Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Jul 2005

Vad är winpcap?

Idag märkte jag att både PC'n och internet var slöare än vanligt. Efter att ha defragmenterat, rensat registret och avinstallerat program jag inte använder längre hittade jag programmet winpcap i Lägg till och ta bort program i kontrollpanelen. Vad är detta för program? För det andra, hur kom det in i min dator från början när jag inte ens hört talas om det? Misstänkte att det var spyware och tänkte ta bort det men då kläcker avinstallationen ur sig att detta påverkar alla program jag använder i datorn.

Vad är det här för mysko program? Hittar bara en massa på nätet om att det är ett bra program för att övervaka nätverkstrafik? Visst, men hur fick jag det utan att installera det? Ligger det och loggar trafiken är det säkert det som segar ner datorn.

Help anyone?

Desktop: ASUS P8Z77-V LK, Intel Core i7 3770K, 16GB Corsair XMS3 DDR3,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, HyperX Savage SSD 480GB
Notebook: MSI GE72 2QF-054NE Apache Pro
http://www.blackmesagame.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005

Du kanske har installerat Wireshark eller Ethereal? Men ta bort det om du inte använder det.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Framför skärmen
Registrerad
Mar 2009

Har samma problem, borde bra om ngn visste vad det va !

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2005

Används bl.a. av WC3 banlist, om ni lirar WC3 custom games.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2010
Skrivet av grödan:

Används bl.a. av WC3 banlist, om ni lirar WC3 custom games.

Är det allt?

ASUS Maximus VI Gene - i7 4770K - Sapphire HD 7970 - 16GB Corsair DDR3 1600Mhz - Samsung 840 Evo 500GB, Western Digital Red 3TB - Corsair AX760

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2011

Jag upptäckte att jag också har fått det programmet och jag har koll på vad jag installerar, men det programmet har jag aldrig valt att installera. Lika bra att ta bort det när det finns så dålig info om det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Jun 2004

Dålig information?

www.winpcap.org?

Arbetsdator: HFX Mini. Core-i5 2405S, Radeon 6570, Asus P8P67-M . Skärm: Dell 2407
HTPC: HFX Classic, E8500, Radeon 3450, P5K/EPU, Floppydtv-s2
Hyper-V Server: E6750 8GB minne 2X3TB Raid1 samt 2X1TB raid 1

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2009

Winpcap används av wireshark om man kör windows åtminstone, det gör det möjligt att läsa innehåll i paket. Att det skulle vara spyware låter helt befängt, jag har använt det i skolan. Att ta bort det borde inte vara farligt, det brukar inte komma med windows. Om du använder pickup/listchecker i wc3 eller wireshark så kanske dom inte fungerar efteråt.