CNR (Click 'N Run) vad tycker/tror ni?

Permalänk
Inaktiv

CNR (Click 'N Run) vad tycker/tror ni?

Hittade den här artikeln igår:
http://www.linuxportalen.se/node/5074

Direkt länk till utvecklarnas hemsida:
http://cnr.com/

Vad tycker ni om det här programmet?
Själv tycker jag det kommer bli rätt häfitigt eftersom (oftast) brukar alla open source program utklassa windows programen, t ex aero glass (eller vad det heter) och beryl.

Permalänk
Medlem

Re: CNR (Click 'N Run) vad tycker/tror ni?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av anon39527

Själv tycker jag det kommer bli rätt häfitigt eftersom (oftast) brukar alla open source program utklassa windows programen, t ex aero glass (eller vad det heter) och beryl.

eh.. knappast.

Och vad är det som säger att ett open source program inte kan köras på Windows?

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem

En stor fördel med CNR är att Linspire är de enda distributions marknaden som har rättigheter att kränga stängda multimedia codecs. Så CNR blir en möjlighet för folk att (lagligt) få tag på dessa codecs till Linux. Men annars ser jag inga direkta fördelar.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

Fluendo säljer också multimediacodecs.
https://shop.fluendo.com/

Permalänk
Medlem

exakt vad är det dom ska förbättra?

att dom skulle kunna tillföra funktionalitet som inte tex Ubuntuutvecklarna (yay, sicket ord crabbar!) kunde/gör låter illa långsökt. och ett standardiserat system för just den disten finns ju, tvivlar på att så många nybörjare börjar hoppa bland en massa olika ändå och dom som kan dom ..kan. :0

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Inaktiv

Re: Re: CNR (Click 'N Run) vad tycker/tror ni?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL
eh.. knappast.

Och vad är det som säger att ett open source program inte kan köras på Windows?

sant

Permalänk
Medlem

Tror att det här är precis vad Linux behöver. apt-get mfl är smidigt på servrar, eller för systemadministratörer. På en skrivbordsdator ställer det mest till problem. Det finns t ex guider på Ubuntuforums.org för hur man ska bära sig åt om man vill installera senaste versionen av Firefox. Jaha? I OSX och Windows är detta inte ett problem, men eftersom programinstallationen är så centraliserad i Linux måste man knöla runt med tredjeparts-förråd och ha sig.
Ofta känns det som att problemet med Linux inte är att program saknas, utan att det är så knöligt att installera dem att många avstår. Om CNR kan avhjälpa detta är det skitbra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman
Det finns t ex guider på Ubuntuforums.org för hur man ska bära sig åt om man vill installera senaste versionen av Firefox. Jaha? I OSX och Windows är detta inte ett problem [...]

På vilket sätt är det svårare att surfa in på www.getfirefox.com i valfri linuxdist än att göra det i Windows/OSX?

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att se vad som skulle göra C'n'R bättre än t.ex. Autopackage eller rpm.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av e5150
På vilket sätt är det svårare att surfa in på www.getfirefox.com i valfri linuxdist än att göra det i Windows/OSX?

I Windows/OSX får du en fil du dubbelklickar på för att installera/montera, och sen följer du bara instruktionerna på skärmen. I Linux får du en tar-fil. Dubbelklickar du på den extraheras den, och sen? Du har en mapp som heter firefox-2.x.x.x, utan någon hjälpfil. Vart ska jag lägga mappen? Även om man kommer på/gissar detta så måste man ha root-privilegier för att flytta mappen till /usr/bin(ber om ursäkt om detta är fel, var ett tag sen jag körde Linux som desktop). Sen får man själv skapa genvägar i Gnome/KDE/etc. Och om FF kräver nyare versioner av några bibliotek har man en helt ny härva att reda ut.
Men det kanske finns nåt installationsskript som jag missade? Faktumet att det inte går igång automatiskt när man klickar på filen är nog för att 90% av alla användare ska avfärda Linux.

Permalänk
Medlem

Hamman: det finns fina fristående installationsprogram till *nix, kicka på Xfces t.ex. Dock är det oftast smidigare att använda packethanteraren.

Sen den eviga disskutionen mellan Windows och Linux packethantering, det är två olika sätt att lösa problemet, båda har för och nackdelar. Det är som att argumentera om dörrhandtag eller "door nobs" är bättre, bara för man är van vid det ena.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunke
Hamman: det finns fina fristående installationsprogram till *nix, kicka på Xfces t.ex. Dock är det oftast smidigare att använda packethanteraren.

Sen den eviga disskutionen mellan Windows och Linux packethantering, det är två olika sätt att lösa problemet, båda har för och nackdelar. Det är som att argumentera om dörrhandtag eller "door nobs" är bättre, bara för man är van vid det ena.

Länka gärna till XFCEs installationssytem, låter intressant

Att argumentera för det bättre sättet att lösa ett problem är bara sunt. Även om det handlar om preferenser. Om 90%+ av alla potientiella användare föredrar dörrhantag är det ganska smart av en rörelse för fria dörrar att anpassa sig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman
Tror att det här är precis vad Linux behöver. apt-get mfl är smidigt på servrar, eller för systemadministratörer. På en skrivbordsdator ställer det mest till problem. Det finns t ex guider på Ubuntuforums.org för hur man ska bära sig åt om man vill installera senaste versionen av Firefox. Jaha? I OSX och Windows är detta inte ett problem, men eftersom programinstallationen är så centraliserad i Linux måste man knöla runt med tredjeparts-förråd och ha sig.
Ofta känns det som att problemet med Linux inte är att program saknas, utan att det är så knöligt att installera dem att många avstår. Om CNR kan avhjälpa detta är det skitbra.

Håller med är en av de sakerna jag har haft svårt och fatta i ubuntu men detta är i sig ingen lösning på det problemet. Fast det finns faktiskt distributioner som man har möjlighet att installera de senaste versionerna av program som t.ex, gentoo.
Att ubuntu och många andra distributioner håller sig till samma funktioner har jag fattat ha med stabilitet och säkerhet att göra för att man ska vara säker på att programmen fungerar med varanda men som du säger är det mest bra för serverar och inte desktop datorer.

Tycker att man borde ha möjligthet att i ubuntu kunna på ett enkelt och officiellt sett kunna installera senaste version av exempelvis firefox eller linux kärnan.

Permalänk
Medlem

Kommer CNR stödjas officiellt av utvecklarna för de distributioner som finns listade på cnr.com? I så fall kan det vara ett bra komplement till existerande pakethanterare men annars så ser jag ingen större nytta med det. Att vem som helst kan lägga till program låter också lite oroande, jag föredrar repos som jag kan lita på och vet håller hög kvalitet.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
Tycker att man borde ha möjligthet att i ubuntu kunna på ett enkelt och officiellt sett kunna installera senaste version av exempelvis firefox eller linux kärnan.

Här har du "officiella" lösningar:

http://www.mozilla.org/
http://www.kernel.org/

Mer officiellt än så kan du inte få det.

Permalänk
Medlem

officiellt ifrån ubutnu menar jag såklart

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Jag har svårt att se vad som skulle göra C'n'R bättre än t.ex. Autopackage eller rpm.

Enhetligt för lite fler distar än ex rpm.
Mer och bättre info om programmen samt skärmdumpar på hur dom ser ut innan du installerar.
Större utbud av program än de vanliga distarnas förråd.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte CNR därför att det för tankarna till det som jag tyckte allra sämst om i Windows.

Kolla på den här bilden: http://media.linspire.com/cnr/images/cnr.com-warehouse.jpg

Man kan installera Firefox, Acrobat Reader och Lsongs. Så långt allt väl. Sen kommer en annons: Subscribe to CNR Gold Service!! Det sabbar hela grejen för mig.

I Debian och Ubuntu är allt såväl fritt som gratis enligt alla tänkbara definitioner. Man får fullständiga versioner av programmen, man behöver aldrig bekymra sig över licenser eller DRM och man slipper både spyware och adware. Man får inga försöksversioner som bara fungerar i 30 dagar och man får inte upp annonser titt som tätt. Kort sagt känns det mycket befriande, och det är det jag tycker om allra mest i Linux. CNR må vara hur bra som helst, men orden "free sign up", "CNR Gold Service", "terms and conditions" osv gör att jag ogillar tjänsten redan från början. Apt-get har aldrig bett mig skriva under nåt avtal.

Nåväl, detta är bara mina tankar. Folk som inte stör sig på sånt får gärna använda det, men jag slipper helst.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

.debs kan installeras i Ubuntu genom att dubbelklicka och svara ja på frågor man inte läser, det är exakt som i Windows.

nackdelen med den metoden är att man kan få uppgraderingsproblem då ibland. (också som i Windows mao..)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Enhetligt för lite fler distar än ex rpm.
Mer och bättre info om programmen samt skärmdumpar på hur dom ser ut innan du installerar.
Större utbud av program än de vanliga distarnas förråd.

Jag tror att du missförstår. RPM är standard i LSB, så nästan alla distar har ett verktyg för att hantera det.
Dessutom tror jag att du har missförstått vad autopackage är för något.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Jag tror att du missförstår. RPM är standard i LSB, så nästan alla distar har ett verktyg för att hantera det.
Dessutom tror jag att du har missförstått vad autopackage är för något.

Det är fullt möjligt.

Men i alla fall tillförs de två andra aspekterna, om dom nu lyckas bra, dvs mer och bättre information om programmen innan man installerar samt allt på samma ställe.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

Screenshotet gjorde mig inte mer positiv direkt... En av anledningarna till att linux är så härligt är att man slipper bli påtvingad alla dessa "not a member? sign up!" och liknande skit överallt. Ju mer jag tittar på skärmskottet, desto mer irriterad blir jag. Fy f*n säger jag bara.

Permalänk
Medlem

Scary. Håller mig nog till apt som inte alls är så mycket svårare.. ett , två eller tre klick... who cares? Känns som ett integrations-helvete till vilken nytta?

Tycker isf detta verkar mer lockande:

http://0install.net/

Själv installerade jag rox och körde lite apps med det (linux+kernel-patch). Det fungerar genom att man kör binärfiler transparent över nätet och hänvisar till dem genom en url (eller länk). Appsen cachas sedan på datorn.

Detta gör att man kan köra den senaste versionen av en applikation varje gång du startar den utan att ens behöva installera eller uppdatera.

Säkerheten tål dock att diskuteras.