Musikserver, vad använder ni?

Permalänk

Musikserver, vad använder ni?

Sitter här och börjar bli mer och mer tjurig på att jag inte hittar på någon smidig lösning för all musik.

Idag kör jag en 500GB disk i filservern med MP3, till denna har jag kopplat iTunes och allt fungerar ju jättesmidigt från EN maskin. Ska man köra två maskiner eller fler blir det krångel. Man kan dela på databasfilen men brukar oftast ställe till det totalt. Delar jag ut iTunes från en maskin kan den andra inte skapa egna spellistor och bränna från det. Att lägga till låtar rakt i det fungerar inte heller.

iTunes server finns ju men går inte heller att lägga till låter genom att bara släppa dessa i programmet. Sedan måste man göra en uppdatering för att få med nya låtar man tex lagt i kataloger.

Vad använder ni er av? Det ska gärna gå att nå från både Win/*nix/OSX/XBMC. Möjligen att jag kan skala bort funktionerna till XBMC då den kan sortera upp det rätt fint ändå.

Hjälp mig här innan jag måste sätta lära mig att programmera för att lösa problemet. Ett program med tex en SQL databas i botten skulle ju kunna vara en lösning.

Permalänk
Medlem

MPD kanske kan vara något? Finns klienter som är webbaserade och då räcker det med en webbläsare för att kunna nå servern.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

Vad sägs om Slimserver? - www.slimdevices.com

Permalänk
Medlem

Se denna tråd.
Personligen tycker jag att ett web-interface, typ jinzora, verkar smidigt :).

Permalänk

MPD: Verkar ju vara smidigt. Dock ifall jag förstår det rätt är det inte enbart att kasta in filer likt iTunes utan man får köra fileshare och då är man tillbaka till att sortera allt själv. Iof kan det vara OK.

Sedan verkar klienterna ha lite problem med att bränna rakt ifrån en skapad spellista. Rätt mig om jag har fel? För annars såg det smidigt ut.

Permalänk
Medlem
Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mod
kPlaylist

Den verkade trevlig.. Kopplad via deras Demo om man öppnar i iTunes ser det ut att gå att bränna. Detta ska laddas ner och kollas på. Skulle ju kunna vara grymt trevligt.