Linux - su utan lösenordsprompt

Permalänk
Medlem

Linux - su utan lösenordsprompt

Om jag loggar in via SSH som användare A, så kan jag köra su, och får rootaccess utan att behöva ange lösenord. Om jag kör su B som användare A, så blir jag tillfrågad om lösenord för användare B.

Om jag loggar in som användare B, kan jag köra su för vilken användare som helst utan att behöva ange lösenord.

Hur får jag fram lösenordsprompten för su kommandot?

Användare A är medlem i gruppen wheel, men inte användare B.

Det är Slackware 10.2 på burken.

användare root och användare A saknar ett x för lösenord i /etc/passwd

Permalänk
Medlem

Var så länge sen jag körde Slack men i OBSD så kan man bara su:a till sig rootprivs (genom lösenord) om man är med i wheel-gruppen. Har jag förstått det rätt så kan användare B su:a till sig rootprivs utan att vara med i wheel och utan att behöva ange lösenord dessutom?

Edit: Nu har jag läst igenom frågan si sådär en 4 gånger och jag fattar fortfarande inte hur det hela hänger ihop.

Edit: Jag tror jag begriper ditt problem. Ditt problem är att när du som användare B ska su:a till dig användare A-privs eller root-privs behöver du inte ange lösenord för dem, och så vill du inte ha det, eller? Då är det väl bara att förse både root och användare A med lösenord så är det hela löst. Hur exakt du går tillväga med det vet du säkert redan.

Edit: Usch för naturliga morgonmänniskor, man blir ju helt förvirrad.