Hjälp med felsökning, Sempron 3400+

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001

Hjälp med felsökning, Sempron 3400+

En arbetskamrat har bett mig fixa en dator som han har pajat.
Han gjorde det klassiska felet att slita loss kylflänsen så CPUn följde med av bara farten och drog av ett antal pinnar. Vi beställde en ny CPU (Sempron 3400+ om det har någon väsentlig betydelse) och tänkte att saken var snabbt avklarad.
Idag när vi testade nya CPUn så sätter fläktar, hårddiskar, DVD etc igång, men den läser inget från hårddisken och vi får ingen signal till skärmen. Vi har provat med ett annat grafikkort och minne men får fortfarande samma fel. En röd diod lyser konstant på moderkortet, jag antar att det är indikatorn på att det finns ström, och en grön lyser när vi startar datorn. Vi får inget pip efter POST som brukligt är så jag antar att den inte kommer så långt, alltså att någon vital del är kass.
Jag har frågat honom om han rörde nåt annat i datorn när han slet ur kylflänsen, men då svarade han lite svävande så jag förutsätter att han har pillat på allt möjligt.

Jag drar slutsatsen att moderkortet har dött (ESD?), men innan vi beställer ett nytt så skulle jag bli glad om jag kunde få lite synpunkter från mer erfarna personer (läs: dig)
Moderkortet är ett Abit NF8, CPUn som sagt en Sempron 3400+. Vi har testat med olika minnen från Crucial och TwinMOS i olika konfigurationer och med två olika grafikkort.

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Jun 2003

Har ni kört en Clear CMOS efter att ni bytt processor? Kanske inte behövs om den nya processorn är likadan som den gamla, men värt att prova.

Happy Face!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001

Tippar på två orsakre. För gammalt bos för att kalra processorn. Vart med om det på två liaka dana asus moderkrot dock köpta med nsätan 1 års mellanrum dokc samma sempron processor. Eller att du skadat socklen så att det itne blir kontackt i en eller flera av dom anslutnisgpugter som benen satt i som gick av.

Gallerier: Modern Midi