Ljudproblem (ljud stängs av vid volymjust.)

Permalänk
Medlem

Ljudproblem (ljud stängs av vid volymjust.)

Ett annorlunda ljudproblem.

Mitt ljudkort hda-intel ICH7 (rev2) (i en Packard Bell laptop) är det samma som i följande guide: (som jag provat utan framgång)
http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=305712

Problemet är att ljudet fungerar någorlunda till att börja med. Höger högttalar fungerar, men vänster piper bara. Om jag däremot gör minsta ljudjustering (t.ex. försöker höja eller sänka volymen i vilket prog. som helst så stängs ljudet av helt och kommer inte tillbaka.

Jag kan få tillbaka det endast genom "sudo alsaconf". Hur kan jag fixa så att ljudet alltid fungerar, att jag kan ändra volymer som normal folk :), samt att få bort pipet från den ena högtalaren?

Lite info: (säg till vad mer som kan behövas, jag är i stort sett nybörjare på ubuntu/linux

"sudo alsaconf" visar rätt driver som alternativ.

"sudo /etc/init.d/alsasound reload" ger mig:

Shutting down sound driver: ERROR: Module snd_hda_intel is in use ERROR: Module snd_hda_codec is in use by snd_hda_intel ERROR: Module snd_mixer_oss is in use ERROR: Module snd_pcm is in use by snd_hda_intel,snd_hda_codec ERROR: Module snd_timer is in use by snd_pcm ERROR: Module snd is in use by snd_hda_intel,snd_hda_codec,snd_mixer_oss,snd_pcm,snd_timer done ALSA driver is already running.

lspci: Audio device: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) High Definition Audio Controller (rev 02)

cat /proc/asound/version säger: Advanced Linux Sound Architecture Driver Version 1.0.14rc1.
"alsamixer -h": AlsaMixer v1.0.13
alsa configurator: v1.0.13