Ubuntu, installerat, men inget funkar

Permalänk
Medlem

Ubuntu, installerat, men inget funkar

Hej, jag intallerade ubuntu på en partition på min hdd, men jag fick inte in boot rejjorna rätt, och nu får jag inte i gång varken windows eller ubuntu:(. dessvärre funkar inte ens windows start skiva/diskett??? säger "disk boot failiure, insert system disk and press enter" att inte ubuntu vill förstår jag, men windows? är i skolan nu, men skall pröva installera om ubuntu hemme, kan jag få det att funka då? kan jag annars rädda wndows filer genom att sätta hdd:n i en annan dator?

Visa signatur

ASUS A8N-E| AMD Athlon 64 3200+@2380Mhz 100% Prime stabilt (Zalman 7700-CU)| sapphire X800 256Mb @447.43Mhz/428.14Mhz(856.28Mhz DDR)(Zalman VF700-cu LED)| 1024Mb Corsair XMS3200C2| OCZ modstream 520W| 23576poäng i 3DMark 01 1337 i 06 :)
"Non violence has never solved anything!" - Homer

Permalänk
Medlem

Re: Ubuntu, installerat, men inget funkar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clearion
"disk boot failiure, insert system disk and press enter"

Meddelandet du fick tyder på att du inte har sätt rätt boot ordning i bios. Pröva att sätta diskett enheten som första boot-enhet.

Annars om du vill kan du prova att starta ubuntu live cd:n och göra en grub-install.

Edit. Leta lite på ubuntu forumet, där brukar det mesta som man behöver stå.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Ubuntu, installerat, men inget funkar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simon U
Meddelandet du fick tyder på att du inte har sätt rätt boot ordning i bios. Pröva att sätta diskett enheten som första boot-enhet.

Annars om du vill kan du prova att starta ubuntu live cd:n och göra en grub-install.

Edit. Leta lite på ubuntu forumet, där brukar det mesta som man behöver stå.

Har prövat alla tänkbara boot ordningar, men den bootar enbart på ubuntu cd:n, gjorde detta inatt, men gav upp vid 3:30 tiden:(. tror jag tänker lassa in disken i farsans dator och sekehäts kopiera lite innan jag går vidare dock. vad gör grub? hade lite stressigt i skolan när jag skrev det så jag märkte inget ubuntu forum:/. (It utbildning, höll på med ubuntu ironsiskt nog). Tackar BTW

Edit: aja! du menar det på ubuntus hemsida!

Visa signatur

ASUS A8N-E| AMD Athlon 64 3200+@2380Mhz 100% Prime stabilt (Zalman 7700-CU)| sapphire X800 256Mb @447.43Mhz/428.14Mhz(856.28Mhz DDR)(Zalman VF700-cu LED)| 1024Mb Corsair XMS3200C2| OCZ modstream 520W| 23576poäng i 3DMark 01 1337 i 06 :)
"Non violence has never solved anything!" - Homer

Permalänk

starta ubuntu live skivan. sen när det kommer upp där du instalerar så tar du starta me först hårdisk lr va d står längst ner i lista.. då ska grub starta?

Visa signatur

Vista Ultimate x86 / xubuntu 8.04 |AMD 64 4800+ 2.5@3,0 | 2x2024mb pc6400 kingston hyperX | GF8600GT 512mb |

Permalänk
Medlem

Re: Ubuntu, installerat, men inget funkar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clearion
Hej, jag intallerade ubuntu på en partition på min hdd, men jag fick inte in boot rejjorna rätt, och nu får jag inte i gång varken windows eller ubuntu:(. dessvärre funkar inte ens windows start skiva/diskett??? säger "disk boot failiure, insert system disk and press enter" att inte ubuntu vill förstår jag, men windows? är i skolan nu, men skall pröva installera om ubuntu hemme, kan jag få det att funka då? kan jag annars rädda wndows filer genom att sätta hdd:n i en annan dator?

Nej,
du kan sannolikt inte rädda Windowsinstallationen genom att sätta HD i en annan dator om du inte har en nästan lika dan. Skillnaden i HW blir för stora, så Windows sparkar bakut. Extra knepigt blir det genom att du inte kan få LINUX att snurra från HD'n.

Men...

Skaffa eller tillverka en "Windows PE" CD skiva. Med den kan du boota ett enkelt Windows XP, som bara snurrar i RAM, inte i HD'n. Där finns konfigureringsvertyg tex (Fix MBR) som sannolikt fixar till HD's bootfiler. Och tex Partition Magic, så du kan ta bort den misslyckade UBUNTU installationen.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem

Re: Re: Ubuntu, installerat, men inget funkar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av larryd
Nej,
du kan sannolikt inte rädda Windowsinstallationen genom att sätta HD i en annan dator om du inte har en nästan lika dan. Skillnaden i HW blir för stora, så Windows sparkar bakut. Extra knepigt blir det genom att du inte kan få LINUX att snurra från HD'n.

Men...

Skaffa eller tillverka en "Windows PE" CD skiva. Med den kan du boota ett enkelt Windows XP, som bara snurrar i RAM, inte i HD'n. Där finns konfigureringsvertyg tex (Fix MBR) som sannolikt fixar till HD's bootfiler. Och tex Partition Magic, så du kan ta bort den misslyckade UBUNTU installationen.

Alltså, lägga in den som extra disk och bara ta andra filer, inte självas windows

Visa signatur

ASUS A8N-E| AMD Athlon 64 3200+@2380Mhz 100% Prime stabilt (Zalman 7700-CU)| sapphire X800 256Mb @447.43Mhz/428.14Mhz(856.28Mhz DDR)(Zalman VF700-cu LED)| 1024Mb Corsair XMS3200C2| OCZ modstream 520W| 23576poäng i 3DMark 01 1337 i 06 :)
"Non violence has never solved anything!" - Homer

Permalänk
Medlem

Jajamensan,

att rädda filer går ju utmärkt genom att sätta in HD'n i annan dator..
Att rädda hela windowsinstallationen med alla progam går nog inte.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Re: Re: Ubuntu, installerat, men inget funkar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av larryd
Nej,
du kan sannolikt inte rädda Windowsinstallationen genom att sätta HD i en annan dator om du inte har en nästan lika dan. Skillnaden i HW blir för stora, så Windows sparkar bakut. Extra knepigt blir det genom att du inte kan få LINUX att snurra från HD'n.

Men...

Skaffa eller tillverka en "Windows PE" CD skiva. Med den kan du boota ett enkelt Windows XP, som bara snurrar i RAM, inte i HD'n. Där finns konfigureringsvertyg tex (Fix MBR) som sannolikt fixar till HD's bootfiler. Och tex Partition Magic, så du kan ta bort den misslyckade UBUNTU installationen.

Fixmbr är en del av Rescue Console, finns i alla Windows-cds, bara starta med dem, sen välja rescue console (F3).

Permalänk
Medlem

Du är duktig du Ibis.

Problemet är bara att han inte får igång den.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larryd
Du är duktig du Ibis.

Problemet är bara att han inte får igång den.

Då är det något fel på hans Windows-CD, låna en annan. Om Ubuntu-CDn startar, då borde hans Windows-CD starta, om den är en äkta, eller vettigt säkerhetskopierad. Han kan dock sätta HDDn i en annan dator, parallelt med en annan Windowsinstallation på en annan HDD och på så vis komma åt sina filer genom den andra installtionen.