Linux på CF-kort, utan att skriva sönder det?

Permalänk
Medlem

Linux på CF-kort, utan att skriva sönder det?

Har under den senaste veckan införskaffat ett CF-kort till mitt VIA baserade Mini-ITX system. Har letat runt här efter en passande linux dist att köra på den och kom fram till att disten Eisfair som Undcon brukar rekommendera skulle kunna vara ett bra val.

Undrar nu bara om man måste konfigurera det på något speciellt sätt så att det inte skriver sönder CF-kortet.

// M4rX

Permalänk
Medlem

De två absolut viktigaste är väl:

1. se till att ha tillräckligt med ram för att klara dig utan swap
2. se till att kataloger med flyktigt innehåll (T.ex. /tmp) monteras i en ramdisk

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

haha - varför frågar du inte mig då ?

allt beror ju på vad du vill göra - jag har flera servrar igång och alla kör olika typer av linux-distar...

Eisfair är egentligen inte så bra till detta eftersom det inte körs i ramminnet(som man skulle kunna tro)

hur länge har du tänkt köra din server ?

har du tänkt att skriva mycket till minnet ?

kollar man på min 1:a server ser vi att det har funkat felfritt ett bra tag

sedan mitten på december 2004 och det är fortfarande samma minneskort som sitter i...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

se även till att loggarna lagras på en ramdisk /var/logs

Visa signatur

Grejer jag tycker om: OpenBSD, FreeBSD samt Gentoo

Permalänk

Använd också ett icke-journalförande filsystem som Ext2.

Permalänk
Medlem

/tmp och /var bör ligga på ramdisk, annars är det väll lungt vad jag vet.

Se till så det inte lägger sig loggar/tmp-data på andra ställen med.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.

Låter som det smidigaste vore att använda en hårddisk istället eftersom jag helst skulle vilja använda mysql till webbservern jag tänkte köra på datorn. Är inte så extremt insatt i linux, har förutom eisfair mest kört med boot cd:s... Blir till att inhandla en 2.5" hårddisk istället, de är ju så gott som ljudlösa.

Permalänk
Medlem

förövrigt någon som vet när flash "hårdiskar" kommer?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
förövrigt någon som vet när flash "hårdiskar" kommer?

SSD (Solid State Disk) har funnits i många många år redan. Fast de går oftast loss på ~50000 kr för ca 60 GiB.

Om du bara måste ha det så tror jag nog att du kan importera en 40 GiB SSD från USA för ca 10000-15000 kr, alternativt vänta ett par år till innan minnespriserna har sjunkigt tillräckligt för att det ska vara ett alternativ i hemmaburkar.