Permalänk
Medlem

Applikationer till Solaris?

Förmodligen är det jag som är puckad, inte har letat på rätt ställe, och haft total otur när jag har googlat...

Saken är den, har dragit in Solaris Express på en burk för att bli lite mer bekant med det och det verkar riktigt trevligt. Men vad jag inte blir riktigt klok på, var hittar man egentligen mjukvara till Solaris, typ små saker som inte kom med i defaulinstallen, som tex. cvs. Visst kan jag ladda hem och kompilera det själv, men för någon som är bortskämd med debian och apt-get så lockar inte det så mycket.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera pkgsrc (från NetBSD projektet). Guide finns här:

http://wiki.netbsd.se/index.php/How_to_use_pkgsrc_on_Solaris

Liknar ports i FreeBSD och OpenBSD.

Permalänk
Medlem

kan ju kolla http://www.sunfreeware.com/
första länken när man skrev solaris software på google

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

blastwave är trevligt. Man installerar några blastwave-kommandon först, då kan man få en lång lista på program som man kan installera från blastwave. Sen är det bara att välja ett program, och den installerar alla libs o dyl själv åt dig. Mycket praktiskt. Problemet är att blastwave inte har den allra allra senaste versionen av de olika programmen (ofta). Så vill du ha den allra senaste versionen får du ladda ned och kompilera själv. T.ex VIM, Gaim, mplayer, VLC-player, etc. Ska du programmera mycket C/C++ så är det nog bra att installera Suns egen kompilator (companion disc) som kompilerar bättre än gcc.

Istället för adobe acrobat reader (finns inte till Solaris x86 men det finns till Sparc) så kan du köra "xpdf" - installerat by default. Funkar ganska bra.

SNARZZK,
oj! Tack för att du visar oss länken! Funkar det bra? Det verkar asbra! Vet du något om det?

Permalänk
Medlem

Jag tackar så mycket för tipsen. Blastwave verkar trevligt, och att pkgsrc gick att använda känns positivt, då jag i alla fall är lite bekant med det från NetBSD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emilsson
blastwave är trevligt. Man installerar några blastwave-kommandon först, då kan man få en lång lista på program som man kan installera från blastwave. Sen är det bara att välja ett program, och den installerar alla libs o dyl själv åt dig. Mycket praktiskt. Problemet är att blastwave inte har den allra allra senaste versionen av de olika programmen (ofta). Så vill du ha den allra senaste versionen får du ladda ned och kompilera själv. T.ex VIM, Gaim, mplayer, VLC-player, etc. Ska du programmera mycket C/C++ så är det nog bra att installera Suns egen kompilator (companion disc) som kompilerar bättre än gcc.

Istället för adobe acrobat reader (finns inte till Solaris x86 men det finns till Sparc) så kan du köra "xpdf" - installerat by default. Funkar ganska bra.

SNARZZK,
oj! Tack för att du visar oss länken! Funkar det bra? Det verkar asbra! Vet du något om det?

Bara använt det under NetBSD (som jag kör på arbetsstationen nu) och det funkar kalas. Kompilerar i princip alla mina program därifrån.

Värt att notera är att det, precis som NetBSD, är väldigt portabelt och finns därmed till en mängd plattformar. En lista finns här:

http://www.netbsd.org/Documentation/software/packages.html#pl...

Finns som synes också till Linux och Mac OS X (Darwin för att vara exakt). Hur bra det funkar i dessa system kan jag dock inte uttala mig om för stunden. Men kanske skaffar Mac om någon månad eller två, och då kommer jag säkerligen ge det ett försök. Kan återkomma med resultat.