Microsoft avslöjar Windows Home Server

Permalänk
Melding Plague

Microsoft avslöjar Windows Home Server

Under sitt öppningstal på CES-mässan i Las Vegas avslöjade Microsofts styrelseordförande Bill Gates en ny produkt som vänder sig till hemmaanvändare med fler än en dator; Windows Home Server.

Läs nyheten: Microsoft avslöjar Windows Home Server

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte, det står att det bygger på windows server 2003, men det ser onekligen ut som windows Vista. Betyder det att detta är någon form av icke färdigutvecklad och nerbantad version av windows server 2007 som microsoft släpper till hemmen?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

Det som visas på screenshoten är bara ett administrationsinterface som körs på en klientdator med Vista.

Permalänk
Medlem

det finns många bra funktioner i den där hemma servern! kan nog bli riktigt bra!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Jag förstår inte, det står att det bygger på windows server 2003, men det ser onekligen ut som windows Vista. Betyder det att detta är någon form av icke färdigutvecklad och nerbantad version av windows server 2007 som microsoft släpper till hemmen?

Snarare en vidareutveckling (och delvis förenkling) av Server 2003 för hemanvändare. För vilken hemanvändare har egentiligen nytta av Active Directory?

Permalänk
Medlem

Låter som något man kanske skulle ha här hemma:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Måste säga att HP MediaSmart Server är sjukt snygg

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

"The problem is that it is so DRM infected as to be worthless. No, it is worse than worthless, the problem is that when you pull your media into things like this, it is next to impossible to do anything with them any more."

Får hoppas att dessa farhågor från theInq är...överdrivna. http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=36796

Permalänk

Detta var en trevlig nyhet.

Visa signatur

-: Crestron :-

Permalänk
Medlem

Fr väl hoppas någon rysk cracker åtgärdar det DRM problemet då...

Permalänk
Medlem

verkar inte direkt vara något man inte kan fixa relativt enkelt själv med mycket billigare hårdvara (=> mer pengar för diskutrymme) och något fritt operativsystem, typ PizzaBox eller ClarkConnect...

just a thought....

Visa signatur

ahhh... whatever!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RaveHole
"The problem is that it is so DRM infected as to be worthless. No, it is worse than worthless, the problem is that when you pull your media into things like this, it is next to impossible to do anything with them any more."

Får hoppas att dessa farhågor från theInq är...överdrivna. http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=36796

Jävligt snygg låda och idén är kanonbra men floppfaktorn är enorm om detta Ravehole skriver stämmer. Jag bygger i så fall hällre en ny athlon baserad maskin med billigt mobo och linux för detta UTAN Digital Retards Management.

Kanske ska sätta igång... En PC, en bärbar och en mac motiverar behovet i nuläget.

Permalänk
Medlem

Jag bygger en 4*400GB Raid5 server just nu och vet inte ännu vad jag skall ha för OS på den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av simply
verkar inte direkt vara något man inte kan fixa relativt enkelt själv med mycket billigare hårdvara (=> mer pengar för diskutrymme) och något fritt operativsystem, typ PizzaBox eller ClarkConnect...

just a thought....

HAHA.. den pizzabox ideen var ju helfrän. Ska hem till farsgubben och leta efter lite gammalhårdvara och göra en egen model

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pudlen
Jag bygger en 4*400GB Raid5 server just nu och vet inte ännu vad jag skall ha för OS på den.

Knoopix kanske vorre något? http://www.knoppix.net/

Enklaste system jag någonsin har användt.

Permalänk
Hedersmedlem

Det här kan ni läsa för att få reda på mer om det (dock besvarar det inte DRM-frågan i klartext)
http://www.winsupersite.com/reviews/whs_preview.asp
Det här med backup av hela nätverket utan dubletter osv verkar väldigt intressant, och att den speglar datan (inte raid 1) så det alltid finns på två hårddiskar (antar klienterna deltar i det en del?).
Men det här med säkerheten. Alla vet ju att backup till hårddisk i samma burk är ju rätt kasst. Den ska ju backup:a varje natt osv. Så jag undrar vad HP:s maskin har för möjlighet till backup förutom på hårddisk (och ev. internetbackup)? Något måste de ju ha, t.ex. DVD-brännare. Men det kommer ju krävas så många skivor för det. Kan den måntro innehålla en bandstation?

Btw så säljs ju hemmaservrarna som "head-less", dvs bara ström och nätverksuttag, inget annat, skrivs det ju (eller om det var på idg eller så).
Jag undrar om det iaf internt inte måste finnas någon kontakt (möjlighen icke-standard) så t.ex. HP:s servicetekniker kan ansluta och se ev. fel osv.
För det måste ju vara jobbigt om nätverket strular och man får slänga bort hårddiskarna för att sätta i nya, eller om något okänt krånglar och man behöver se t.ex. bios för att felsöka och istället för slänga hela servern. Nej så lär det helt enkelt inte vara.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Snarare en vidareutveckling (och delvis förenkling) av Server 2003 för hemanvändare. För vilken hemanvändare har egentiligen nytta av Active Directory?

sett rätt så många inlägg här när det handlar om lillebror gör inte så som han ska, vem vet kanske dom ^__^

Visa signatur

Gammal

Permalänk
Medlem

att ha en Windowsserver som en port till husets burkar är som att ha en hund med narkolepsi att vakta själva huset.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Usch... visst, rätt snyggt. Men jag har svårt att se målgruppen för detta. De som kommit till den insikten att de kanske behöver en serverf för hemmet,har nog redan den kunskapen som behövs att göra det med linux.

Linux är förmodligen mycket mindre resurskrävande, så att man kan köra med tystare och kallare hårdvara, vilket är väldigt viktigt om man ska ha en 24/7 server hemma enligt min åsikt. Dessutom har linux väldigt etablerad användarbas när det kommer till hemmaservrar.

Jag hart svårt att se enanledning till att någon skulle vilja lägga ut sina hårt förtjänta pengar på något sånt här. Kanske om Siba-försäljarna får en najs utbildning "varför man behöver en server-101" så att de övertygar medelsvenssons?:

Jag kan å andra sidan se att detta skulle kunna bli en rätt stor hit på piratebay.org Kanske en sorts bakvänd marketing-strategi á la Microsoft?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror det finns marknad för det här.
Alla hänger inte på sweclockers, är 15-25 år och vet vad linux är och kanske rentav testat/använder det.

Nu kan Svenssonfarsan på 45-55 som kan hantera en dator gå och köpa sig en sådan här, koppla ihop alla datorer och dela saker, backup osv.

I framtiden blir det nog helt klart att hemmen kommer ha servrar och alla kommer inte vilja pilla med linux
Alltså en "husdator".
Idag har vi ju triple play-modem bl.a. de tar in flera tjänster över IP. Vidareutveckling av det så man har allt centralt och tillgänglig var som helst blir framtiden.

Ärligt talat, alla hushåll med 3+ datorer osv behöver en nätverksadministratör och någon som kan utföra service på installationerna osv. Men varje svensson kan ju inte ha det som biyrke. Om den här fixar server/nätverksbiten åt en (plug and play) och backupar så man svinenkelt kan återställa en maskin som hårddisk-kraschat/behövt installeras om, då blir det nog inte så många som tror att datorer hatar dem.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
att ha en Windowsserver som en port till husets burkar är som att ha en hund med narkolepsi att vakta själva huset.

Naturligtvis och att jag inte fått någon dataförlust eller hackerintrång under mina snart tio års internetanvändande utan router eller brandvägg måste ju vara rena miraklet. Det som är viktigt har man backup på, det som är hemligstämplat förvarar man säkert.
Windowsbashing är så nittiotal.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Jag tror det finns marknad för det här.
Alla hänger inte på sweclockers, är 15-25 år och vet vad linux är och kanske rentav testat/använder det.

Nu kan Svenssonfarsan på 45-55 som kan hantera en dator gå och köpa sig en sådan här, koppla ihop alla datorer och dela saker, backup osv.

I framtiden blir det nog helt klart att hemmen kommer ha servrar och alla kommer inte vilja pilla med linux
Alltså en "husdator".
Idag har vi ju triple play-modem bl.a. de tar in flera tjänster över IP. Vidareutveckling av det så man har allt centralt och tillgänglig var som helst blir framtiden.

Ärligt talat, alla hushåll med 3+ datorer osv behöver en nätverksadministratör och någon som kan utföra service på installationerna osv. Men varje svensson kan ju inte ha det som biyrke. Om den här fixar server/nätverksbiten åt en (plug and play) och backupar så man svinenkelt kan återställa en maskin som hårddisk-kraschat/behövt installeras om, då blir det nog inte så många som tror att datorer hatar dem.

Mm.. det var det jag menade om man lär Siba-försäljare dessa saker så att svensson får upp ögonen för hemmaserverns möjligheter... :)... Jag tror dock mer på fler inbyggda services i routrar o liknande på en lägre prisnivå hade passat genomsnittshemmen bättre... att köpa en helt ny dator till dessa ändamål är knappast något som tilltalar en bredare befolkning.
Men om datorn hade kostat 1500 +- 500 kr.. då hade jag verkligen trott på det här

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adamq10
Naturligtvis och att jag inte fått någon dataförlust eller hackerintrång under mina snart tio års internetanvändande utan router eller brandvägg måste ju vara rena miraklet. Det som är viktigt har man backup på, det som är hemligstämplat förvarar man säkert.
Windowsbashing är så nittiotal.

nej, det är alltid aktuellt. men så lämpligt då att du måste börjat på nittiotalet.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adamq10
Naturligtvis och att jag inte fått någon dataförlust eller hackerintrång under mina snart tio års internetanvändande utan router eller brandvägg måste ju vara rena miraklet. Det som är viktigt har man backup på, det som är hemligstämplat förvarar man säkert.
Windowsbashing är så nittiotal.

Om ett träd faller i skogen, och ingen hör eller ser det... har trädet verkligen fallit då?.. Fast jag antar att det är svårt att höra fallande träd när man har hörlurar på

Permalänk
Medlem

neeeej varför ännu en version.. Windows Server för hemma bruk ? skillnaden mellan den och Pro versionen av XP ?

Ska hela svenska folket, alla barnfamiljer sitta hemma och göra ett eget AD de ska logga in på?

Löjligt

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
neeeej varför ännu en version.. Windows Server för hemma bruk ? skillnaden mellan den och Pro versionen av XP ?

Ska hela svenska folket, alla barnfamiljer sitta hemma och göra ett eget AD de ska logga in på?

Löjligt

Är det ironi eller ska du läsa t.ex. länken jag skrev till winsupersite (Paul Thurrot). Det är långt ifrån något XP med några serversaker och något AD finns ju inte.
En headless server som det verkar hittills bara administreras via ett program (och inte är det remote desktop VERKAR det som).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Hehe, jo vi får väll se...

"Detta media spelas redan upp av en användare i nätverket. Kontakta distrubutör för en utökad licens till materialet, eller vänta på media blir ledigt."

"Anslutning till denna server kräver en hårvaruplatform med TPM 1.1 eller högre"

Nä, jag håller mig till Linux/FreeBSD+Samba faktiskt. Funkar bra för mig, slipper man trams.

Permalänk
Medlem

Min server kan göra allt det där o mycket mer..

Gentoo Power

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Är det ironi eller ska du läsa t.ex. länken jag skrev till winsupersite (Paul Thurrot). Det är långt ifrån något XP med några serversaker och något AD finns ju inte.
En headless server som det verkar hittills bara administreras via ett program (och inte är det remote desktop VERKAR det som).

så långt upp läste jag inte

Men den då inte har några "serversaker" eller AD hur kan man då kalla den server :D:D:D:D då är den ju ännu mer lik XP pro

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Hedersmedlem

Den är ju så olik (i användandet) det windows som vi har nu på långa vägar. Som jag förstår finns det inte remote desktop till den (om det gör det så blir det ju mycket mer likt) utan bara det där kontrollprogrammet. Den är helt headless. Blir som en pryl bara du styr funktionerna, inte operativsystemet som en vanlig burk.
Visst, de skulle kunna stryka windows i produktnamnet då det för användaren inte visar sig något windows. Men sen server är det väl per definition för att den servar klienter
Det är inte samma sak men det här är liksom närmare AppleTV en en desktopPC. Alltså en pryl som kopplas in och inte kan användas till något speciellt annat än vad den är byggd för.

Nu har jag lite stora antaganden här. Jag vill gärna veta vad som händer om man installerar det på en vanlig dator (för det skulle ju skeppas löst också). Kommer det bara var en svart skärm som visas eller kan man kanske göra något på burken då?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG