Konstigt fenomen på prestandan i KDE

Permalänk
Medlem

Konstigt fenomen på prestandan i KDE

Jag har ett väldigt lustigt fenomen på min senaste installation av Kubuntu 6.10.

När jag startat upp datorn, loggat in och möts av KDE-skrivbordet har jag hyfsad grafikprestanda. OpenGL fungerar och jag kan klicka runt, surfa o.s.v. utan större problem. Dock finns det en liten fördröjning i allt jag gör. Det känns inte lika snabbt och responsivt som t.ex. Windows XP. Men vänta nu innan ni lynchar mig

Jag kör sedan igång Beryl-manager och växlar till att leka med Beryl. Detta fungerar som det ska, men min dator är lite för svag för att det ska flyta på bra när jag arbetar med flera program samtidigt.
Jag går därför ner till panelen och väljer tillbaka till den vanliga fönsterhanteraren - KWin.

Det är nu det underliga har hänt. Responsen i systemet är inte som innan jag startade Beryl. Den är mycket bättre! Allt går snabbt och bra och Windows kan bara slänga sig i väggen i jämförelse. Vad i helskotta hände?

Jag kan främst jämföra prestandan genom att markera ett område på skrivbordet, (ni vet, så att man får sådan där genomskinlig markering).

* Innan Beryl har varit igång - Stora markeringar hänger inte alls med. Trögt och laggigt.
* Beryl är igång - Snabbare än innan, men ändå ganska segt.
* Beryl är av igen - Hej vad det går! Som att skiva smör!

Har kollat upp om det händer något med OpenGL prestandan, (glxgears), men det blir ungefär samma fps före Beryl har varit igång och efteråt också.
Det är något lurigt som händer med 2D-prestandan.

Värt att nämna är att jag har ett ATI Radon 9000 Pro-kort och kör med open-source-drivrutinerna "radeon".

Kan man undersöka vad det är som händer och vad det är som har förbättrats/"hoppat igång" efter man har haft Beryl igång?

Tack för hjälp!

Permalänk
Medlem

Jag har ett liknande problem. Det är ett litet program som heter apt-index-watch som ligger och stjäl cpu-tid ända tills man öppnar och stänger Adept, för då slutar det. (Detta är en känd bugg.)

Ett tips är att öppna prestandaövervakaren och kolla efter konstiga processer som använder oskäligt mycket av processorns resurser.

Permalänk
Medlem

Section "Device" Identifier "ATI Technologies, Inc. Radeon RV250 If [Radeon 9000 Pro]" Driver "radeon" BusID "PCI:1:0:0" Option "XAANoOffscreenPixmaps" "true" EndSection

Efter lite xorg.conf-pulande så kickade allt igång som det ska!
"XAANoOffscreenPixmaps" måste visst vara "true" på mitt gamla kort för att det ska fungera bra.

Hittade denna inställningen i många olika tutorials för att få igång Beryl. Knäppt nog funkar Beryl sämre med denna inställning igång, men fixar så att den "reguljära driften" av KWin funkar fin-fint.

Knäppt värre

EDIT:
Prestandaövervakaren gav mig inte så mycket denna gången, men jag vill ändå passa på och tacka för tipset! För det kändes onekligen som något tuggade upp all processortid.