Permalänk
Medlem

Installera kernel källa ?

Hej!
Försökte installera drivare (asla) till mitt ljudkort, i SuSE 10.2, men får fram detta error meddelandet när jag skriver ./compile

checking for kernel version... The file /lib/modules/2.6.18.2-34-default/source/include/linux/version.h does not exist. Please, install the package with full kernel sources for your distribution or use --with-kernel=dir option to specify another directory with kernel sources (default is /lib/modules/2.6.18.2-34-default/source).

Har precis installerat gcc och sånt... Förstår inte riktigt vad texten ovan innebär, ska jag kompilera linux kärnan, eller vad är det frågan om?

Permalänk
Medlem

Du måste installera Kernel-sources. :>

Permalänk
Medlem

hur gör jag det då? är lite noob på linux :3

Permalänk
Medlem

Är du säker på att du inte bara behöver ladda in rätt moduler i kärnan för att få kortet att fungera?
Vad har du för ljudkort?

Permalänk
Medlem

Har ett Audigy 2 ZS Audio

Permalänk
Medlem

prova att köra detta som root: "modprobe snd_emu10k1" och kör sen som vanlig användare "alsamixer".
I alsamixer så trycker du på "M" för att sätta på en kanal och upp och ner för att höja och sänka volymen. Escape för att stänga programmet.

Sen vet jag inte riktigt hur Suse har det, men du får lägga till modulen i något modulstartskript
t.ex /etc/modules eller /etc/modprobe.conf