FreeNAS + Torrentklient = Möjligt ?

Permalänk
Medlem

FreeNAS + Torrentklient = Möjligt ?

Har letat runt på FreeNAS hemsida och googlat men inte hittat nåt som tyder på att man skulle kunna få en torrentklient att funka i FreeNAS.

Får hem lite nya delar till mitt mini-ITX kort, bl.a. mycket större hårddisk och mer minne. Tänkte då att jag skulle köra om hela systemet från grunden med FreeNAS eftersom det är gjort för lagring, FTP och liknande men verkar som sagt inte ha någon torrentfunktion vilket gjorde att hela idén brast lite. Kör Linux på servern för tillfället vilket funkar mycket bra, ville bara testa lite nytt.

Så, kan FreeNAS nu på något sätt hantera torrents?

Tackar på förhand för alla svar!

Permalänk
Medlem

finns programmet gcc till freenas?
i så fall är det ju bara att kompilera till exempel rtorrent

Visa signatur

(defmacro lisp-bootstrap (expr) expr)

Permalänk
Medlem

FreeNAS är en strippad variant av FreeBSD på ca. 16 MB eller så, så gissa om gcc finns.
Läste någon annan som efterfrågade just torrent till FreeNAS och fick till svar att de ville hålla det som ett rent NAS-system och inget annat, vilket ju verkar vettigt.
Däremot borde du kunna bygga en torrentklient på en annan FreeBSD-maskin och få den att snurra på FreeNAS.

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna kompilera rtorrent och libtorrent, och sedan lägga över.

Permalänk
Medlem

Förutom att FreeNAS inte tar någon plats alls nästan, och det verkar ha ett bra webGUI för att confa allt, vilka fördelar är där jämfört med en vanlig linux/*BSD dist installation?

Kör själv debian på min hemmaserver, som mestadels agerar filserver samt router.

Tycker man måste känna sig "låst" om man använder FreeNAS, fast ska man enbart ha den som filserver/NAS, så är det kanske smartare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av QuZack
Förutom att FreeNAS inte tar någon plats alls nästan, och det verkar ha ett bra webGUI för att confa allt, vilka fördelar är där jämfört med en vanlig linux/*BSD dist installation?

Du svarade på frågan själv där.

Permalänk
Medlem

bump!
Jag vill jättegärna ha svar på den här frågan eftersom jag vill ha ett enkelt system för nedladdningar och fillagring, FreeNAS verkar riktigt enkelt att installera och få igång men jag vill som trådskaparen ha torrent möjligheter. Jag känner mig inte helt inne på idén att kompilera rtorrent eller fluxtorrent själv då jag inte är van vid varken BSD eller med att kompilera saker själv. Finns det någon som hittat en någorlunda smidig lösning / guide för det här?

MvH

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD