Bootar inte från hårddisken...

Permalänk
Medlem

Bootar inte från hårddisken...

Hej!
Jag har nyligen satt ihop en dator med diverse äldre delar. Nu stöter jag på ett problem med att boota mitt Ubuntu från hårddisken (OBS: har endast installerat Ubuntu på hårddisken, inga andra OS). Det står typ: "Insert System disk..." då stoppar jag in installations-skivan och väljer "Boota från första hårddisken", då fungerar allting precis som det ska, den bootar från hårddisken.
Men jag vill inte behöva ha i installations-skivan hela tiden för att kunna starta datorn.
Det står något i stil med:
"Not finding [active partitions] in HDD
Insert system disk and press Enter"
Lite längre upp så kan man se något om
"Primary Master ... = Disabled
Primary Slave ... =Disabled"

Finns det någon som har den minsta aning om vad felet kan ligga i och/eller hur man rättar till det så är jag oerhört tacksam!
Ledsen att jag inte kommer ihåg dom exakta fraserna som kom upp på skärmen, skrev så gott jag kunde.

(Har postat tråden i "Stationära datorer" också, men inte säker på var den passar bäst in)

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk
Medlem

akta du får inte dubbel posta!

kollat bios?

Permalänk
Medlem

Fan vad skumt, min farsas dator har exakt samma problem. Står bara Insert System Disk and press Enter.
Och har man en bootbar skiva i när den startar så hittar den hårddiskarna om man väljer att starta från dem.

Jag antar också att det är något i BIOS, men vad? Har hållt på och trixat med inställningarna fram och tillbaka utan någon nytta.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Jag antar att jag får nöja mig med att ha i system-skivan i hela tiden, då bootar den därifrån istället. Men nu har jag stött på ytterliggare ett problem: inget internet. Tänker skriva en ny tråd angående det nu.
Tack för hjälpen iallafall...

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HermitoZ
Jag antar att jag får nöja mig med att ha i system-skivan i hela tiden, då bootar den därifrån istället. Men nu har jag stött på ytterliggare ett problem: inget internet. Tänker skriva en ny tråd angående det nu.
Tack för hjälpen iallafall...

Min uppkoppling funkar inte heller out of the box, men ställer jag in statisk ip+gateway och dns så funkar allt bra sen. Kanske funkar för dig också...

Permalänk

jag har samma problem på en 800mhz:are..

PM:a mig om någon hittar en lösning!

fredde

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk
Medlem

Låter som någon inställningen i BIOS är fel.

Permalänk
Medlem

jag hade faktiskt samma problem för ett tag sen med ubuntu men trodde det hade med att jag hade vista på burken. Började fungera igen när jag uppdatera kärnan vi apt då den skrev till grub.

testa att ominstallera grub om ni verkligen vet att bios är rätt
är nog bara och köra "sudo grub-install /dev/hda" i en terminal configen ligger i
/boot/grub/menu.lst men är nog redan rätt inställd.

Permalänk

den datorn jag ska installera ubuntu på ligger det bara en helkrarschad MS 98 installering på..

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
jag hade faktiskt samma problem för ett tag sen med ubuntu men trodde det hade med att jag hade vista på burken. Började fungera igen när jag uppdatera kärnan vi apt då den skrev till grub.

testa att ominstallera grub om ni verkligen vet att bios är rätt
är nog bara och köra "sudo grub-install /dev/hda" i en terminal configen ligger i
/boot/grub/menu.lst men är nog redan rätt inställd.

Mitt problem har inte med grub att göra, det är jag säker på.
Före jag installerade Ubuntu på den så installerade jag Windows XP och det var samma sak där. Den kör nu dual boot med XP och Ubuntu.
Det *måste* ju vara något i BIOS men jag vettefan vad det kan vara bara. Får väl ta och lämna in den =/
Känns surt att behöva det men vet man inte så får man väl göra det

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Synt4x_3rr0r det ska bara vara och ställa så den bootar ifrån hårdisken
testa annars och sett inställningarna till default borde fungera.

Permalänk
Medlem

Hehe, jag har redan testat allt som verkar logiskt. Även provat att välja SATA disken (som OS'en ligger på) i bootmenyn, men det funkar inte ändå.
Det är ett ASUS M2N-e mobo.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

PROBLEM LÖST!!
Jag hade glömt att sätta en "boot-flagga" vid boot-disken.
Gick in i "Terminal" i Ubuntu och skrev in "fdisk" för att se partitionernas proportioner. Då upptäckte jag att ingen flagga var utsatt, åtgärdar då felet och startar om och allt fungerar finfint!

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk
Medlem

Trevligt att det löste sig.
Så enkelt är dock inte mitt problem dessvärre =/

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk

kan dock ha med att startfilerna på HHD inte funkar filket gör det omöjligt att köra den som MASTER och boota från... Men om d glädjer kan du åtminstone köra den som slaver å spara filer på;) Så testa me en annan HDD

Permalänk
Medlem

Lite gammal tråd?
Men problemet är löst nu ändå. Vet inte riktigt varför, men efter att jag hade satt i en diskettläsare i datorn så hittar den hårddisken den ska boota från.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt