Processor trasig, (pinnar böjda) något hopp?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2006

Processor trasig, (pinnar böjda) något hopp?

Hejsan Jag har en Amd athlon 64 3400+ socket 754
Höll på att undersöka lite i datorn och skulle ta bort fläkten och kylflänsarna från processorn, men pastan hade typ smält fast eller nått så hela processorn kom med ( dåligt temperament ^_^ ) och några pinnar blev böjda, ( vilket jag inte märkte i början ) så jag satt tillbaka den och startade datorn men inget kom upp på skärmen, ( inget bios heller )..

Jag öppnade datorn igen och tog ut procerssorn, såg att några pinnar var böjda så fixade detta med en liten skruv mejsel, jag satt in den igen och man hör iaf att den "tänker" men fortfarande inget på skärmen.. Har även testat med annat grafik kort ifall det skulle vara detta. Men nej nej, kan det ha kortslutit processorn när jag försökte starta första gången eller?.

Finns det något hopp eller ska jag satsa på en ny?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östergötland
Registrerad
Mar 2005

om du satt till baka den med böjda pinnar så har den antagligen rykt är jag rädd...
men du kan ju testa den i någon annans dator om du har möjlighet
ingen bra julklapp
God Jul!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2006

hehe okej då får den nog åka till papperskorgen! Blir nog nytt moderkort också isf.. skriver en ny tråd sen . funderar på att bygga en lite tystare dator. min låter som en jumbo jet atm, ( grafik kortet vroomar )

God jul alla

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Jul 2005

Hände exakt samma sak för mig, för ca 2 veckor sedan. Det är osis, jag var tvungen att köpa en ny tyvärr.

det är hårt hårt liv.

Gigabyte GA-EP35-DS3 | C2D E7200 @ 2.53 Ghz | 4GB Kingston pc5300 CL5 | GeCube HD3850 256MB | ACER P223W 22tum | "why so serious?"
--- http://agnoslibertine.blogspot.com --

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2005

Hörru, om du ska slänga den kan du väl skicka den till mig? Jag behöver den..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Okt 2004

men det har hänt mig en gång och man blev ju nervös att man pajjat prollen men om man är extremt noga och gör "piggarna" helt raka och ser så ingen har gått av så borde det ju funka som vanligt.. det gjorde det för mig...

det som kan ha hänt är att det blev kortis eller nåt om flera piggar har böjts nära varann och tagit i varann !??

om det var nån billigare / äldre prolle kan du ju köpa en ny men annars kan du ju ge den till nån som försöker laga den..

||> FD Define C <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Prime x470 Pro <> AMD Ryzen7 2700x <> Samsung 970 EVO m.2 500GB + Samsung 860 EVO 1TB <> Corsair 16GB 3000mhz <> Asus GTX 1070 Dual OC <> Asus AC86 <||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mjölby
Registrerad
Dec 2006

hände mig med, fast med en p4 och 3 pigar gick av när jag skulle böja tilbacks dom men cpun funkar fortfarande
(är väldigt svart där en av pigarna tog i en annan)

FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
@5.0/\Vega 64 AIO/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östergötland
Registrerad
Mar 2005

böj dom raka och skicka in på garrantin (om den finns kvar....)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
GBG o STHLM
Registrerad
Sep 2004

Tror inte att du kortslutit prollen utan granska den riktigt noga och se om alla pinnarna sitter som de ska. Det borde funka.

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2005

Bytte fläkt till min amd athlon 64 3000+, klumpig som man är tröckte jag dit den för snabbt och datorn startar inte. Jag kollar prollen och ser att nåt stift är böjt. Böjer tillbaks men det går av :(, som tur är funkar prollen fortfarande

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Köping
Registrerad
Dec 2004

men är du säkert att du drog upp den lilla "spaken" som sitter bredvid sockeln ? glömde det förut och då blir det ju som om man inte hade en prolle ^^ kan vara värt ett försök

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrsundet
Registrerad
Jan 2007

en polare till mig satte processorn fel o böjde dom flesta stiften, men jag lyckades böja tillbak alla o den processorn funka som vanligt efteråt.

Asus P5N32-SLI, Intel E6600 2.4Ghz @ 3.04Ghz, Geforce 8800 GTS 320mb, 4gb DDR2