Kernelinställningar (gentoo) inför packet shaping

Permalänk
Medlem

Kernelinställningar (gentoo) inför packet shaping

Har bestämt mig för att packet shapa med Gentoo. Jag håller på och följer denna guide för installationen och har stött på problem när jag försöker ändra kernelinställningarna(?) enligt denna packet shaping guide. En del inställningar finns men andra inte. jag hittar tex inte "limit match support".

Versionen på kärnan(=kernel?) är 2.6.18-gentoo-r6. Enligt packet shaping guiden så skulle inga patchar behöva köras på en 2.6 kernel.

Så, vad göra?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Titta en gång till :), För att få limit match support så måste du först ha iptables och Netfilter Xtables support, när valt dem så kommer du nog se dem (kollade precis med en omoddad 2.6.18-gentoo-r6 och det gick lätt att installera där)

Good luck with the install

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagle
Titta en gång till :), För att få limit match support så måste du först ha iptables och Netfilter Xtables support, när valt dem så kommer du nog se dem (kollade precis med en omoddad 2.6.18-gentoo-r6 och det gick lätt att installera där)

Good luck with the install

tack! hittade några fler nu.. en del stavas inte exakt som i guiden och dom är lite huller om buller så det är svårt att hitta..

dom som jag fortfarande inte har hittat är:
Networking --->
Networking options --->
[*] Network packet filtering (replaces ipchains) ---> (hittad givetvis)
<*> Packet type match support
<*> Connection state match support
<*> Connection tracking match support

QoS and/or fair queueing --->
[*] Packet classifier API
<M> Firewall based classifier
[*] Traffic policing (needed for in/egress)

En annan grej jag tänkte på är att "IP: advanced router" inte står med i guiden men det borde ju vara det första man inkluderar?

Visa signatur