Permalänk
Medlem

Nätverksproblem

Jag ska bygga en ny brandvägg/router, tänkte bygga det på ett Mikro ITX kort, som redan har en nätverksport, tänkte därefter sätta på ett rise kort och på så sätt få ut en trådburen nslutning till mitt interna lan och därefter även ansluta ett trådlöst kort till systemet och köra lnet trådlöst oxå. Routern kommer att köras på någon typ av linux/BSD dist, vet fortfarande inte vilken, men frågan är: Var hittar man trådlösa kort som stödjer *nix? står på alla att windows är systemkrav.

Visa signatur

/me

Permalänk
Medlem

du surfar till hemsidan för den version av BSD eller dist av linux som du nu känner har fångat ditt intresse, sedan kollar du listan över hårdvara som stöds, googlar lite för ett bra pris och handlar sedan

annars är alltid kort med prism2 chipset nära på garanterade att fungera..

edit, prism, inte prims..

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk

WLAN-kort fungerar ju ofta med ndiswrapper också...

Permalänk
Medlem

Titta på de kort som ser intressanta ut. Mata sedan modellnumret tillsammans med "linux" till valfri sökmotor och se vad som dyker upp.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem

Så med andra ord, jag har kommit fram till att jag ska köra m0n0wall som bygger på freeBSD så skulle jag kunna köpa ett NETGEAR WG311T 108 Mbps Wireless kort eftersom detta står med på listan http://www.freebsd.org/cgi/man.cgi?query=ath&sektion=4&manpat... över hårdvara kompatibel med freeBSD 6.1?

Visa signatur

/me

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joltcola
Så med andra ord, jag har kommit fram till att jag ska köra m0n0wall som bygger på freeBSD så skulle jag kunna köpa ett NETGEAR WG311T 108 Mbps Wireless kort eftersom detta står med på listan http://www.freebsd.org/cgi/man.cgi?query=ath&sektion=4&manpat... över hårdvara kompatibel med freeBSD 6.1?

Var säker på att m0n0wall är baserat på FreeBSD 6.1 bara.

Permalänk
Medlem

Och där föll det... m0n0wall är basserat på freebsd 4.11 och stödjer egentligen enbart 11Mbps kort:-(

Visa signatur

/me

Permalänk

Kör något annat eller bygg själv?

Permalänk
Medlem

pfsense (http://www.pfsense.com/) är baserad på 6.1 till skillnad från gammla monowall.. nog för att mono nu har en beta som är 6.1 baserad med..

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Medlem

Tack för alla förslag, det blev till att köra m0n0walls nya beta på den eftersom jag inte lyckades få pfsense att boota från cf kortet... det blev för övrigt att jag körde igång systemet på en 350mhz k6-2:a som jag hittade här hemma. Nu har jag kört igång betan men får inte wlanet att funka riktigt, jag kan ansluta till den, får ip och allt, men kan inte komma åt internet via det trådlösa kan inte heller ansluta till 192.168.1.1 och logga in på den. någon som har en lösning?

Visa signatur

/me