Permalänk
Medlem

emilsson: Det har varit så länge som du säger, med pengahanteringen, men faktum är att på sistone så har det börjat migreras till Windows 2003 platformar.

Permalänk
Avstängd

Det tror jag inte på förrän jag ser tillförlitliga källor. Det var ju du som trodde att Unix duger inte för stora nätverksinstallationer med tusentals arbetsstationer, utan det enda som duger till sådant är Windows. Så får jag se källor till ditt påstående.

Var på en anställningsintervju förrut, för en stor IT-konsult firma. Chefen sade att all finans frontoffice kanske kör via windows (dvs GUI), men allting accessar i slutändan stordatorerna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emilsson
Det tror jag inte på förrän jag ser tillförlitliga källor. Det var ju du som trodde att Unix duger inte för stora nätverksinstallationer med tusentals arbetsstationer, utan det enda som duger till sådant är Windows. Så får jag se källor till ditt påstående.

Var på en anställningsintervju förrut, för en stor IT-konsult firma. Chefen sade att all finans frontoffice kanske kör via windows (dvs GUI), men allting accessar i slutändan stordatorerna.

Räknas bankomat som pengahantering? Isåfall kan jag medela att Nordea kör Windows i Bankomaterna ......

Tror faktiskt madma har rätt här ...

Slutsatser:
Linux är stabilt om du kan det
Windows Server operativ är stabilt om du kan de

Lätt o gnälla på ett operativsystem men mäniskan som ska sätta upp o confa allting är oftast felkällan till 9 av 10 fel....

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emilsson
...Chefen sade att all finans frontoffice kanske kör via windows (dvs GUI), men allting accessar i slutändan stordatorerna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silver
Räknas bankomat som pengahantering? Isåfall kan jag medela att Nordea kör Windows i Bankomaterna

Låt mig ta det igen, all GUI o dyl kanske körs via Windows, men i slutändan så ligger pengarna på stordatorerna, där sköts alla transaktioner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emilsson
Det tror jag inte på förrän jag ser tillförlitliga källor. Det var ju du som trodde att Unix duger inte för stora nätverksinstallationer med tusentals arbetsstationer, utan det enda som duger till sådant är Windows. Så får jag se källor till ditt påstående.

Var på en anställningsintervju förrut, för en stor IT-konsult firma. Chefen sade att all finans frontoffice kanske kör via windows (dvs GUI), men allting accessar i slutändan stordatorerna.

Tyvär, kommer inte ihåg vilket nummer och vilken tidning det var. Men det har även varit på tapeten på IDG.se, samt Microsoft har säkert en bunke "case-studys" om det.

Dra inte upp det igen, du får de att låta som ja dömmer ut UNIX som nätverks-OS. Det handlade om distrubierade företags-desktop-miljöer. Du måste sluta att tänka så binärt.

Yes, exakt så är det. Man har kastat ut terminalerna och kör grafiska klienter istället, men UNIX-maskinerna i bakgrunden. Men det har även börjats köra Windows 2003-kluster lösningar vad jag läst. Själv föredrar jag, och tycker det ska förbli UNIX maskiner till så pass viktiga uppgifter.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silver
Slutsatser:
Linux är stabilt om du kan det
Windows Server operativ är stabilt om du kan de

Det är såhära att en s.k "stordator" från IBM t.ex kostar ohyggligt många miljoner kronor, dessutom kommer det konsultkostnader på en massa tio- om inte hundra- tusentals kronor ovanpå det. Sen måste det hållas igång med service och support för massor varje år.

Windows rullar på billiga Intel/AMD-burkar (under 50k genrellt) och folk med kompetens går att hitta överallt. Dessutom har Microsoft numera laggt ner energi på just kunna konkurera med den klassika "mainframen", med klassiska transaktions-tjänster.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Tyvär, kommer inte ihåg vilket nummer och vilken tidning det var. Men det har även varit på tapeten på IDG.se, samt Microsoft har säkert en bunke "case-studys" om det.

Dra inte upp det igen, du får de att låta som ja dömmer ut UNIX som nätverks-OS. Det handlade om distrubierade företagsmiljöer.

Yes, exakt så är det. Man har kastat ut terminalerna och kör grafiska klienter istället, men UNIX-maskinerna i bakgrunden. Men det har även börjats köra Windows 2003-kluster lösningar vad jag läst. Själv föredrar jag, och tycker det ska förbli UNIX maskiner till så pass viktiga uppgifter.

Det är såhära att en s.k "stordator" från IBM t.ex kostar ohyggligt många miljoner kronor, dessutom kommer det konsultkostnader på en massa tio- om inte hundra- tusentals kronor ovanpå det. Sen måste det hållas igång med service och support för massor varje år.

Windows rullar på billiga Intel/AMD-brukar (under 50k genrellt) och folk med kompetens går att hitta överallt. Dessutom har Microsoft laggt ner energi på just kunna konkurera med den klassika "mainframen"

Jepp windows är väll inte riktigt anpassat för stordatorer direkt...
Men duger gott till det mesta normala stornät och liknande så länge du är tillräckligt kompetent för att ställa in skiten, tex ISP där jag har praktik körde in win DHCP server för nätet men den dog efter någon dag men misstänker att det delvis hade och göra med att dem inte kan windows så extremt bra...

Aja ska inte käfta med dig mer nu vet att du kan mer än mig skåne ....

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT