Nand-hårddiskar från M-system

Permalänk
Melding Plague

Nand-hårddiskar från M-system

Nyligen publicerades resultat från en hårddisk med Nand-minne från tillverkaren M-system, som köptes upp för en tid sedan av Sandisk. M-system jobbar på en konsumentserie ssd-hårddiskar för den bärbara marknaden.

Läs nyheten: Nand-hårddiskar från M-system

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En hdd som man kan trampa och stampa på och den håller =P
Jag röstar Ja för ssd-hdd

Permalänk
Medlem

Är inte läs- och skrivhastighet på tok för dålig? Vi vill ju ha snabbare grejer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanr4
Är inte läs- och skrivhastighet på tok för dålig? Vi vill ju ha snabbare grejer.

Inte alla, vissa vill hellre ha tysta saker

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanr4
Är inte läs- och skrivhastighet på tok för dålig? Vi vill ju ha snabbare grejer.

Läshastigheten är väl bättre än på många vanliga 3.5" 7200rpm diskar? Eller minns jag fel? Skrivhastigheten är däremot ganska rejält dålig med ~12mb/s.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Hedersmedlem

Kanske snart dags att komma på ett bättre namn för de här enheterna.
De är ju per definition inga hårddiskar eftersom de inte innehåller hårda, snurrande skivor.
Som ersättare i en workstation är det en bit kvar, men tunna laptops likt Dell latitude X1 som (vad jag tror) har 1,8" hårddisk och väger 1 kg så är sådant här så perfekt det kan bli, helt tyst dator.
I lite större bärbara kanske man skulle kunna bygga in en sådan här flashdisk och en vanlig (den större för lagring osv och avstängbar under drift (använder hotswap i SATA).

För stationära datorer skulle jag vilja se RAM-diskar. Gigabyte har ju något men hålla på och krångla med SATA-gränssnittet känns dumt.
Bättre att ha det som ett PCI-E instickskort (minst 4x) som man kopplar på RAM-moduler av det som är billigast idag (DDR1 i lite lägre hastighet?) och kortet innehåller en host adapter (kontrollerkrets) så den agerar som en egen hårddiskkontroller. Batteribackup såklart.
Kan man få in 4-8 GB så har man något riktigt snabbt.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Varför tycker du att det vore krångligt att använda sig av sata-gränssnittet ihop med ssd?

Visa signatur

Shuttle SN95G5v2 | Opteron 175 | G.SKILL 2GBZX 2-3-2-5 | Geforce 7800GS | Raptor 74Gb | SpinPoint F1 1TB | X-Fi Xtrem Gamer | Sennheiser HD-555 | ViewSonic VP191b

Min vattenkylda Shuttle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Läshastigheten är väl bättre än på många vanliga 3.5" 7200rpm diskar? Eller minns jag fel?

Ja eller så är du inte för smart....
Att läshastigheten brukar vara större än så på moderna 3,5 7200 Rpm, borde väl de flesta veta ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Ja eller så är du inte för smart....
Att läshastigheten brukar vara större än så på moderna 3,5 7200 Rpm, borde väl de flesta veta ?

Vem som är minst smart i det här fallet råder det knappast någon tvekan om.
63MB/s är i alla fall mer än vad 10k rpm Raptor mäktar med i innerspår.
I och med att spårlängden är kortare i innerspår så blir det mindre data per varv, och därmed lägre läshastighet.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Riktigt grym, helt klart första valet i laptops om den börjar säljas av HP mfl. Accesstiden är speciellt bra jämfört mot vad man kan åstakomma med en mekanisk disk.
Slipar dom på skrivprestandan och släpper den i 3,5" så skulle den säkert kunna ta över raptorns roll idag.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asshole
Varför tycker du att det vore krångligt att använda sig av sata-gränssnittet ihop med ssd?

Jag tänkte på Gigabytes lösning. Det är ett instickskort som sitter i kortplats (och får ström därifrån har jag för mig) men är kopplat till SATA. Ev. liten overhead som ATA-gränssnitt har kanske följer med och maxhastigheten på bussen.
Med PCI 32bit/33mhz har det ju inte varit något problem, men med en 4x PCI-E (ca 1000 MB/s) så känns det fel om det ska vara över SATA-länken.
Dessutom kan jag tänka mig att om man kan använda en egen kontrollerkrets så kan man optimera den för att använda RAM-minnen istället för att leka hårddisk. Kanske något man kan tjäna in på hur det fungerar.
Och drivrutinerna, i.o.m. att den här kräver egna drivrutiner så kan det nog optimeras lite.

x1zt, ett till krav. Priset.
Samsungs SSD nand-disk som de haft i laptops kostade ju otroligt mycket pengar. Nu drar jag en ungefärlig siffra, men blev inte laptopen minst 10 000 kr dyrare med en sådan hårddisk i?
Så någon raptorkonkurrent ser vi inte till förrens om många år när sådant här kan rasa i pris.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Kommer köpa en ny bärbar dator senare i år, eller tidigt 2008, och skulle då gärna se en flashhårddisk som denna i den. 32GB är lite litet, dock. Skulle hellre se 64GB eller möjligtvis 128GB, fast det skulle nog bli väldigt dyrt.

Permalänk
Medlem

Riktigt roligt att den mekaniska hårddisken kommer bli ersatt inom en snar framtid. Dagens hårddiskar är ju totalt stenålder jämfört med andra komponenter i datorn.

Skriv och läshastigheten kommer givetvis att öka allt eftersom utvecklingen går frammåt.

Permalänk
Medlem

nice...

En läshastighet på 63Meg/s är ju kanon... om den har samma grymmt snabba accesstid(som är det jag helst vill åt...) som i samsungs flashdisk så är jag beredd att lägga 5000:- för en sån här disk till min slimmade bärbara som idag har en slö och knattrande 1,8" disk. Iom att flashpriserna har rasat som de gjort de senaste 2 åren så borde det här inte vara långt borta nu. Då ser jag gärna en sådan här disk till operativsystem och installerade program på en desktop och vanliga hårddiskar till ren lagring.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Läshastigheten är väl bättre än på många vanliga 3.5" 7200rpm diskar? Eller minns jag fel? Skrivhastigheten är däremot ganska rejält dålig med ~12mb/s.

nix, läs hastigheten är sjukt kass den med

så flash är inget att komma med om man inte vill gå tillbaka 10 år i tiden i prestanda! och det för den del i datorn som är den största flaskhalsen!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
nix, läs hastigheten är sjukt kass den med

så flash är inget att komma med om man inte vill gå tillbaka 10 år i tiden i prestanda! och det för den del i datorn som är den största flaskhalsen!

Läshastigheten är väl inte speciellt kass? Ligger ju nära/över S-ATA prestanda. Snabbare än samtliga mina diskar i läshastighet, utom dom som är RAID:ade då.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
nix, läs hastigheten är sjukt kass den med

så flash är inget att komma med om man inte vill gå tillbaka 10 år i tiden i prestanda! och det för den del i datorn som är den största flaskhalsen!

Hur kan läshastigheten vara sjukt kass? Precis som andra skriver här i tråden så är den lika snabb(läshastighet) som mina 7200rpm diskar. Men accesstiden bör vara 10ggr snabbare(10 år framåt i prestanda?) på denna flashdisk än det är på en normal HDD, vilket är det verkligt intressanta.... Mina diskar dör av att behöva hoppa hit och dit och läsa, så i ett randomtest så bör dessa nya flashdiskar spöa normala diskar rätt ordentligt och det skulle jag tro gör att windows upplevs mycket snabbare. Det är det jag förstått från andra artiklar också, första lite billigare mellansteget är dock nog hybriddiskar med både flash och vanlig teknik.
Windows Vista har väl stöd för någon flashminnes grej oxo för att utnyttja den mycket snabbare accesstiden.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Riktigt roligt att den mekaniska hårddisken kommer bli ersatt inom en snar framtid. Dagens hårddiskar är ju totalt stenålder jämfört med andra komponenter i datorn.

Skriv och läshastigheten kommer givetvis att öka allt eftersom utvecklingen går frammåt.

Den mekaniska hårddisken kommer inte bli ersatt, inte inom en snar framtid.
Som sagt så är flashminne väldigt dyrt om man ska ha det i mängder (100+ GB).
För speciella användningsområden, som jag sagt för ersättning till 1,8" diskar så kan det gå (samsungs var väl iofs i 2,5" format).
http://www.wired.com/news/technology/0,72387-0.html?tw=rss.in...
Om de lyckas med något sådant (plus lite extra år) så ligger flashminnet fortfarande efter. 300 terabit i en hårddisk (om de inte använder någon speciell kodningsteknik och en bit motsvarar 8 byte som man får ut så blir det 37,5 Terabyte).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Den mekaniska hårddisken kommer inte bli ersatt, inte inom en snar framtid.
Som sagt så är flashminne väldigt dyrt om man ska ha det i mängder (100+ GB).
För speciella användningsområden, som jag sagt för ersättning till 1,8" diskar så kan det gå (samsungs var väl iofs i 2,5" format).
http://www.wired.com/news/technology/0,72387-0.html?tw=rss.in...
Om de lyckas med något sådant (plus lite extra år) så ligger flashminnet fortfarande efter. 300 terabit i en hårddisk (om de inte använder någon speciell kodningsteknik och en bit motsvarar 8 byte som man får ut så blir det 37,5 Terabyte).

Hur går det med det där projektet egentligen? Var väl flera år det uncovrades, men det känns ändå som att det inte händer något.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sin0
Hur kan läshastigheten vara sjukt kass? Precis som andra skriver här i tråden så är den lika snabb(läshastighet) som mina 7200rpm diskar. Men accesstiden bör vara 10ggr snabbare(10 år framåt i prestanda?) på denna flashdisk än det är på en normal HDD, vilket är det verkligt intressanta.... Mina diskar dör av att behöva hoppa hit och dit och läsa, så i ett randomtest så bör dessa nya flashdiskar spöa normala diskar rätt ordentligt och det skulle jag tro gör att windows upplevs mycket snabbare. Det är det jag förstått från andra artiklar också, första lite billigare mellansteget är dock nog hybriddiskar med både flash och vanlig teknik.
Windows Vista har väl stöd för någon flashminnes grej oxo för att utnyttja den mycket snabbare accesstiden.

Det finns klara fördelar, som mindre slitage på de mekaniska delarna i hårddiskarna, men det påstående att den integrerade flashminnesbufferten skulle öka prestandan märkbart verkar vara överdriven. Som bekant består hybridhårddiskar av en mekanisk hårddisk med en större mängd flashminne integrerat direkt i enheten. Detta minne används som en större minnesbuffert och blir ett mellanting mellan en mekanisk hårddisk och en SSD hårddisk.

Hybridhårddiskarna ska utnyttjas av ReadyDrive-tekniken i Vista men enligt Lenovo funkar det alltså inte som förväntat med första generationens hårdvara och man rekommenderar istället konsumenter att lägga pengarna på mer RAM-minne eller en snabbare hårddisk.

flashbaserade diskar kanske kan bli nått iframtiden om de utvecklas, men idag har de inge prestanda att komma med. jag har en SANdisk CF , snabbaste modellen, till min kamera. man inte sjutton kommer det snabbaste flashminnet inärheten av en hårddisk idagsläget inte ..

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Hur går det med det där projektet egentligen? Var väl flera år det uncovrades, men det känns ändå som att det inte händer något.

Vad menar du?
Artikeln publicerades ju för bara några dagar sen.
Är det perpendikulär lagrings du tänker på? Det finns ju redan i en del hårddiskserier, bl.a. barracuda 7200.10, och deskstar 7K1000 (samt en del seagate 2,5" diskar som jag inte vet vilka).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Vad menar du?
Artikeln publicerades ju för bara några dagar sen.
Är det perpendikulär lagrings du tänker på? Det finns ju redan i en del hårddiskserier, bl.a. barracuda 7200.10, och deskstar 7K1000 (samt en del seagate 2,5" diskar som jag inte vet vilka).

För hur länge sedan som helst kunde man läsa om Seagates planerade X Terrabyte-diskar som skulle baseras på någon magnetgrej typ. Detta är väl samma projekt?

Projektet jag pratar om väntades bli klart runt 2012 eller nått.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Det är många här som gör antagandet att läs/skriv-prestanda är allt som spelar roll för en hårddisks prestanda. Det är inte sant.

Citat:

4) Sequential Transfer Rates (STR)- in other words, how fast a drive actually reads and writes data to its platters. While this sounds important in theory, in non-server uses the drive spends the vast majority of its time reading from and writing to its own buffer. It then spends the majority of the time left over positioning its actuator to the necessary read-write location. The actual amount of time spent reading and writing the data to a drive's physical platter is relatively minute in most uses.

Performance factors, Storagereview

Den här SSD-disken har ju flera gånger bättre söktid än de snabbaste SCSI-diskarna på marknaden så den upplevda snabbheten, trots dålig skrivprestanda, kan säkert jämföras med vanliga hårddiskar.

Visa signatur

//Alex
"Non-cooperation with evil is as much a duty as cooperation with good"

Permalänk
Medlem

"flashbaserade diskar kanske kan bli nått iframtiden om de utvecklas, men idag har de inge prestanda att komma med. jag har en SANdisk CF , snabbaste modellen, till min kamera. man inte sjutton kommer det snabbaste flashminnet inärheten av en hårddisk idagsläget inte .."

Och så skiljer vi på flash och flash...

http://www.bitmicro.com/products_edisk_altima_25_sata.php

Det snabbaste flashminnet kommer med lätthet upp i en "vanlig" hårddisks prestanda redan i dagsläget... men Kr/MB är ju en helt annan historia dock.

Lite siffror för den som är intresserad...
http://www.bitmicro.com/public_docs/products_edisk_altima_E2A...

Visa signatur

-=[ Use the S/PDIF Luke! ]=-