Permalänk

Registrerade minnen?

Jag läste någon gång att fx processorer har registrerade minnen stämmer det? Skulle vilja ha en slutlig uppgradering till min 939, en dualcore. Annars tar jag väl en 4800+ eller nåt. Har nyss köpt nya minnen så....

Visa signatur

AMD Ryzen 3600, Aorus x570 elite, Asrock rx 5700 challenger, Corsair 32GB 3200MHz (2x16), asus strix, Be qiet dark base pro, 1000GB MX500, Be quiet dark Power pro 11 550W, UGST ultrastar 1000GB, Samsung s27a850t, Windows 10 pro 64bit.

Permalänk
Medlem

4600+ borde räcka och e tillräckligt svår att få tag på, eftersom socket 939 är utfasat... vet inte om man kan få tag på 4800+ längre förutom begagnat då.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk

Men tillbaka till ursprungsfrågan, behöver fx60 registrerade minnen? Om jag hittar en sån är ju det också intressant.

Visa signatur

AMD Ryzen 3600, Aorus x570 elite, Asrock rx 5700 challenger, Corsair 32GB 3200MHz (2x16), asus strix, Be qiet dark base pro, 1000GB MX500, Be quiet dark Power pro 11 550W, UGST ultrastar 1000GB, Samsung s27a850t, Windows 10 pro 64bit.

Permalänk

Nej, FX60 behöver inte registerade minnen.

Permalänk
Hedersmedlem

Nej du behöver inte och jag tror du inte ens kan ha registrerade minnen till dem.
Det var i begynelsen för Athlon 64 FX, då Athlon 64 var s754-processor bara och 64 FX var en ommärkt opteron som satt på s940 och hade registrerade minnen.
Iaf många år sen.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Kör min FX60 med HyperX oregistrerade minnen vilket fungerar bättre
än när jag körde dem med min tidigare AMD64 4000+.
Kan ställa både frekvens och latencies snabbare (var tvungen att köra
flexibility option med 4000+).

Någon som vet vilken fördel Kingstons registrerade HyperX FX minnen ger ?
Frekvensen är den samma som "vanliga" HyperX men med mycket sämre
latencies (CL3). http://www.kingston.com/hyperx/products/krx.asp

Permalänk
Hedersmedlem

Alltså registrerade minnen har en krets som driver DRAM-kretserna istället för att de ska drivas från minneskontrollern direkt. Det ger ingen fördel för enkla system och ökar som du sett latency.
Vid 4 DIMM:ar börjar problemen och vid ännu fler blir det svårt/omöjligt att ha oregistrerade (i vettiga hastigheter). Hur många konsumentmoderkort med fler än 4 DIMM har du sett för tillfället? Inga gissar jag.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG