Sony BMG gör upp om rootkits

Permalänk
Melding Plague

Sony BMG gör upp om rootkits

Kommer ni ihåg skandalen med Sony BMG som skickade med rootkits i sina cd-skivor? Nu har företaget gjort upp med staterna Texas och Kalifornien.

Läs nyheten: Sony BMG gör upp om rootkits

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

vilket skruvat förfarande..

vad gör staten Texas med överskottet, sponsrar Bill Hicks nya platta?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

fan.. lite läskigt att sony håller på med sånt!!

Visa signatur

\\Intel P4 2.8GHz HT Northwood + Zalman 7700-CU\\1536MB PC3200\\Seagate Barracuda 80GB + Samsung Spinpoint 250GB SATAII\\Leadtek 6800 128mb 16/6 1.4V 415/855\\ASRock P4VT8+\\Iso 500W\\NEC ND-3500A\\

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LaZe
fan.. lite läskigt att sony håller på med sånt!!

Nja...
Det läskiga är att de inte tycker att de gjorde fel.
Men det är bra att de får betala för det. Pengar är ju anledningen till att det hände från början, så förhoppningsvis kanske förlusten av pengar kan få dem att förstå att det var fel. Men troligen lär de bara lära sig att dölja det bättre nästa gång tyvärr. De är som kriminella, man har bara gjort fel om man åker dit...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

O_o Tur att man aldrig köper skivor då

Visa signatur

Godde!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Horiko
O_o Tur att man aldrig köper skivor då

Ja eller hur! Vi köper mp3's direkt från nätet ju!

Permalänk
Medlem

Tycker det är kasst att sådant här inte kan lösas på internationell nivå så att alla kunder kan få ersättning.

Permalänk
Medlem

Hoppas idioten som kom på det fick sparken...

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Synd att de fick böta så lite.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Tycker det är kasst att sådant här inte kan lösas på internationell nivå så att alla kunder kan få ersättning.

Jo precis, så är det med alla lagar.
Istället för att lära av andra länder som gör något bra så måste det till en stämning och prejudikat i varje land enskilt vilket ofta aldrig blir av.
Istället borde politiker stifta lagar direkt när de får reda på något som händer i andra länder som skulle kunna passa att ha i Sverige

Permalänk
Medlem

Det var en ynklig summa de fick betala, 750k * 2, inte mycket med tanke på vad de gjort.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

Ynka summa o ynka summa....Förlusterna för Sony BMG p g a detta är mkt större än så. PR mässigt ledde det till en katastrof. Det är mycket folk runt om i världen som iallafall ett bra tag totalbojkottade allt vad Sony heter, oavsett om det är diverse "fristående" delar av Sony.
Denna fadäs kostade och kostar en hel del för Sony. Synd bara att bojkotten inte blev än mer omfattande.......hade behövts om inte annat för att "statuera" exempel så att andra aktar sig för liknande tilltag.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

ynkligt straff tycker jag. sen att kunderna "kan få" upp till 175 dollar i ersättning.

dem ska givetvis vara garanterade ersättning och det ska ligga på sony att ta reda på vilka som har köpt skivan. kanske en reklamkampanj för att leta reda på alla kunder de blåst?

att själva ersättningen är på tok för låg behöver väl inte ens nämnas.

Visa signatur

~warez the phuture~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s1k
ynkligt straff tycker jag. sen att kunderna "kan få" upp till 175 dollar i ersättning.

dem ska givetvis vara garanterade ersättning och det ska ligga på sony att ta reda på vilka som har köpt skivan. kanske en reklamkampanj för att leta reda på alla kunder de blåst?

att själva ersättningen är på tok för låg behöver väl inte ens nämnas.

Köp inga sony produkter!!!

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Medlem

Alla borde vara MINST berättigade till en ny skiva utan rootkit. Då ska den vara helt gratis och SONY ska stå för frakten tycker jag.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Avstängd

lol 175 dollar är ju lite mer än en ny skiva inkl frakt

rätt ok tycker jag 175 doller = ca 1250kr

Permalänk
Medlem

Rätt åt Sony

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
vilket skruvat förfarande..

vad gör staten Texas med överskottet, sponsrar Bill Hicks nya platta?

Han är död

Nåja.. Ända sättet för SONY att lära sig är att det kostar pengar..

Visa signatur

- Gammal gubbe -

Permalänk
Hedersmedlem

Rootkit är en sak och ja, jag har inte köpt någon Sony skiva sedan det avslöjades, men hela idén med kopieringsskydd är ömkligt föråldrat.

Det börjar finnas en hel del helt lagliga musikköpare som vill kunna använda sin skivsamling var man än vill. Det kan ju t.o.m. vara så att ens bästa ljudutrustning sitter i datorn. Dessutom så håller inte alltid, eller snarare sällan, CD skivor den kvalitet som man rätteligen kan kräva; en hi-fi entusiast väg till förbättring kan vara att använda EAC och sedan bränna om skivorna på t.ex. de utmärkta svarta "vinyl" CD-skivorna. Problemet är att vissa kopieringsskydd försvårar detta avsevärt.

Jag har kontaktat t.ex. EMI, men som man kan förvänta blir ens artigt ställda frågor helt ignorerade. Sony's rootkit är bara en ovanligt klumpig yttring av industrins totala ignorerande av oss musikintresserade som väljer att ärligt försöka "sponsra" de artister som vi uppskattar.

En sista sak: jag hoppas att ingen låter XP automatiskt starta upp CD/DVD media.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvonS
Ynka summa o ynka summa....Förlusterna för Sony BMG p g a detta är mkt större än så. PR mässigt ledde det till en katastrof. Det är mycket folk runt om i världen som iallafall ett bra tag totalbojkottade allt vad Sony heter, oavsett om det är diverse "fristående" delar av Sony.
Denna fadäs kostade och kostar en hel del för Sony. Synd bara att bojkotten inte blev än mer omfattande.......hade behövts om inte annat för att "statuera" exempel så att andra aktar sig för liknande tilltag.

Jag skulle gärna villja se några siffror på hur det egentligen ligger till.

Folk som hänger på sweclcokers ver verkligen ingenting om detta. Jag skulle inte bli förvånad om de går +-0 på den här tabben rent PR-mässigt.

Bara för att 100 pers skrev i en tråd på internet om en nyhet att de skulle bojkotta Sony så är effekterna nog rätt små ändå. Få av dessa personer skulle köpa en Sony produkt, säg att 10% av dem skulle göra det. Och 80% av dem skulle säkert köpa sony produkten i alla fall (om den var bäst för pengarna, vore den inte de skulle de inte köpte sonyn i alla fall). När det kommer till kritan så bryr sig folk mest om vad de får för pengarna.

Visst påhittade siffror men hänvisa mig gärna till några bättre siffror.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrwhite
lol 175 dollar är ju lite mer än en ny skiva inkl frakt

rätt ok tycker jag 175 doller = ca 1250kr

Upp till 175 dollar!

25 dollar är antagligen vad de flesta får och det är i mina ögon alldeles för lite.

Permalänk
Medlem

Ha jag tror att kostnaden för Sony BMG är betydlig större än det de får pröjsa i cash, nån nämnde pr värdet av hela skandalen, och där lär de ha förlorat en hel del pengar. De som var ansvariga för det här med root-kit kan inte vart så insatta i vidden av det allvarliga i det hela. Nån tekfantom måste ha tipsat nån hög chef om på sony om den aldeles ypperliga i den att lägga in root-kit för att hålla pirater och annat löst folk i chack utan att fatta vad det var han godkände.

För egendel tycker jag de har rätt att häva in root-kits o skit i deras produkter, men då skall de fan informera om det också! så jävla trött på alla snillen som skall komma på mer och mer lysande idéer om hur man kan hålla koll på konsumenter och deras vanor utan att informera om det.
Tycker inte information inbakat i 25m juridiska paragrafer borde gillas som information heller.

Nån som vet hur det går med piraternas spärrning av internetleverantören i skåne förresten, kom inte ihåg vad de hette, men de spärrade ju allofmp3 så piratbyrån drog ju igång en motaktion. Värden e sne

Permalänk
Medlem

Bojkotta Sony, köp nintendo Wii!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LaZe
fan.. lite läskigt att sony håller på med sånt!!

Kan du inte läsa?
Det är Sony BMG som har gjort det här.
Det är en ENORM skillnad!

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Kan du inte läsa?
Det är Sony BMG som har gjort det här.
Det är en ENORM skillnad!

Nej, det är inte en enorm skillnad.

På samma sätt som Sony BMG lever på Sony-namnet så ska resten av Sony få skit för att Sony BMG missbrukar det.

Eller är det något slags undantag?
Att dotterbolag bara ska kunna ge positiva effekter på en koncern?
De heter Sony BMG av en anledning.

Sony har ansvar och att de (mig veterligen) inte officiellt tagit avstånd från Sony BMGs agerande (och gjort något åt det) är nog skäl att klanka ner på Sony.

Att det är jusst sony som ligger bakom ett sådant här fiasko förvånar inte heller. Sony rent generellt brukar ligga i framkant när det gäller att förolämpa sina kunder.

Senaste exemplet är väl hånet mot europa med PS3an (inte det att den är försenad utan attityden de visat i samband med att den blivigt försenad) - sonys vaio laptops (som är rätt exklusiva) kommer med massa förinstallerat skit och vill man lägga pengar och energi på att få en riktig windows-installation så får man mycket strul då sony inte erbjuder drivrutinerna (dessa får man försöka plocka ur andra system)...

Det här med Sony BMG var ju inte direkt en enstaka incident. Problemet var aktuellt i flera månader medans Sony (BMG) för det första inte kunna erkänna sitt fel (tog ju bra lång tid innan de ens fattat att de gjort fel). De kunde inte fixa de problem de åskapat (en avinstallation av programmet) samt att de i början hade extremt undermåliga avinstallationsprogram.

Sådan't betéende visar ju Sony som koncern helt öppet att de tolererar (självklart är de inte glada, men att vara ledsen duger inte vid en sån här katastrof).
All skit åt sony.

Men jag, precis som de allra flesta lägger inte mycket bakom orden när det kommer till produktköp.
Jag köper fortfarande det bästa jag kan få för pengarna och strax efter root-kit historien så blev det en Sony digital videokamera. Och en ny sony-tv för några månader sen.
Men självklart är jag aktsam. Blev ingen sony laptop bl.a. deras egna *lösningar*.

Därför är jag rätt att detta PR-fiasko inte drabbat varken Sony eller Sony BMG särskilt hårt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ihmrat
Bojkotta Sony, köp nintendo Wii!

Ja för f*n lätt roligare!!! Sony kan dra ditt pepparn växer, Wii e här för å stanna!

PR mässigt är de här som en spark i pungen för sony, kan de ha

Visa signatur

"Öl är beviset på att gud älskar oss och att han vill att vi ska vara lyckliga" - Benjamin Franklin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Jag skulle gärna villja se några siffror på hur det egentligen ligger till.

Folk som hänger på sweclcokers ver verkligen ingenting om detta. Jag skulle inte bli förvånad om de går +-0 på den här tabben rent PR-mässigt.

Bara för att 100 pers skrev i en tråd på internet om en nyhet att de skulle bojkotta Sony så är effekterna nog rätt små ändå. Få av dessa personer skulle köpa en Sony produkt, säg att 10% av dem skulle göra det. Och 80% av dem skulle säkert köpa sony produkten i alla fall (om den var bäst för pengarna, vore den inte de skulle de inte köpte sonyn i alla fall). När det kommer till kritan så bryr sig folk mest om vad de får för pengarna.

Visst påhittade siffror men hänvisa mig gärna till några bättre siffror.

Upp till 175 dollar!

25 dollar är antagligen vad de flesta får och det är i mina ögon alldeles för lite.

:)...om du orkar googla lite o kika in på diverse platser där de pratar om just bojkott o dessutom agerar så får du svar. Att vi i Sverige inte reagerat nämnvärt över de hela kanske har o göra med att vi är sååå van vid att kontrolleras, registreras o övervakas redan :D..... Tog faktiskt hus i xxxxx i staterna bland annat på grund av Sonys agerande (skriver Sony och inte Sony BMG) och det är aningen större marknad än Svea kungarikets marknad.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=3R4$3R=-
Hoppas idioten som kom på det fick sparken...

Det var säkert killarna från Fascistp.. Öhh jag menar Folkpartiet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ihmrat
Bojkotta Sony, köp nintendo Wii!

Hahaha Nej inte en chans

Även om de tabba sig finns många päron i branchen, det räcker gott med att de fick agera dåligt exempel åt branchen i övrigt så inga andra vågar sig på något liknande. Att bojkotta sony är ett jäkla skämt och ett tämligen larvigt sådant.
De man skall bojkotta är Film/Musikbranchens lobbygrupper i USA som vill ha herraväldet över media och lagar i resten av världen. Sony BMG faller under den kategorin men de är knappast ensamma där.

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pudeln
Det var säkert killarna från Fascistp.. Öhh jag menar Folkpartiet.

Men orka. Liberaler är ju såå fascistiska av princip. Men nu ska vi inte ha ännu en politiskt diskussion som inte leder någon vart.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cloned
Hahaha Nej inte en chans

Även om de tabba sig finns många päron i branchen, det räcker gott med att de fick agera dåligt exempel åt branchen i övrigt så inga andra vågar sig på något liknande. Att bojkotta sony är ett jäkla skämt och ett tämligen larvigt sådant.
De man skall bojkotta är Film/Musikbranchens lobbygrupper i USA som vill ha herraväldet över media och lagar i resten av världen. Sony BMG faller under den kategorin men de är knappast ensamma där.

Så med andra ord så är det ok att göra sådant här och benahdla sina kunder på detta vis bara för att man inte är ensam om det? De andra som medverkar har lika mycket skuld som sony, det är sant. Men på vilket sätt skulle det lätta på sonys ansvar? Det finns massor av människor som stjäl saker, så därför är det fel att straffa någon av dem för vad de gjort? Det är ju samma logik.

Att sony var klantiga och åkte dit på det så att människor fick upp ögonen var ju en bra sak, även om de inte fick upp ögonen för allt det fulspel som pågår. Och även om de allihopa förtjänar att bojkottas så förändrar ju inte det att sony förtjänar det likaså.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.