Ingen konsumentversion av OLPC

Permalänk
Melding Plague

Ingen konsumentversion av OLPC

Det har gått rykten om att OLPC-projektets (One Laptop Per Child) bärbara dator XO även skulle finnas till salu för konsumenter i västvärlden, men dessa rykten tillbakavisas av organisationen i ett pressmeddelande.

Läs nyheten: Ingen konsumentversion av OLPC

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lite synd tycker jag. Tror det skulle kunna vara en bra inkomstkälla för projektet vilket skulle kunna hjälpa dem ytterligare.

"En affärsmodell som nämnts är att man får köpa en OLPC för priset av två, det vill säga man får behålla en medan den andra skänks till ett utvecklingsland."
Den där gillar jag dock starkt. Att betala dubbelt blir ju ändå inte ens dyrt och man hjälper ju samtidigt till riktigt ordentligt. En sådan lösning tror jag skulle vara riktigt fin att se.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

tja, det beror ju på vad prodiktionskotnaden är så..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

"En affärsmodell som nämnts är att man får köpa en OLPC för priset av två, det vill säga man får behålla en medan den andra skänks till ett utvecklingsland."

Permalänk

Finns det något större intresse för den här hos allmänheten då? Jag får för mig att det endast är en väldigt begränsad grupp här i västvärlden som hade tyckt en sån maskin var skoj men jag har kanske helt fel

Permalänk
Medlem

Jag tycker själv att det skulle var sjukt najs... och tror att många andra skulle tycka det också.

Permalänk
Medlem

Precis, även om den är gjord för att vara billig så har den många fördelar som inte finns i stor utsträckning på marknaden nu.

1. Den är väldigt liten, lätt och smidig (vill man ha en sådan nu får man lätt punga ut med minst 15K), visst, skiljer i specifikation då, men som enbart skrivmaskin och surfa lite duger det ganska bra.

2. Den är väldigt robust, har för mig att det inte ens finns några öppningar i den förutom anslutningar, den har inga lösa delar osv, detta gör den ju perfekt i tuffa miljöer (en sådan väderskyddad och robust dator på konsumentmarknaden idag är också den svindyr).

3. Man hjälper nån mindre bemedlad att inhämta viktiga datorkunskaper och datorvana för att kunna utbilda sig.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk

Fast skulle det bli en hit o säljas massviss här i väst är det ju risk för ytterligare ett problem och det är att hårdvaru tillverkarna lär inte bli så glada om den konkurrerar mot andra betydligt dyrare produkter?

Aja, vi får se vad som händer i framtiden

Permalänk
Avstängd

vem fan vill ha en skitdator till överpris..

Permalänk

Överpris?

Skämtar du med oss eller?