Är hela 20 år och ska fylla 21 på lucia
Mitt intresse för datorer/teknik bärjade nog med våra c64or och amiga 500or (har nog två eller tre c64or och 4 500or + brorsans 1200 + en 600 med inbyggd hd inköpt på en loppis under sent 90-tal/tidigt 00-tal (00-tal?? wth ?))
På gamla amigan så lirade man ju *Självklart* settlers <3 och det tycker jag fortfarande är ett av historiens bästa spel =P (btw om någon e intresserad så kan jag ett litet knep i gamla settlers till amiga >.< )
Ibland hände det att man inte hade någon formaterad save diskett till settlers och vad gjorde man då ?? jo man lämnade bara aset igång när man gick till skolan och när man kom hem stod den där och väntade på en, det kunde bokstavligt talat gå *veckor* då amigan bara stod och körde settlers eftersom man inte hade någon save diskett >.<
Sen så är ju en till klassiker oil imperium som vi brukade spela allt ifrån ensam till fyra pers, det var med ett riktigt bra spel till amigan.
Annars var det la farsan som spelade pinball på amigan och fler spel man lirade på den var väl street rod 1 & 2 vilka jag också älskar (finns en SR3 med nånstans, gjort av fans och bilälskare =P ) annat än det så har jag lirat en del flashback från delphine på 500:an.
Men första riktiga PCn jag använde var ett gammalt åbäke vi hade i skolan och där satt man ju såklart varje ledig stund om inte kompisarna gjorde något kul. Det var tom så pass illa att jag stannade kvar i skolan flera timmar efter att skolan slutat bara för att surfa och lira DOOM på skolans dator
En gång satt jag nog till klockan åtta eller tio på kvällen och *BARA* lirade DOOM och då kom farsan till skolan och undrade var jag blev av och efter några minuters förklarande så provade han med på att köra lite DOOM och sen satt vi båda två och lirade DOOM på skolans dator nästan mitt i natten >.<
Sedan kom året 1998 och med det, vår första dator, en intel celeron (tror jag iaf, den dog för längesen, kommer inte ihåg så bra längre >.<) 500MHz!!! (den var ju kung då och jag kommer ihåg att jag pratade med min franskalärare en gång och hon undrade vad vi skulle med en så kraftfull dator till ) med en 10GB fujitsu siemens hd i släde (vad vi nu skulle med den till, vi hade ju ingen annan dator, än mindre en till med släde ) 8MB inbyggt graffe och byggd av SPC som sen verkade gå i konkurs eller la ner (???) för någon ny dator efter tre år blev det iaf inte =/
Vad jag kommer ihåg så klockade jag inte den datorn utan satt mest bara och lirade HL och speciellt OpFor, älskade dom spelen, äkta milstolpar inom gaming, iaf HL. Annat jag körde lite liiite var TFC men det var inte mycket jag körde det eftersom vi bara hade modem och det kostade ju en del det där (BTW vem hadde *INTE* modem på den tiden ?? lär ju inte direkt varit många ) och fler gamla favoriter till PC är ju Conflict: Freespace The Great War, skithäftigt rymdsim som nog var det första med "äkta" flygsimmotor eller vad det nu hette, samt Heavy Gear, vem vill inte bygga ihop sin egen tremetersrobot och sen hoppa in i den och jaga andra robotar?? kan det bli bättre för någon som e teknikgalen, robotar och dataspel
Efter några år gav till slut den datorn upp och vi blev utan dator igen i något/några år tills farsan köpte ett demo-ex (sista dom hade) av AMD Duron 1GHz på on off tror jag, den har med inbyggd grafik och faktiskt en hd på hela 20GB, den är även "aftermarket" stylad med flertalet knytnävsstora bulor i plåten lite här och var (säger *har* eftersom den lever än, om än knappt eftersom han lyckas dra in virus i alla datorer jag formaterar och fixar till han)
Efter ett tag ville farsan ha sin dator ifred eftersom jag bara ockuperade den hela tiden =P så då köpte han brorsans (halvbror egentligen men vem bryr sig?) begagnade burk till mig för 1500kr vilket jag sa var för mycket men han gav sig inte
Burken var ett Aopen AX6B (intel i440BX chip (rätt namn ?)) med en Intel PII 350MHz med 128 eller 256MB minne kanske och sen så satte jag in ett GF4MX440 128MB i den som egentligen var till farsans duron men eftersom det visade sig att han inte hade agp men min "nya" hade det så fick jag ta det :), lådan och cd-brännaren i "The Grandfather" tog jag till den burken eftersom datorbygget som dom grejorna skulle vara till rann ut i sanden.
På denna burken lirade jag väldigt mycket och framförallt väldigt länge, datorn innan den i sign köptes för ett år sedan i oktober eller nått och innan jag hadde den så var det Gammelfarfar som var min dator. Jag har dock upgraderat datorn ett flertal gånger och det var väl här mitt riktiga datorbyggarintresse började eller iaf min riktiga erfarenhet av att bygga datorer (sitter idag en Intel PIII 733MHz @ 616MHz i den eftersom någonting inte låter mig köra den i 733MHz, något som blir för varmt ??) och det sitter nog tre st 128MB minnen i den burken om jag inte kommer ihåg fel. Lite kul är att 10GB HDn från första datorn från 98 sitter som systemdisk i "The Grandfather" och där kör jag win98+XP i dualboot (dock ligger XP på en 300GB disk som e kopplad genom ett kontrollerkort i burken, mobot klarar max 137GB eller vad det nu var)
Klockat både över och under har jag gjort på "The Grandfather", över med en 450MHz prolle och under med 733an och sen har jag bara gått ner mig längre och längre i datorträsket =P
Usch detta blev ännu ett mastodontinlägg, jag börjar få en rejält dålig ovana med dom här långa inläggen >.< (fråga michieff, han gillar mina långa inlägg )
Med Kompressorkylda Hälsningar från
[TBOC]Razor