Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2006

uppdatera bios

ja tror ja har fått virus i bioset, hur upptaderar jag bios, eller återställer till fabrik inställningar?

och kan det finnas firmware till min IDE Hårddisk ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mullsjö
Registrerad
Nov 2004

hur vet du att det är virus i bioset? vad är det för hårddisk, bara att kolla på tillverkarens hemsida för firmware.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2006

asså grejen e att efter att ha haft på datorn i ca 24 timmar i sträck går överförningsläg automatiskt till PIO.. förr kunde ja ha haft på dator hur länge som helst utan att den gjorde det...

dessutom skulle ja cracka nåt program o ladda ner nån crack.. när ja installerade.. så började allt detta handa... efter detta har ja formaterat om datorn 3 ggr utan att problemet försvinner... så de ända ja kan tänka mig att det har hänt på me BIOS, har ja rätt eller fel?

tack i förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

Det är nog ett virus som har satt sig i BIOS men, var förstår inte riktigt problemet? Går det inte att ta dig ur PIO till DMA?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2006

jo man kan avinstallera HD o starta om så går den tillbax till till DMA... men efter att ha haft datorn påslagen i 24 timmar går den tillbaka till PIO... och då för man gör om hela prossesen. dsv, avinstalera o starta om.. :S

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

PIO är det inte typ ett skyddsläge som datorn går in i efter upprepade överföringsfel? Jag kan försöka kolla upp det där. Det låter skumt att den ska hålla på att hoppa till PIO hela tiden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2006

mm de tycker ja me... nåt e skumt me min dator... :S
skulle vara jätte tacksam,, ifall du skulle kolla upp det.. har verkligen problem med detta :S

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2006

mm den i skroll brukar altid stå: DMA if availible...
men där det står: current transfer mode: brukar det efter 24 timmar stå PIO...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

Bra att du hann se vad jag menade iallafall, fick aldrig det där att fungera.

Det går också att ställa om samma saker i BIOS. Det kan du testa.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2006

mm i bios verkar dem stämma... det står DMA... :S

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

Okeeeeej... Då kan jag inte hjälpa dig mer utan att läsa på, vilket jag inte orkar göra förens imorgon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2006

okej, men tack för hjälpen... väntar tills imorn =D