snart priserna börjat gå ner för brännare som klarar dubbla lager så tänker jag köpa mej en blu-ray brännare.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av soggy
Det är ju blue-ray på ps3 och det är väll billigare att köpa ps3 än att köpa en vanlig blue-ray spelare eller va det heter

Nej, PS3 har ingen blue-rayläsare, eftersom det inte finns något som heter blue-ray. Varför tror människor på detta?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gusIII
Röstade HD-DVD p.g.a billigare filmer och spelare. MEN, det känns som detta är för tidigt, framstressat. + att folk inte ser skillnad på 1080p och 720p.

Tycker du en prisskillnad på som mest 20-30 kronor i sällsynta fall på ett pris på runt 200-300 är anledning nog?

Personligen ser jag helheten. Det här kommer ju bli ett lagringsformat på PC också. Och på tal om det... Jag har sett flera ställen som säljer BD-R/RE men ingen som säljer brännbara HD-DVD-skivor.

Kopieringsskydd skiter jag blankt i då dessa saker är främst avsedda för att spelas i skräddarsydda maskiner utan klydd en PC brukar innebära. Och du hade väl inte tänkt kopiera filmerna?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibbe
Tycker du en prisskillnad på som mest 20-30 kronor i sällsynta fall på ett pris på runt 200-300 är anledning nog?

Personligen ser jag helheten. Det här kommer ju bli ett lagringsformat på PC också. Och på tal om det... Jag har sett flera ställen som säljer BD-R/RE men ingen som säljer brännbara HD-DVD-skivor.

Kopieringsskydd skiter jag blankt i då dessa saker är främst avsedda för att spelas i skräddarsydda maskiner utan klydd en PC brukar innebära. Och du hade väl inte tänkt kopiera filmerna?

Onödigt, När folk redan gjort det åt en ;), allt mitt HD-material hämtas via internet. Det smartaste vore ju om alla hade minst 10/10 och man kunde ladda ner dom online mot en mindre summa pengar, fast det skulle aldrig funka, men vi hade sluppit formatkrig! Miljövänligare också blablabla.
Men det känns mer som man äger filmen om man har en fysisk kopia.

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Geeks
SweClockers

HD-DVD pga att Blueray är Sony. Företaget är ökända för att mjölka royalties som ingen annan, så BR-skivor kommer alltid att vara dyra.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Saken är den att har jag köpt något så förväntar jag mig att kunna använda det fritt, om det sen betyder att göra en image och köra från en filserver eller om det betyder en sk "säkerhetskopia" antar jag beror på person till person. Men saken är att det är min film, dvs det är inget jag hyr på livstid (eller tills cd-rötan tar den;)

En annan notering, spelar det egentligen någon roll om folk skriver Blu-ray, Blueray, Bluray eller nån annan variant på samma tema, gissningsvis förstår varje normalbegåvad vad det rör sig om ändå.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
HD-DVD pga att Blueray är Sony. Företaget är ökända för att mjölka royalties som ingen annan, så BR-skivor kommer alltid att vara dyra.

För det är ju bara Sony som står bakom formatet ja...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av havoc
Saken är den att har jag köpt något så förväntar jag mig att kunna använda det fritt, om det sen betyder att göra en image och köra från en filserver eller om det betyder en sk "säkerhetskopia" antar jag beror på person till person. Men saken är att det är min film, dvs det är inget jag hyr på livstid (eller tills cd-rötan tar den;)

Nu framgick det inte vad din åsikt om det var, men vad större delen av befolkningen har missat i alla år är att man inte köper filmen, utan köper rättigheter, en licens, att få spela upp den för privat bruk. Ingen kopiering whatsoever och inga "biovisningar". Men det är inte förrän nu som folk har märkt att det är så i och med att det är så lätt att bryta mot bestämmelserna.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibbe
För det är ju bara Sony som står bakom formatet ja...

Nu framgick det inte vad din åsikt om det var, men vad större delen av befolkningen har missat i alla år är att man inte köper filmen, utan köper rättigheter, en licens, att få spela upp den för privat bruk. Ingen kopiering whatsoever och inga "biovisningar". Men det är inte förrän nu som folk har märkt att det är så i och med att det är så lätt att bryta mot bestämmelserna.

Sony har stått för huvuddelen av utvecklingen och är det största företaget som backar upp formatet, så Sony har en hel del att säga till om.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Jag har sett och hört att Blu-Ray skivor möglar och luktar!
Det e negativt för Blu-Ray, har inte sett eller hört tt de skivorna inte funkar, men det kan hända när dom blir för mögliga att dom slutar fungera.

Jag håller starkt på HD-DVD, samt låter det bättre som en uppgradering uttav DVD istället för Blu-Ray...

Permalänk
Medlem

Blu-ray har för länge sedan säkrat sin överlevnad och nu verkar det som om motståndet är på väg ner i graven.

http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=7648 - Toshiba förväntar sig 44% färre slåda HD-DVD spelare än tidigare prognoser. I USA.

http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=7716 - Blockbuster väljer inför expansionen av HD-utbudet att enbart satsa på Blu-ray

Sen har vi ett par mycket talande citat:

“We think retailers will start to dedicate more space to Blu-ray, rather than split it half and half,” Sony worldwide president David Bishop said to Video Business. “That will further send a signal to consumers that it is the dominant format.”

“Yes, these are still small numbers compared to DVD sales, but point being – HD DVD is still very much in the game,” read the HD DVD Group statement.

Altså Blu-ray anser sig vara det dominanta formatet medan HD-DVD hävdar att dom fortfarande är med i leken

Försäljningssiffrorna matchar föresten dom i denna omröstning

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB